Zarządzenie Nr 1/05
Zarządzenie Nr 1/05
Burmistrza Choroszczy
z dnia 27 stycznia 2005 roku
w sprawie ustalenia „Regulaminu kontroli w Urzędzie Miejskim w Choroszczy i jednostkach organizacyjnych Gminy ”
Na podstawie art.33 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz.1591 ze zm.) zarządzam co następuje:
§ 1
Ustala się „Regulamin kontroli w Urzędzie Miejskim w Choroszczy i jednostkach organizacyjnych Gminy ”, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia nr1/05
Burmistrza Choroszczy
z dnia 27.01.2005r
Regulamin kontroli w Urzędzie Miejskim w Choroszczy
i jednostkach organizacyjnych Gminy
§ 1
1. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną oraz kontrolę jednostek podległych i nadzorowanych.
2. Kontrole wymienione w ust. 1 mogą być przeprowadzane jako:
· kompleksowe,
· problemowe,
· doraźne,
· sprawdzające.
3. Działalność kontrolną w zakresie uregulowanym niniejszym Regulaminem koordynuje Zastępca Burmistrza przy współpracy Referatu Organizacyjnego i Integracji Europejskiej , który gromadzi dokumentację z przeprowadzanych kontroli.
4. Projekty rocznych planów kontroli sporządzane są przez Zastępcę Burmistrza i zatwierdzane przez Burmistrza.
5. System kontroli finansowej w Urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych obsługiwanych przez Urząd reguluje odrębne zarządzenie.
§ 2
- Kontrolę wewnętrzną ( funkcjonalną) wykonują Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy, kierownicy referatów oraz osoby upoważnione do wykonywania tej kontroli.
- Kierownicy referatów prowadzą bieżącą kontrolę realizacji zadań i odpowiedzialni są za kontrolę wewnętrzną oraz za należyte wykorzystanie wyników tej kontroli,
- Kierownicy referatów na bieżąco informują Burmistrza, Zastępcę Burmistrza lub Sekretarza Gminy o wynikających trudnościach w realizacji zadań, jak też o możliwości ich wykonania – łącznie z wnioskami zmierzającymi do wyeliminowania istniejących trudności.
- Kierownicy referatów odpowiedzialni są za organizację kontroli i realizację rocznych planów kontroli dotyczących Referatów.
§ 3
1. Kontrolę jednostek podległych i nadzorowanych wykonuje Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy oraz osoby upoważnione przez Burmistrza..
2. Kontrolujący przed rozpoczęciem pracy winien zgłosić kontrolę Kierownikowi jednostki lub referatu, przedstawiając zakres kontroli.
§ 4
Kontrole kompleksowe obejmują:
- strukturę organizacyjną,
- realizację zadań rzeczowych oraz załatwianie spraw należących do kompetencji jednostki,
- gospodarowanie środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości.
§ 5
1. Kontrole problemowe dotyczą wybranych zagadnień w jednej lub więcej kontrolowanych jednostkach, realizowane są w oparciu o roczne plany kontroli.
2. W kontrolach problemowych uczestniczyć mogą przedstawiciele kontroli specjalistycznej
i resortowej.
§ 6
1. Kontrole doraźne wynikają z bieżących, nieprzewidzianych potrzeb lub poleceń Burmistrza.
2. Podmiotami kontroli doraźnych są jednostki organizacyjne Urzędu oraz jednostki organizacyjne Gminy.
3. Organizacja kontroli doraźnych jest zbliżona do kontroli problemowych z tym, że w kontrolach doraźnych może być stosowane uproszczone postępowanie kontrolne, z których sporządza się sprawozdanie, dołączając do niego dowody związane z jego treścią.
4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.3, podpisuje kontrolujący, informując kierownika jednostki lub kierownika referatu o dokonanych ustaleniach.
§ 7
1. Kontrole sprawdzające mają na celu sprawdzenie wykonania wystąpień (zaleceń) pokontrolnych, kierowanych przez Burmistrza do kierowników kontrolowanych jednostek oraz prawidłowości i rzetelności udzielonej odpowiedzi, a także prawidłowości wykonywania bieżących spraw.
2. Podmiotami kontroli sprawdzającej są wszystkie kontrolowane jednostki, w stosunku do których wystosowano wystąpienia pokontrolne i zachodzi potrzeba sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych.
3. Kontrole sprawdzające prowadzone są po upływie okresu umożliwiającego wykonanie zaleceń pokontrolnych.
4. W kontrolach sprawdzających może być stosowane uproszczone postępowanie kontrolne.
§ 8
1. Kontrolujący ponoszą odpowiedzialność za rzetelne, obiektywne i zgodne z obowiązującymi przepisami rozpoznawanie oraz przedstawianie faktów ustalonych podczas kontroli.
2. Kierownicy referatów i kierownicy jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni za właściwe przygotowanie materiałów do przeprowadzenia kontroli, prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli oraz egzekwowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych.
