USC

URZĄD STANU CYWILNEGO
w CHOROSZCZY

16-070 Choroszcz, ul. Dominikańska 2

(pokój Nr 4)
tel. (085) 713-22-08

Kierownik USC mgr inż. Krzysztof Wiszowaty (kwiszowaty@choroszcz.pl)

Zastępca Kierownika USC mgr Magdalena Kierklo (mkierklo@choroszcz.pl

 

Nr rachunku bankowego:
31 1020 1332 0000 1402 0944 1033 PKO Bank Polski SA

 Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy:

  1. W zakresie rejestracji zdarzeń z zakresu stanu cywilnego dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów:
  • przyjmowanie zgłoszeń i dokumentów do rejestracji urodzenia,
  • sporządzanie protokołu zgłoszenia urodzenia dziecka,
  • potwierdzenie uprawnień do dokonania zgłoszenia urodzenia,
  • przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa wobec dziecka poczętego,
  • przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa chwili rejestracji dziecka oraz o uznaniu ojcostwa dziecka już zarejestrowanego,
  • przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
  • zawiadamianie właściwego Sądu o urodzeniu dziecka przez nieletnią matkę,
  • prowadzenie i przekazywanie do Urzędu Statystycznego sprawozdań dotyczących rejestracji stanu cywilnego,
  • przyjmowanie dokumentów i zapewnień do zawarcia związku małżeńskiego w Urzędzie Stanu Cywilnego (małżeństwo cywilne) i związku małżeńskiego wyznaniowego ze skutkami cywilnymi (małżeństwo konkordatowe),
  • prowadzenie rejestru zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa konkordatowego oraz zapewnień o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa konkordatowego,
  • sporządzanie protokołów przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu i poza lokalem USC,
  • przyjmowanie oświadczeń od przyszłych małżonków o nazwiskach noszonych przez nich po zawarciu małżeństwa i oświadczeń o wyborze nazwiska dla ich dzieci,
  • przyjmowanie oświadczeń o zawarciu związku małżeńskiego od osób zawierających związek małżeński cywilny,
  • przyjmowanie oświadczeń od osoby rozwiedzionej o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego,
  • wydawanie zezwolenia na skrócenie ustawowego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
  • wydawanie zaświadczeń o wyznaczonym terminie zawarcia małżeństwa cywilnego,
  • wydawanie zaświadczeń o możności zawarcia związku małżeńskiego za granicą zgodnie z prawem polskim,
  • wydawanie zgody na zawarcie małżeństwa poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego,
  • przyjmowanie zgłoszeń i dokumentów do rejestracji zgonu,
  • sporządzanie protokołów zgłoszenia zgonu,
  • sporządzenie protokołu dotyczącego zgonu osoby o nieustalonej tożsamości,
  1. W zakresie sporządzania aktów stanu cywilnego oraz odpisów i zaświadczeń z tych aktów:
  • sporządzanie aktów urodzeń na podstawie protokołu zgłoszenia lub postanowienia sądu,
  • sporządzanie aktów małżeństw na podstawie protokołu przyjęcia oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński oraz na podstawie zaświadczeń o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego dostarczanych do Urzędu Stanu Cywilnego przez duchownych,
  • sporządzanie aktów zgonów na podstawie protokołu zgłoszenia, postanowienia sądu o uznaniu za zmarłego i stwierdzeniu zgonu lub pisemnego zgłoszenia dokonanego przez organ państwowy,
  • sporządzanie aktów stanu cywilnego na podstawie postanowień sądu o ustaleniu ich treści,
  • występowanie do sądu z wnioskami o sprostowanie, ustalenie, unieważnienie aktów stanu cywilnego,
  • odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu w wypadku zaginięcia lub zniszczenia księgi stanu cywilnego,
  • przyjmowanie i rejestracja wniosków o wydanie odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego,
  • sporządzanie i wydawanie odpisów skróconych, zupełnych oraz wielojęzycznych z aktów stanu cywilnego,
  • sporządzanie i wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych  lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
  • sporządzenie i wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym,
  • sporządzanie i przekazywanie do Urzędu Stanu Cywilnego, właściwego dla miejsca sporządzenia aktu urodzenia i małżeństwa zleceń dodania przypisku o zawarciu związku małżeńskiego, o zgonie, o rozwiązaniu związku małżeńskiego,
  1. W zakresie transkrypcji i odtwarzania zagranicznych aktów stanu cywilnego w polskich księgach stanu cywilnego:
  • przyjmowanie dokumentów i rejestracja wniosków o wpisanie i odtworzenie zagranicznych aktów stanu cywilnego w polskich księgach,
  • prowadzenie postępowania wyjaśniającego i dokonywanie transkrypcji lub odtworzenia w polskich księgach urodzeń, małżeństw i zgonów mających miejsce za granicą,
  • odtwarzanie aktów stanu cywilnego w przypadku zaginięcia lub zniszczenia księgi bądź gdy akt został sporządzony za granicą i niemożliwe jest uzyskanie odpisów z tego aktu.
  1. W zakresie aktualizacji aktów stanu cywilnego:
  • przyjmowanie i rejestracja wniosków oraz prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach o uzupełnienie danych w akcie stanu cywilnego lub o sprostowanie danych w akcie stanu cywilnego,
  • sporządzanie w aktach s.c. wzmianek marginesowych na podstawie:

