Strona utworzona 2006-04-03
UCHWAŁA Nr XXIII/225/06
Rady Miejskiej w Choroszczy
z dnia 29 marca 2006 roku
w sprawie przyjęcia Programu Promocji Zdrowia i Zapobiegania Chorobom Układu Krążenia dla Gminy Choroszcz na lata 2006-2008.
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984,
Nr 153 poz.1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz.717, Nr 162 poz.1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz.1457, z 2006 r. Nr 17,
poz. 128) uchwala się co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Program Promocji Zdrowia i Zapobiegania Chorobom Układu Krążenia dla
Gminy Choroszcz na lata 2006-2008.
§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Burmistrzowi Choroszczy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Choroszczy
mgr inż. Romuald Szydłowski
Załącznik
do uchwały Nr XXIII/225/06
Rady Miejskiej w Choroszczy
z dnia 29.03.2006 r.
Program Promocji Zdrowia i Zapobiegania Chorobom Układu Krążenia dla Gminy Choroszcz na lata 2006 – 2008.
1. Wstęp.
Gmina Choroszcz bierze udział w programie „Polski Projekt 400 Miast”. Program nastawiony jest na promocję zdrowego stylu życia i profilaktyki chorób układu krążenia.
W ramach tego projektu, jesienią 2005 roku przeprowadzono na terenie naszej gminy nieodpłatne badania przesiewowe poziomu cukru i cholesterolu oraz ciśnienia tętniczego
u 222 osób oraz przeprowadzono akcję uświadamiającą wśród ludności dotyczącą szkodliwości palenia tytoniu. Przeszkolono 10 osób, dla realizacji programu. Logicznym rozwinięciem podjętych działań jest stworzenie programu promocji zdrowia i zapobiegania chorobom układu krążenia dla gminy Choroszcz na lata 2006-2008. Dla opracowania tego programu utworzono zespół:
1/ Stanisław Kalata – pracownik UM
2/ Jolanta Andruszkiewicz – kierownik MGOPS
3/ Anna Rogalewska – lekarz przychodni w Choroszczy
4/ Raisa Gryko – pielęgniarka przychodni w Choroszczy
5/ Irena Kraśnicka – pedagog S P w Choroszczy
6/ Brunon Borek – nauczyciel SP w Choroszczy
7/ Małgorzata Czulewicz – pedagog ZS w Choroszczy
Podstawowym zadaniem zespołu poza opracowaniem programu – jest inicjowanie
i koordynacja na szczeblu gminnym działań na rzecz promocji zdrowia.
Program powinien być nakierowany na edukację zdrowotną oraz profilaktykę i dotyczyć różnych organizacji i instytucji oraz grup społecznych, aby włączyły się aktywnie do jego realizacji, a efektem tego była poprawa stanu zdrowia mieszkańców naszej gminy.
Program jest programem otwartym dla wszystkich sób, organizacji i przedsięwzięć wnoszących nowe istotne inicjatywy dla promocji zdrowego stylu życia i poprawy zdrowotności społeczeństwa Gminy Choroszcz.
2. Podstawowe pojęcia
Podstawę w rozumieniu pojęcia promocji zdrowia stanowi wyjaśnienie definicji zdrowia. Według Światowej Organizacji Zdrowia „zdrowie jest pełnym dobrostanem fizycznym, psychicznym i społecznym, a nie wyłącznie brakiem choroby lub niedomagania”.
Definicja ta podkreśla trzy aspekty zdrowia: po pierwsze – zdrowie jest stanem pozytywnym
człowieka, po drugie – termin „pełne” sugeruje, że jest ono stopniowalne, po trzecie – że ma ono charakter wielowymiarowy (wieloaspektowy). Dlatego też, we wszystkich okresach życia
człowiek powinien dbać o swoje zdrowie:
- chronić i utrzymywać – zapobiegać chorobom (profilaktyka),
- doskonalić – umacniać, poprawiać, pomnażać, zwiększać jego potencjał (promocja
zdrowia),
- przywracać– w przypadku choroby (leczenie i rehabilitacja).
Zdrowie człowieka zależy od wielu różnorodnych, wzajemnie powiązanych
czynników.
Promocja zdrowia - jest to proces umożliwiający ludziom:
- zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem (poprzez identyfikacje własnych problemów
zdrowotnych),
- poprawę zdrowia poprzez:
- podejmowanie wyborów i decyzji sprzyjających zdrowiu;
- kształtowanie potrzeb i umiejętności rozwiązywania własnych problemów
oraz zwiększania potencjału zdrowia.