§ 9
Wyniki kontroli powinny stanowić podstawę do:
1. wydania zaleceń i wniosków pokontrolnych,
2. opracowania analiz i wniosków zmierzających do poprawy funkcjonowania kontrolowanej jednostki,
3. programowania i prowadzenia szkoleń pracowników,
4. ewentualnego wystąpienia do rzecznika dyscypliny finansów publicznych o ujawnionym naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
§ 10
- Ustalenia kontroli dokonuje się w formie protokołu. Ustalenie te powinny stanowić podstawę do oceny działalności kontrolowanej jednostki lub komórki, szczególnie powinny wymieniać konkretne nieprawidłowości, tj. stan faktyczny niezgodny z przepisami oraz wskazywać osoby odpowiedzialne za ich powstanie.
- Protokół kontroli winien zawierać:
- nazwę kontrolowanej komórki organizacyjnej
- imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz datę i numer upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki
- ustalenia faktów wynikających z postępowania kontrolnego
- wyszczególnienie załączników
- dane o ilości egzemplarzy sporządzanego protokołu
- pouczenie kontrolowanego o uprawnieniach określonych w § 11
- zastrzeżenie, że protokół służy tylko do użytku służbowego.
- Protokół kontroli podpisują osoby kontrolujące oraz kierownik kontrolowanej jednostki , a jeżeli kontrola dotyczyła spraw finansowych to także główny księgowy. W przypadku odmowy podpisania przez kierownika (głównego księgowego)protokołu kontroli, fakt ten odnotowuje się w protokole, dołączając do niego pisemne wyjaśnienie dotyczące przyczyn odmowy podpisu.
- Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przyczyny wstrzymania postępowania pokontrolnego.
- Uproszczone postępowanie kontrolne wpisuje się do księgi kontroli prowadzonej przez Referat Organizacyjny i Integracji Europejskiej.
§ 11
- Kierownik kontrolowanego referatu oraz kierownik jednostki organizacyjnej mają prawo w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu do zgłoszenia zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzania kontroli lub złożenia pisemnych wyjaśnień do zawartych w protokole ustaleń oraz wniosków wraz z ewentualną propozycją zwołania narady pokontrolnej. W naradzie takiej biorą udział: Burmistrz, kierownik kontrolowanej jednostki, kontrolujący.
- Nie złożenie pisemnych wyjaśnień lub zastrzeżeń w w/w terminie uznaje się za akceptację ustaleń i wniosków.
- Kierownik kontrolowanego referatu oraz kierownik jednostki organizacyjnej mogą złożyć w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole ustaleń.
§ 12
1. W razie stwierdzenia w toku kontroli istotnych nieprawidłowości i uchybień, zarządzający kontrolę w terminie 14 dni od podpisania protokołu kieruje do kierownika referatu lub kierownika jednostki organizacyjnej wystąpienie pokontrolne.
- Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, osób odpowiedzialnych za ich zaistnienie oraz wnioski i zalecenia zmierzające do ich usunięcia wraz z określeniem terminu ich wykonania.
- W przypadkach uzasadnionych wynikami kontroli wystąpienie pokontrolne może zawierać wnioski o wyciągnięcie konsekwencji służbowych, materialnych lub innych przewidzianych prawem w stosunku do osób odpowiedzialnych.
§ 13
- Kierownik jednostki organizacyjnej w ciągu 30 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego zawiadamia kierującego wystąpienie – o wykonaniu lub przyczynach niewykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych
- Kierownik referatu w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego zawiadamia kierującego wystąpienie – o wykonaniu lub przyczynach niewykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych
§ 14
1. Działalność kontrolna powinna być łączona z instruktażem pracowników kontrolowanej jednostki w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości.
2. Instruktaż powinien przejawiać się w szczególności w udzielaniu praktycznej pomocy w zakresie sposobu załatwiania określonych spraw administracyjnych, racjonalnego organizowania pracy oraz właściwego interpretowania i stosowania przepisów prawnych.
§ 15
W Referacie Organizacyjnym i Integracji Europejskiej prowadzony jest scentralizowany rejestr materiałów pokontrolnych, wpływających do Burmistrza od jednostek wyspecjalizowanych jak również wszystkich jednostek organizacyjnych Urzędu.
§ 16
- Osoby uprawnione, na podstawie odrębnych przepisów, do kontroli działalności Urzędu mają prawo do kontroli po uprzednim okazaniu dokumentów uprawniających do kontroli i zawiadomieniu o kontroli Burmistrza, Zastępcy Burmistrza lub Sekretarza Gminy, a w przypadku ich nieobecności kierownika referatu.
- Udostępnieniu i kopiowaniu podlegają tylko te dokumenty, które są niezbędne do wykonania kontroli.
- Wszelkich informacji wychodzących na zewnątrz Urzędu Miejskiego w Choroszczy udziela Burmistrz Choroszczy ewentualnie Zastępca Burmistrza lub Sekretarz Gminy oraz osoby posiadające upoważnienie do udzielania informacji publicznych.
Metryka strony