Or – V. 271.14.2019 - Wyjaśnienia treści SIWZ

Choroszcz 11.09.2019 r

Or – V. 271.14.2019

 

 

 

Wyjaśnienie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dotyczące postępowania „Rozbudowa drogi gminnej
– ul. 3 Maja wraz z przebudową dróg gminnych: ul. Chabrowej, ul. Konwaliowej z sięgaczami i ul. Rumiankowej w Choroszczy”

 

Na mocy art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, z późn. zm.) zwana w dalszej części także „ustawa Pzp”  w odpowiedzi na  skierowane do Zamawiającego zapytania dotyczące treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwana w dalszej części także „SIWZ” informujemy:

 

Zapytanie brzmiało:

 

  1. przedmiaru robót do wykonania jest 19 szt. studni dn.1200 zaś, załączony profil obejmuje wykonanie 13 szt. studni dn 1200. Proszę o zamieszczenie brakującego profilu lub korektę przedmiaru robót.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że ilość studni DN 1200 do wybudowania wynosi 19 szt.  (17 szt. do zabudowania na projektowanej sieci KD i 2 szt. do zabudowania na istniejącej KD).

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

W załączeniu skorygowany i uzupełniony profil kanalizacji deszczowej.

 

  1. przedmiaru robót należy wykonać kanalizacje deszczową f 300 dl. 325 m, zaś wg. profilu do wykonania jest 289 m.  Proszę o zamieszczenie brakującego profilu lub korektę przedmiaru robót.

 

Odp. Zamawiający informuje, że długość kanalizacji deszczowej (długość rur) do wybudowania w przedmiarze robót pomniejszona jest o średnicę projektowanych do wybudowania studni KD.

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

W załączeniu skorygowany i uzupełniony profil kanalizacji deszczowej.

 

 

  1. Proszę o podanie właściwej średnicy studni S2, gdyż wg. udostępnionego profilu jest studnia dn 1000, zaś, w przedmiarze jest brak jest studni dn. 1000.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że studnia s2 - projektowana średnica Dw 1200.

 

W załączeniu skorygowany i uzupełniony profil kanalizacji deszczowej.


 Branża sanitarna - kanalizacja deszczowa:

 

  1. Prosimy o wyjaśnienie czy rury WIPRO DN300-500 mają być wykonane w wersji betonowej czy żelbetowej?

 

Odp.  Zamawiający informuje, że rury Wipro mają  być wykonane z żelbetu.

 

  1. Prosimy o wyjaśnienie czy rury WIPRO DN300-500 mają być wykonane w wersji z uszczelką zintegrowaną czy klinową ?

 

Odp.  Zamawiający informuje, że system kanalizacji deszczowej winien być szczelny. Zamawiający nie narzuca rozwiązania w zakresie przedmiotowych uszczelek.

 

  1. Odcinek kanalizacji deszczowej S6-S7 z rur 2xDN300 wg profilu podłużnego ma długość 24,10m a wg planu sytuacyjnego 34,30m. Prosimy o wyjaśnienie.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że omyłka w zakresie długości na profilu została skorygowana, poprzez załączenie do niniejszych  wyjaśnień skorygowanego i uzupełnionego profilu kanalizacji deszczowej.

 

 

  1. Prosimy o zezwolenie na wniesienie wadium w formie innej niż pieniądz w oryginale do oferty (luzem) wraz z jego kopią potwierdzoną za zgodność z oryginałem wpiętą do oferty.

 

Odp.  Zamawiający dopuszcza wniesienie wadium w formie innej niż pieniądz w oryginale do oferty (luzem) wraz z jego kopią potwierdzoną za zgodność z oryginałem wpiętą do oferty.

 

  1. Prosimy o zmianę zapisów § 14 ust. 1-2 umowy odnośnie kar za opóźnienie na kary za zwłokę. Zwracamy uwagę, że kary za opóźnienie, są to kary za wszelkie opóźnienia również z przyczyn niezależnych od Wykonawcy. Takie zapisy umowy są sprzeczne z zasadami równego traktowania Wykonawcy z Zamawiającym jak również z zasadami uczciwej konkurencji (sygn. akt KIO 2163/17).

 

Odp.  Zamawiający informuje, że w granicach swobody kontraktowej (art. 3531 k.c., art. 473 § 1 k.c.) strony mogą umownie ukształtować zakres odpowiedzialności, kompensacji i rozkład ryzyka ponoszenia skutków niewykonania zobowiązania. Nie ma przeszkód prawnych, aby wykonawca, na podstawie art. 473 § 1 k.c. przyjął w umowie odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania także z powodu okoliczności niezawinionych. Możliwość rozszerzenia (zaostrzenia) zakresu odpowiedzialności wykonawcy jest nieograniczona, ponieważ art. 473 § 1 k.c. w tym zakresie nie określa żadnych granic. Strony w umowie mogą więc przyjąć odpowiedzialność dłużnika niezależnie od winy (na zasadzie ryzyka) lub nawet przyjąć odpowiedzialność za siłę wyższą, za którą na podstawie ustawy dłużnik nie ponosi odpowiedzialności. Za dopuszczalną należy uznać także możliwość, że odszkodowanie za nienależyte wykonanie umowy może przysługiwać zamawiającemu, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy będzie następstwem innych okoliczności, niż tylko zawinione zachowanie wykonawcy. Jeżeli postanowienia zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego Strony zastrzegają karę umowną z tytułu opóźnienia w wykonaniu lub nienależytym wykonaniu umowy, to bez znaczenia są przyczyny, które spowodowały niedotrzymanie przez wykonawcę terminu wykonania przedmiotu umowy i ocena czy opóźnienie ma formę kwalifikowaną, zależną od winy.