Promocja zdrowia obejmuje pięć obszarów:
- budowanie prozdrowotnej polityki publicznej,
- tworzenie środowiska życia i pracy (fizycznego oraz społecznego) sprzyjającego
zdrowiu,
- zachęcanie do aktywnych działań na rzecz zdrowia całego społeczeństwa,
- rozwijanie indywidualnych umiejętności służących zdrowiu (edukacja dla zdrowia),
-reorientacja służby zdrowia.
3. Charakterystyka gminy
Gmina Choroszcz położona jest w regionie zielonych płuc polski w bezpośrednim sąsiedztwie Narwiańskiego Parku Narodowego (Polskiej Amazonii). Położenie gminy jest korzystne ze względów zdrowotnych. Atrakcyjność podnosi szereg miejsc wykorzystywanych do celów wypoczynku i rekreacji (Śliwno, Kruszewo, Izbiszcze, Pańki, Rogowo, Dzikie, Park Pałacowy w Choroszczy), oznakowane szlaki turystyczne o długości około 100 km oraz zlokalizowane zabytki. Bazę stanowią również organizowane cyklicznie imprezy rekreacyjne oraz ośrodek narciarstwa śladowego w Dzikich i dwie niewielkie stadniny koni
w Kościukach i Krupnikach. Bazę dla promocji zdrowia poza tym stanowić mogą Szkoły Podstawowe w Choroszczy, Złotorii, Kruszewie, Rogowie i Barszczewie, Gimnazjum
w Choroszczy z halą sportową, Miejsko Gminne Centrum Kultury w Choroszczy.
Bazę osadniczą gminy stanowi 31 sołectw i miasto Choroszcz.
Struktura demograficzna gminy przedstawia się następująco:
Wieś (31.12.2005)
Wiek |
0-7 |
8-15 |
16-18 |
19-60 |
Pow.60 |
|||||
Płeć |
m |
k |
m |
k |
m |
k |
m |
k |
m |
k |
Liczba |
285 |
277 |
666 |
409 |
171 |
180 |
2390 |
2055 |
414 |
745 |
Miasto (31.12.2005)
Wiek |
0-7 |
8-15 |
16-18 |
19-60 |
Pow.60 |
|||||
Płeć |
m |
k |
m |
k |
m |
k |
m |
k |
m |
k |
Liczba |
204 |
214 |
304 |
262 |
122 |
119 |
1884 |
1739 |
223 |
459 |
Akta stanu cywilnego
Rok 2004 |
Rok 2005 |
|
Zgony |
122 |
126 |
Urodzenia |
121 |
106 |
Małżeństwa |
129 |
129 |
Bezrobocie
Lata |
Miasto |
Wieś |
Razem |
||
Mężczyźni |
Kobiety |
Mężczyźni |
Kobiety |
||
2003 |
155 |
116 |
204 |
170 |
645 |
2004 |
149 |
102 |
188 |
160 |
599 |
2005 |
131 |
105 |
156 |
173 |
565 |
4. Główne problemy zdrowotne gminy
Niemal każdą cywilizację na przestrzeni dziejów ludzkości charakteryzuje szczególny układ chorób. Obserwuje się zmienność występowania i charakteru przebiegu chorób stanowiących wyraz reakcji człowieka na czynniki środowiskowe, zarówno biologiczne, fizyczne, chemiczne, jak i psychiczne oraz społeczne.
Główne problemy zdrowotne mieszkańców gminy Choroszcz (podobnie jak większości populacji całego kraju) stanowią :
I. schorzenia układu krążenia:
1) choroba sercowo-naczyniowa (choroba niedokrwienna serca) z jej niekorzystnymi następstwami – zawałami serca, przedwczesnymi zgonami, inwalidztwem.
2) nadciśnienie tętnicze,
3) zaburzenia gospodarki lipidowej – hyper i dyslipidemie.
II. Znaczny problem stanowią również:
1) schorzenia metaboliczne, w tym głównie cukrzyca typu 2 występująca w większości
u osób starszych i otyłych, co nabiera jeszcze większego znaczenia w starzejącym się społeczeństwie (zgodnie z danymi wskaźników demograficznych).
