Or – V.271.04.2020 Wyjaśnienie treści SIWZ
Choroszcz 05.06.2020 r
Or – V.271.04.2020
Wyjaśnienie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dotyczące postępowania Zakup średniego samochodu ratowniczo – gaśniczego z napędem 4x4 dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Klepaczach
Na mocy art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, z późn. zm.) zwana w dalszej części także „ustawa Pzp” w odpowiedzi na skierowane do Zamawiającego zapytania dotyczące treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwana w dalszej części także „SIWZ” informujemy:
Zapytanie brzmiało:
- pkt 1.55 zał. nr 7
Zamawiający wymaga by w przedziale autopompy umieścić wyłącznik silnika pojazdu (start/stop).
Prosimy o wyjaśnienie co oznacza wyłącznik start/stop? Zwracamy uwagę, że awaryjny wyłącznik silnika nie może jednocześnie być włącznikiem silnika i wymaga zastosowania dodatkowego sterowania w układzie napędowym pojazdu, co zazwyczaj jest rozwiązaniem dosyć kosztownym i obciąża w konsekwencji budżet Zamawiającego.
Chcielibyśmy również zwrócić uwagę, że włączanie i wyłączanie silnika pojazdu, ze względu na nagłe obciążenie mechanizmów pracujących, powinno odbywać się za pomocą stacyjki pojazdu, po uprzednim rozłączeniu elementów napędowych. O ile wyłączenie silnika pojazdu oraz autopompy w przedziale obsługi tłumaczyć można koniecznością sytuacji nagłej (np. konieczność natychmiastowego zaprzestania podawania środków gaśniczych), o tyle ponowne uruchomienie z uwagi na obciążenie mechaniczne sprzęgniętych już ze sobą elementów nie powinno się odbywać się z tyłu. Umieszczenie w tylnym przedziale włącznika startu silnika oraz napędu autopompy powodować będzie, że obsługujący będą, zgodnie z założeniem, że skoro jest, używać go znacznie częściej niż wymagałaby tego sytuacja nagła, co skutkować może uszkodzeniem układu napędowego autopompy.
Czy zamawiający dopuszcza rozwiązanie, w którym w przedziale autopompy zamontowany jest tylko wyłącznik silnika bez włącznika silnika pojazdu oraz napędu autopompy?
Odp. Zamawiający informuje, że dopuszcza rozwiązanie, w którym w przedziale autopompy zamontowany jest tylko wyłącznik silnika bez włącznika silnika pojazdu oraz napędu autopompy.
- §5 pkt 5 wzoru umowy
Zamawiający wymaga by w okresie gwarancji, koszty okresowych przeglądów gwarancyjnych podwozia oraz zabudowy były wykonane na koszt Wykonawcy pojazdu. Chcemy podkreślić, że przerzucenie obowiązku wykonania przeglądów niezbędnych do utrzymania gwarancji z użytkownika na dostawcę pojazdu będzie miało znaczny wpływ na koszt zakupu przedmiotu zamówienia.
Biorąc pod uwagę fakt wysokości kwot przeznaczanych na sfinansowanie zamówienia zapytujemy czy Zamawiający nie odstąpi od wyżej określonego wymogu poprzez wykreślenie obowiązku wykonania przeglądów przez dostawcę pojazdu?
Odp. Zamawiający informuje, że nie zmienia zapisu §5 pkt 5 wzoru umowy.
- §6 Wzoru umowy
Zamawiający w §6 wzoru umowy określił odsetki za opóźnienie w wydaniu przedmiotu umowy oraz za każdy dzień opóźnienia w usunięciu wad stwierdzonych w okresie gwarancji i rękojmi w wysokości 0,2% ceny netto za każdy dzień oraz .
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę umowy w części dotyczącej kar umownych przez ustalenie wartości kary umownej w wysokości 0,05 % ceny brutto za każdy dzień zwłoki czyli działanie przez Wykonawcę zawinione?