o   orzeczeń i protokołów sądowych dotyczących zaprzeczenia ojcostwa, ustalenia ojcostwa, uznania dziecka, przysposobienia, rozwiązania przysposobienia, sprostowania aktu i uzupełnienia aktu zgonu,

o   oświadczeń o uznaniu ojcostwa, o zawarciu związku małżeńskiego przez rodziców dziecka, o zmianie imienia dla dziecka w ciągu 6 miesięcy od daty sporządzenia aktu o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,

o   decyzji administracyjnych dotyczących  zmiany imienia lub nazwiska,

o   dokumentów stanowiących podstawę sprostowania lub uzupełnienia aktu urodzenia,

o   orzeczeń sądowych dotyczących rozwiązania małżeństwa, separacji, sprostowania aktu,

o   oświadczeń woli o powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,

o   orzeczeń sądowych dotyczących sprostowania aktu, uchylenia postanowienia o uznaniu za zmarłego lub o stwierdzeniu zgonu,

o   zagranicznych wyroków dotyczących rozwiązania i orzeczenia separacji bez konieczności uznawania ich w polskich sądach,

  • występowanie z wnioskiem do Wojewody Podlaskiego o unieważnienie jednego z aktów stanu cywilnego stwierdzającego to samo zdarzenie oraz sporządzenie wzmianki marginesowej na akcie unieważnionym na podstawie decyzji wojewody,
  • prowadzenie korespondencji z organami, których decyzje, postanowienia lub orzeczenia mają wpływ na aktualizację aktów stanu cywilnego.
  1. W zakresie współpracy z zagranicznymi urzędami stanu cywilnego w zakresie międzynarodowej wymiany informacji dotyczących stanu cywilnego w tym współpracy z polskimi i zagranicznymi placówkami dyplomatycznymi:
  • rejestracja nadchodzących z zagranicznych Urzędów Stanu Cywilnego zawiadomień zmianie stanu cywilnego obywateli polskich, jeśli ich akty stanu cywilnego znajdują się w tutejszym Urzędzie Stanu Cywilnego i dokonanie w tych aktach stosownych adnotacji,
  • współpraca z zagranicznymi urzędami stanu cywilnego w zakresie wymiany dokumentów i informacji dotyczącej przepisów prawa rodzinnego i rejestracji stanu cywilnego,
  • prowadzenie korespondencji konsularnej,
  • sporządzanie i przekazywanie odpisów skróconych aktów zgonów cudzoziemców właściwym placówkom państw obcych,
  • przekazywanie dokumentów tożsamości zmarłych cudzoziemców właściwym placówkom zagranicznym,
  • przyjmowanie i rejestracja dokumentów stanu cywilnego przekazanych przez polskie konsulaty do tut. Urzędu Stanu Cywilnego,
  1. W zakresie prowadzenia archiwum dla dokumentów stanu cywilnego:
  • współpraca z Archiwum Państwowym oraz z zagranicznymi archiwami w zakresie wymiany informacji i dokumentów stanu cywilnego,
  • gromadzenie i segregowanie aktów stanu cywilnego w zależności od rodzaju zdarzenia na akty zbiorowe urodzeń, małżeństw i zgonów oraz ich znakowanie i wpinanie do segregatorów,
  • prowadzenie całokształtu spraw związanych z konserwacją i zabezpieczaniem ksiąg i akt zbiorowych stanu cywilnego,
  • wykonywanie i potwierdzanie kserokopii z aktów stanu cywilnego oraz z dokumentów znajdujących się w aktach zbiorowych stanu cywilnego,
  • sporządzanie odpisów skróconych i zupełnych z pisanych pismem gotyckim niemieckich ksiąg stanu cywilnego znajdujących się w posiadaniu tut. Urzędu Stanu Cywilnego,
  • przekazywanie ksiąg stanu cywilnego wraz z aktami zbiorowymi do Archiwum Państwowego w Białymstoku po upływie 100 lat od zamknięcia aktów urodzenia i po upływie 80 lat od zamknięcia aktów małżeństwa i zgonu.