2) Schorzenia układu kostno – stawowego – są zdeterminowane przez wiele czynników m.in. narażeni są na nie przede wszystkim ludzie pracujący w gospodarstwach rolnych.
3) Schorzenia nowotworowe: od wielu lat obserwuje się wzrost zachorowań na nowotwory:
a) układu oddechowego – pierwsze miejsce zajmują tu raki płuc i krtani, które w 80% przypadków związane są z nałogiem palenia tytoniu, a także niekorzystny wpływ wywiera zanieczyszczenie środowiska.
b) Przewodu pokarmowego – głównie rak jelita grubego spowodowany głównie niewłaściwym sposobem odżywiania się (zbyt małe spożywanie produktów roślinnych, zbożowych, potraw rybnych, warzyw i owoców),obciążenia dziedziczne, oraz inne czynniki środowiskowe.
c) U kobiet wiodącą przyczyną umieralności, wynoszącą ok. 24% wszystkich zgonów jest rak piersi. Obserwuje się przy tym wzrost zachorowalności w coraz młodszych grupach wiekowych.
W związku z powyższym coraz większego znaczenia nabierają działania zapobiegawcze- profilaktyka schorzeń, promocja zdrowego stylu życia.
Skuteczne zapobieganie chorobom serca i naczyń, chorobom metabolicznym powinno uwzględniać profilaktykę w zakresie nadciśnienia tętniczego, poziomu cholesterolu, masy ciała, palenia tytoniu, zwiększenia aktywności fizycznej, sposobu odżywiania się, problemu picia alkoholu.
Z tego też względu przy realizacji programu „ Polski Projekt 400 Miast” na terenie gminy Choroszcz należałoby podjąć próbę działań w zakresie promocji zdrowia, wczesnego wykrywania schorzeń układu krążenia.
5. Cele Programu
1 - Cel główny programu
Poprawa stanu zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności gminy poprzez:
1. Zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej społeczeństwa.
2. Zwiększenie aktywności fizycznej ludności od urodzenia do późnej starości. Stwarzanie
warunków umożliwiających osobom „Trzeciego Wieku” aktywność edukacyjną i fizyczną.
3. Poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności.
4. Profilaktyka uzależnień – przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych (tytoń,
alkohol i narkotyki) i ograniczenie związanych z tym szkód zdrowotnych.
5. Usprawnienie wczesnej diagnostyki i czynnej opieki nad osobami z ryzykiem rozwoju
niedokrwiennej choroby serca.
6. Analiza SWOT
Mocne strony
- Wysoki poziom kadry, służby zdrowia i nauczycieli
- Duża ilość terenów możliwych do rekreacji
- Przychodnia w Choroszczy oraz trzy Ośrodki Zdrowia, Szpital w Choroszczy
- Duża ilość wyznaczonych tras rowerowych
- Aktywna promocja zdrowia przez szkoły
- Hala sportowa Gimnazjum
- Dobrze zorganizowane Gminne imprezy sportowo-rekreacyjne
Słabe strony
- Słaba baza sportowo rekreacyjna
- Brak obiektów pływackich, (basen kryty, kąpieliska)
- Niewystarczająca ilość zajęć pozalekcyjnych
- Duża odległość niektórych miejscowości od placówek leczniczych
- Znaczne ograniczenie środków finansowych na promocję zdrowia
Szanse
o Przyjazne środowisko naturalne
o Bezpośrednie sąsiedztwo Parku Narodowego
o Powszechny dostęp do badań profilaktycznych
o Dobra infrastruktura komunalna
Zagrożenia
o Niewystarczająca ilość środków finansowych na promocję zdrowia
o Złe nawyki żywieniowe ludności
o Tolerancja społeczna dla alkoholu i palenia tytoniu
o Bezrobocie w regionie
o Uzależnienia
7. Sposób realizacji zadań
Treść zadania |
Metoda realizacji |
Koszt zadania Pochodzenie środków |
Wykonawca Odpowiedzialn |
Czas realizacji |
Kryterium sukcesu |
Badania przesiewowe ciśnienia tętniczego |