Uzasadniając postawione pytanie w zakresie wysokości kar umownych pragniemy wyjaśnić, że zaproponowana przez Zamawiającego wartość kar umownych jest zbyt rygorystyczna. Ponadto podane przez Zamawiającego parametry powodują w praktyce konieczność przerzucenia związanego z nimi ryzyka na Zamawiającego przez złożenie mu oferty uwzględniającej te rygory - oferta Wykonawcy w swojej cenie musi zawierać wycenę ryzyka Wykonawcy które nakłada Zamawiający.
W sytuacji gdyby Zamawiający uwzględnił propozycje Wykonawcy lub w inny sposób zmienił rygory w części wskazanej przez Wykonawcę tym samym mógłby, w praktyce, uzyskać niższą cenę za przedmiot umowy i jednocześnie być w zgodzie z oczekiwanym przez niego głównym kryterium wyboru oferty - najniższa cena co do wydatkowanych środków. Brak zmiany parametrów umowy (SIWZ) jest również dyskryminacją Zamawiającego przez samego siebie wobec innych podmiotów, które wymagają podobnych dostaw i oferują mniej rygorystyczne parametry kierując potencjalnych Wykonawców i ich oferty do innych przetargów.
Wskazując wartość proponowanej przez nas kary umownej odwołujemy się do wartości odsetek ustawowych w ujęciu dziennym tj. 0,035 % jednocześnie podnosząc i zaokrąglając ją do wartości 0,05 %. Zarazem oczekiwana przez Zamawiającego kara umowna nie pozostaje w relacji do wartości potencjalnej szkody Zamawiającego i jest rażąco wygórowana co prowadziłoby do nieuzasadnionego wzbogacenia uprawnionego.
Odp. Zamawiający informuje, że zostaje zmieniony § 6 ust. 1 lit. b) i otrzymuje brzmienie:
„§ 6 ust. 1 lit. b) 0,1% ceny o której mowa w § 2 ust. 1, za każdy dzień opóźnienia w usunięciu wad stwierdzonych w okresie rękojmi i gwarancji, liczonej od dnia wyznaczonego przez Odbiorcę końcowego na usunięcie wad.”
- pkt 2.65 zał. nr 7. Zamawiający wymaga aby wykonawca dostarczył i zamontował ładowarki do radiotelefonów. Zwracamy się o podanie typów i modeli radiotelefonów w celu dobrania ładowarek kompatybilnych z radiotelefonami posiadanymi przez Zamawiającego.
Odp. Zamawiający informuje, że zostaje zmieniony pkt 2.65 i pkt 2.66 zał. nr 7 do SIWZ i otrzymuje brzmienie:
„pkt 2.65 zał. nr 7 do SIWZ Radiotelefon przenośny z ładowarką zasilaną z instalacji samochodu – radiotelefony dostarcza zamawiający
pkt 2.66 zał. nr 7 do SIWZ Radiotelefon przenośny z ładowarką zasilaną z instalacji samochodu – radiotelefony dostarcza zamawiający natomiast ładowarki samochodowe Motorola GP 360 lub inne wskazane w instrukcji obsługi radiotelefonu Motorola GP 360 powinny być zamontowane w samochodzie - dostarcza wykonawca - Szt.4”
Wykonawcy powinni śledzić na bieżąco informacje zamieszczane przez Zamawiającego na stronie internetowej odnośnie postępowania o udzielenie zamówienia, którym są zainteresowani. Udzielone odpowiedzi i wprowadzone zmiany treści SIWZ są wiążące dla stron i stanowią autentyczną wykładnię postanowień SIWZ. Należy czytać SIWZ łącznie z odpowiedziami udzielonymi przez Zamawiającego w trybie art. 38 ust. 1 ustawy Pzp i wprowadzonymi zmianami na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Pzp. Wszystkie odpowiedzi i wyjaśnienia do SIWZ oraz wprowadzone zmiany treści SIWZ ze swej istoty uzupełniają więc jej treść i Wykonawcy powinni brać pod uwagę przy sporządzaniu oferty.
Zastępca Burmistrza Choroszczy
Grzegorz Gabrian
Metryka strony