  1. W zakresie organizowania uroczystości z okazji jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego, 100-lecia urodzin:
  • przyjmowanie i rejestracja wniosków dotyczących nadania medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
  • przekazywanie wniosków dotyczących 50-lecia pożycia małżeńskiego do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego,
  • sporządzanie i przesyłanie dyplomów gratulacyjnych z okazji innych rocznic zawarcia związku małżeńskiego na wniosek zainteresowanych np. 25-lecia,
  • organizowanie uroczystości jubileuszowych z okazji 50-lecia pożycia małżeńskiego,
  • organizowanie uroczystości jubileuszowych z okazji 100-lecia urodzin
  1. W zakresie prowadzenia spraw związanych ze zmianą imion i nazwisk:
  • przyjmowanie dokumentów i rejestracja wniosków o zmianę imion i nazwisk,
  • prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji administracyjnych zezwalających na wydanie decyzji administracyjnych zmieniających imiona i nazwiska,
  • prowadzenie rejestru zmian imion i nazwisk,
  1. W zakresie prowadzenia spraw związanych z ewidencja ludności:
  2. W zakresie prowadzenia innych spraw wynikających z Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, Kodeksu cywilnego, Prawa o aktach stanu cywilnego oraz innych aktów prawnych:
  • gromadzenie oraz aktualizacja danych z zakresu rejestracji stanu cywilnego w rejestrze PESEL,
  • występowanie o nadanie numeru PESEL z urzędu w stosunku do dzieci osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, urodzonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
  • dokonywanie zameldowania w stosunku do dzieci osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych , urodzonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, dla których sporządził akt urodzenia.”
  • występowanie z wnioskiem do Wojewody o wydanie postanowienia zezwalającego na wyniesienie ksiąg poza lokal Urzędu Stanu Cywilnego,
  • wzywanie biegłego lub tłumacza jeśli osoba zobowiązana do zgłoszenia urodzenia lub zgonu nie może porozumieć się z kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego ze względu na swoją ułomność fizyczną lub nieznajomość języka,
  • sporządzanie testamentu allograficznego,
  • pobieranie oraz wzywanie do uiszczenia lub uzupełnienia brakującej opłaty skarbowej,
  • wydawanie na wniosek interesanta opinii oraz udzielnie informacji na temat obowiązujących w kraju i za granicą przepisów z zakresu prawa rodzinnego i rejestracji stanu cywilnego oraz informowanie w jaki sposób i w jakim miejscu załatwić daną sprawę,
  • pomoc w odszukiwaniu dokumentacji stanu cywilnego lub w ustaleniu właściwości Urzędu Stanu Cywilnego w sprawach indywidualnych,
  • realizacja zleceń  poprzez aplikację „Źródło”
  • przygotowywanie zestawień statystycznych z realizacji zadań zleconych dla Urzędu Wojewódzkiego oraz z ilości małżeństw zawieranych przez cudzoziemców z obywatelami polskimi dla Straży Granicznej,
  • prowadzenie spraw związanych z obiegiem dokumentów ścisłego zarachowania oraz przekazywanie zestawienia brakowanych dokumentów do Urzędu Wojewódzkiego,
  • konserwacja ksiąg stanu cywilnego i zasobu archiwalnego.

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Wiszowaty

Data wytworzenia: 2017-03-03

Wprowadzający: Andrzej Sołowianiuk

Data modyfikacji: 2021-02-09

Opublikował: Andrzej Sołowianiuk

Data publikacji: 2014-08-21