- stoisko medyczne - pomiar ciśnienia aparatem rtęciowym przez personel medyczny -ewidencja badanych, wydanie wyników - rozdawnictwo tematycznych ulotek i broszur |
300 zł rocznie budżet gminy |
Pracownicy NZOZ „MEDICUS”
|
Dwa razy w roku „Dni Choroszczy” – czerwiec „Jarmark Dominikański” – sierpień |
Przebadanie rocznie 100 osób. Wyrobienie nawyku stałego kontrolowania ciśnienia u osób zdrowych |
Badania przesiewowe poziomu cukru we krwi |
- stoisko medyczne -pomiar poziomu cukru przy użyciu glaukometru ewidencja badanych , wydanie wyników. - akcja ulotkowa |
300,- zł rocznie budżet gminy |
Pracownicy NZOZ „MEDICUS”
|
Dwa razy w roku „Dni Choroszczy” – czerwiec „Jarmark Dominikański” – sierpień |
Przebadanie rocznie 100 osób. Wyrobienie nawyku stałego kontrolowania poziomu cukru we krwi u osób zdrowych |
Badania przesiewowe poziomu cholesterolu we krwii |
- stoisko medyczne - pomiar poziomu cholesterolu przy użyciu testu -akcja ulotkowa |
400,- zł rocznie budżet gminy |
Pracownicy NZOZ „MEDICUS”
|
Dwa razy w roku „Dni Choroszczy” – czerwiec „Jarmark Dominikański” – sierpień |
Przebadanie rocznie 100 osób. Wyrobienie nawyku stałego badania poziomu cholesterolu u osób zdrowych |
Quiz co wiesz o swoim sercu |
Quiz dla 3-4 osób |
200 zł |
Pracownicy NZOZ „MEDICUS”
|
„Dni Choroszczy” – czerwiec |
Zbliżenie problematyki ochrony zdrowia 100 osób |
Konkursy sportowo rekreacyjne na imprezach masowych na terenie gminy |
Wg scenariusza organizatorów |
W ramach kosztów imprez sportowo - rekreacyjnych |
-MGCK -Szkoły -Urząd Miejski -Organizacje sportowe sołtysi i rady sołeckie |
-Dzień Ogórka
- Dni Choroszczy -Jarmark Dominikański - Imprezy masowe w sołectwach |
Udział w zajęciach rekreacyjnych 20 osób na imprezie |
Zajęcia sportowo rekreacyjne organizowane w hali sportowej dla zainteresowanych |
Zajęcia prowadzone przez instruktorów |
Finansowane częściowo przez uczestników |
Organizacje społeczne i sportowe |
Wg planów własnych |
Wprowadzenie nawyku aktywnego wypoczynku |
Promowanie zdrowego, aktywnego stylu życia, popularyzowanie treści prozdrowotnych poprzez propagandę wizualną |
Propaganda wizualna, gazetki ścienne promujące zdrowie, gazetka szkolna, internet |
W ramach środków finansowych szkół |
Szkolny Zespół edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia |
Rok szkolny |
90% społeczności szkolnej poszerzy swoją wiedzę
|
Zorganizowanie przedsięwzięcia prozdrowotnego „Tydzień zdrowia w społeczności szkolnej” – każdy dzień tygodnia odpowiada innemu blokowi tematycznemu a) poniedziałek-higiena osobista i otoczenia b) wtorek – bezpieczeństwo w życiu codziennym c) środa – wychowanie do życia w rodzinie i społeczności d) czwartek – psychospołeczne aspekty zdrowia e) piątek – profilaktyka uzależnień |
a) metody aktywizujące oparte na uczeniu się przez doświadczenie, przeżywanie, konkursy b) różnorodne techniki aktywizujące c) zajęcia warsztatowe
d) spotkanie z ekspertem psychologiem, zajęcia warsztatowe z zastosowaniem technik aktywnych e) inscenizacje, prezentacje, zajęcia warsztatowe
|
Szkolny Zespół edukacji zdrowotnej
|
Kwiecień 2006 |
a) 90% uczniów wzbogaci wiedzę na temat higieny osobistej i otoczenia b) 100% społeczności szkolnej pozna zasady w zakresie zachowania bezpieczeństwa
c) 90% uczniów pozna swoje prawa
d) 90% uczniów nauczy się samopoznania, radzenia ze stresem i pozna różne sposoby relaksacji e) 90% uczniów pozna czym jest zdrowe życie bez uzależnień nauczy się zachowań asertywnych. |
|
Zorganizowanie Igrzysk rekreacyjno- prozdrowotnych dla uczniów kl. I-III |
Metody poszukujące- edukacja zdrowotna oparta na różnych formach aktywności. |
Nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele nauczania zintegrowanego |
Maj |
90% uczniów kl. I-III zwiększy swoją świadomość w zakresie roli jaką dla zdrowia odgrywa aktywność ruchowa. |
|
Zorganizowanie Olimpiady sportowej uczniom kl. IV-VI |
Metody poszukujące – edukacja zdrowotna oparta na różnych formach aktywności. |
Nauczyciele wychowania fizycznego. |
Czerwiec |
90% uczniów kl. IV-VI zwiększy swoją świadomość w zakresie roli jaką dla zdrowia odgrywa rekreacja fizyczna i sport |
|
Zorganizowanie festynu promującego zdrowie połączonego z piknikiem rodzinnym |
Metody aktywizujące oparte na uczeniu się przez doświadczenie |
Szkolny Zespół edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia |
Maj \czerwiec |
80% społeczności szkolnej wzbogaci swoją wiedzę
|
|
Zorganizowanie biwaku promującego zdrowie i aktywność fizyczną dla kl. IV- VI |
Edukacja prozdrowotna oparta na różnych formach aktywności |
Brunon Borek Nauczyciele WF |
Czerwiec 2006 |
100% uczestników biwaku będzie miało stworzone warunki sprzyjające procesowi samowychowania oraz poznania znaczenia aktywności ruchowej dla utrzymania zdrowia. |
|
Zorganizowanie spotkań edukacyjnych rodzicom w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia |
Zajęcia warsztatowe, wykład, spotkania dyskusyjne, konsultacje indywidualne |
Szkolny Zespół edukacji zdrowotnej
|
Rok szkolny 2005\2006 |
80% rodziców podwyższy swoje kompetencje wychowawcze w zakresie edukacji zdrowotnej co przyczyni się do rozumienia roli rodziny w kształtowaniu postaw prozdrowotnych. |
Poprawa jakości żywienia ludności |
Kontynuacja akcji „Szklanka mleka”
Dożywianie w szkole- obiady |
Agencja Rynku Rolnego + dopłaty rodziców
MGOPS- budżet gminy
|
Szkoły Wychowawcy
MGOPS przy współpracy Szkoły Podstawowej
|
Rok szkolny- Wrzesień- czerwiec
Rok szkolny- Wrzesień- czerwiec |
Wszystkie zainteresowane dzieci piją mleko 100% uczniów potrzebujących pomocy doraźnej
|
Promowanie zdrowego stylu życia |
Zajęcia edukacyjne promujące zdrowe żywienie i odżywianie się-pogadanki, prezentacje, Wyrabianie właściwych nawyków żywieniowych, Wyrabianie umiejętności radzenia ze stresem
Wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych jako alternatywnych środków zagospodarowania czasu wolnego uczniów
Piknik rodzinny ,Mama, tata
|
W ramach pracy dydaktycznej
|
Szkoły dyrekcja wychowawcy przy współpracy pielęgniarki szkolnej oraz SANEPID-u –sekcji promocji zdrowia dyrekcja szkoły-nauczyciele
dyrekcja, nauczyciele, uczniowie |
W ciągu realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego
maj |
Dzieci i młodzież znają zasady prawidłowego żywienia
Uczniowie wykorzystują czas wolny na rozwój zdolności i zainteresowań Rodzice integrują się ze szkołą |
Informowanie o szkodliwości palenia papierosów i alkoholu dla zdrowia młodego człowieka |
Zajęcia edukacyjne realizowane w ramach profilaktyki pierwszorzędowej dostarczające wiedzy na temat toksyczności substancji zawartych w papierosach
|
Realizacja programu profilaktycznego
Udział w Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł Prezentacja młodzieży spektakli profilaktycznych – raz w roku Zakup kaset wideo w ramach pozyskanych środków z funduszu profilaktyki. Zakup literatury
|
Szkoły Pedagog wychowawca |
W zależności od zdiagnozowanych potrzeb środowiska i grupy.
W ciągu realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego |
Uczniowie wiedzą
Opóźnianie inicjacji nikotynowej
Uczniowie uzupełniają swoją wiedzę poprzez lekturę książek i czasopism |
Kształtowanie umiejętności asertywnej odmowy w sytuacjach ryzykownych |
Zajęcia z uczniami prowadzone metodami aktywnymi mające na celu nabywanie umiejętności odmowy, nieulegania naciskowi grupy, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, radzenie ze złością , agresją, frustracją. Realizacja scenek z elementami dramy, wizualizacja. |
Bez nakładów finansowych,
|
Szkoły wychowawcy pedagog |
W ciągu realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego
|
Uczniowie mają wiedzę
|
|||
Przeprowadzenie konkursu Dziękuję, nie piję , nie palę |
Przeprowadzenie konkursu plastycznego i literackiego |
Pedagog Nauczyciele Nagrody – |
wychowawcy pedagog |
Raz w roku |
Zainteresowanie dużej grupy dzieci konkursem |
|||
Aktywność ruchowa i umysłowa – kształtowanie postaw prozdrowotnych |
- promowanie czynnego wypoczynku poprzez wycieczki piesze i rowerowe w okolicy miejsca zamieszkania; - wyjazdy młodzieży na narty, łyżwy i sanki; - konkursy sportowe: Bieg Niepodległości, turniej piłki nożnej, siatkowej, badminton - Dzień Sportu (konkursy sportowe indywidualne
- zajęcia rekreacyjne na sali gimnastycznej (sporty różne, aerobik) |
Rodzice Urząd Miejski
|
Nauczyciele w-f wychowawcy klas |
Zgodnie
|
- uczeń rozumie potrzebę czynnego wypoczynku, - chętnie uczestniczy
|
|||
Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu |
- dlaczego młodzi ludzie sięgają po papierosy, alkohol, narkotyki (pogadanki, zajęcia w klasie szkolnej i świetlicy) - asertywność – sztuka mówienia nie w sytuacjach trudnych – zajęcia grupowe - uczestnictwo w ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”; - uczestnictwo w przedsięwzięciach teatralnych „Dramat i tragedię pozostaw teatrowi” |
ZS w Choroszczy, Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Wychowawcy klas, pedagog szkolny, wychowawcy świetlicy szkolnej |
Zgodnie z programem nauczania Wychowania do życia w rodzinie oraz tematyką godzin wychowawczych i planem pracy świetlicy szkolnej |
- uczeń świadomie preferuje zdrowy styl życia; - umie powiedzieć nie w sytuacjach zagrażających jego zdrowiu; - chętnie uczestniczy
|
|||
Skutki uzależnień i nałogów |
- Pogadanki, filmy VHS (Alkohol – droga donikąd, Epitafium dla narkomana, Nikotyna – legalny narkotyk), wykorzystywanie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych, przeprowadzenie diagnozy sytuacji wychowawczej szkoły - ankieta, indywidualne konsultacje z rodzicami, uczniami i nauczycielami, systematyczne doposażanie „Biblioteczki profilaktyka”, realizacja wybranych fragmentów programu profilaktycznego „Jak żyć
|
ZS w Choroszczy, Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Szkoły Wychowawcy klas, pedagog szkolny, pielęgniarka, nauczyciele biologii i chemii, wychowawcy w świetlicy |
Cały rok szkolny |
- uczeń zna przyczyny i skutki nałogów; - rozumie znaczenie poczucia własnej wartości; - dostrzega zgubne dla zdrowia fizycznego
- wzbogacanie
|
|||
8. Uczestnicy programu
+ Urząd Miejski w Choroszczy
+ Przychodnia ”Medicus” w Choroszczy
+ Szkoły z terenu Gminy
+ MOPS w Choroszczy
+ MGCK w Choroszczy
+ Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
+ Organizacje pozarządowe
9. Finansowanie programu
Środki finansowe na realizację programu pochodzić będą z budżetu gminy oraz z instytucji
i organizacji realizujących program w dotychczasowych wielkościach. Nie przewiduje się utworzenia specjalnych linii finansowania czy kredytowania programu. Niemniej program jest otwarty na źródła finansowania, także od sponsorów i funduszy unijnych.
10. Zakończenie
Założeniem programu jest przybliżenie społeczeństwu gminy tematyki ochrony zdrowia ze szczególnym nasileniem na choroby serca i układu krążenia oraz wyrobienie nawyków zdrowego stylu życia i kontroli własnego zdrowia poprzez badania kontrolne. Programem przede wszystkim chcemy zainteresować ludzi zdrowych, zgodnie z zasadą, że najlepszą terapią jest zapobieganie. Większość działań odbywać się będzie w szkołach, aby nawyki prozdrowotne rozpoczynały się już w wieku szkolnym.
Metryka strony