Nadto należy wskazać, że Zamawiający wskazał w §2 ust. 4 projektu umowy w sprawie zamówienia przesłanki umożliwiające wydłużenie terminu realizacji przedmiotu zamówienia, które łagodzą zapisy dotyczące zastrzeżonych kar umownych. Należy mieć na względzie, że w sytuacji zmiany terminu realizacji przedmiotu zamówienia nie dojdzie do aktualizacji kary umownej określonej w §14.

W związku z powyższym Zamawiający nie zmienia zapisów § 14 ust. 1-2 umowy.

 

  1. Pomimo zapisów § 4 ust. 11 umowy prosimy o potwierdzenie, że Wykonawca nie będzie zobowiązany do pokrycia kosztów zajęcia pasa drogowego.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że Zamawiający nie będzie pobierał opłat za zajęcia pasa drogowego w przypadku jeśli zarządcą dróg jest Gmina Choroszcz

 

  1. Prosimy o podanie okresu gwarancji na oznakowanie poziome.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem załącznika nr 3 do SIWZ (projekt umowy) § 13 ust. 4 lit. a) tj. „12 miesięcy od daty końcowego odbioru przedmiotu umowy dla oznakowania poziomego cienkowarstwowego”.

 

 

  1. Prosimy o podanie okresu gwarancji i pielęgnacji na zieleńce.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że okres gwarancji i pielęgnacji zieleńców należy przyjąć zgodnie z pkt. 5.3. specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót (SSTWiOR) – załącznik nr 9 do SIWZ nr D-06.01.01 Umocnienie powierzchniowe  skarp, rowów i ścieków.

 

  1. Prosimy o informację czy Zamawiający będzie wymagał sporządzenia geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej? Jeżeli tak, w ilu egzemplarzach?

 

Odp.  Zamawiający informuje, że wymaga sporządzenia geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej – 4 szt.

 

 

  1. Kto jest właścicielem materiałów z rozbiórek? Jeżeli Zamawiający prosimy o wskazanie miejsca odwozu.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału III do SIWZ pkt. 2 tiret nr 6 „materiały uzyskane z rozbiórki Wykonawca zutylizuje na własny koszt”. Z chwilą rozbiórki materiały uzyskane z rozbiórki przechodzą na własność Wykonawcy.

 

 

  1. Prosimy o odstąpienie od wymogu obowiązku utrzymania zimowego drogi objętej zamówieniem przez Wykonawcę.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem załącznika nr 3 do SIWZ (projekt umowy) § 4 pkt. 6) tj.  Do obowiązku Wykonawcy należy „z chwilą rozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przejąć obowiązki utrzymania zimowego drogi objętej przedmiotem umowy”. Zamawiający podtrzymuje swoje wymagania w tym zakresie.

 

 

  1. 3 Maja w Chroszczy

 

  1. Prosimy o podanie wymiarów betonowych gazonów owalnych w km 0+243 do km 0+271. Prosimy o szczegół wykonania. Czy gazony należy wypełnić, np. kruszywem?

 

Odp.  Zamawiający poniżej przedstawia wymiary gazonów owalnych:

 

 

Należy je ustawiać jeden rząd na drugim z przesunięciem o połowę szerokości, czyli o 0,12 m. Wskazane jest też ustawianie gazonów w taki sposób aby styk między gazonami w rzędzie wyższym wypadał w połowie gazonu w rzędzie poniżej. Podobnie jak cegły w murze. Gazony należy wypełnić kruszywem płukanym frakcji 16/31,5 mm., które będzie pełniło również funkcję dekoracyjną.  Na etapie realizacji robót możliwa będzie zamiana materiału przy obustronnym  uzgodnieniu. Sposób ustawienia gazonów został pokazany na rysunku nr 5  Przekroje poprzeczne.

 

 

  1. Według poz. 58 przedmiaru powierzchnia profilowania podłoża pod zjazdy to 1.116,00 m2. Powierzchnia podbudowy według wykazu zjazdów (zał. Nr 45) to 1.119,00 m2. Prosimy o poprawienie ilości w poz. 58 przedmiaru.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że prawidłowa ilość w poz. 58 przedmiaru drogowego to 1119 m2.

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

 

  1. Prosimy o potwierdzenie, że chodniki z płyt betonowych 35x35 należy wykonać zgodnie z rysunkiem na podsypce cementowo-piaskowej, gdyż w przedmiarze opis pozycji 56 wskazuje podsypkę piaskową.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że chodniki należy wykonać na podsypce cementowo-piaskowej.

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

 

  1. Zgodnie z opisem technicznym do projektu stałej organizacji ruchu należy przy przepuście ustawić balustrady szczeblinkowe w ilości po 6,5 m po obu stronach. Prosimy o potwierdzenie, że roboty te ujęto w poz. 14 przedmiaru na wykonanie przepustu. Prosimy też o poprawienie ilości w tej pozycji (6,5 m x 2 = 13,00 m).

 

Odp.  Zamawiający informuje, że balustrady szczeblinkowe należy ustawić w ilości po  6,5 mb z każdej strony, zgodnie z projektem przepustu.

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

  1. Prosimy o potwierdzenie, że w ramach ww. zamówienia nie należy wykonywać oznakowania pionowego i poziomego w ul. Mickiewicza.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że w ramach zadania nie należy wykonywać oznakowania skrzyżowania ul. 3 Maja i Mickiewicza.

 

 

Drogi gminne: ul. Chabrowa, Rumiankowa, Konwaliowa

 

  1. Zgodnie z rozdziałem III SIWZ „opis przedmiotu zamówienia” w ramach przebudowy dróg gminnych należy wykonać zabezpieczenie sieci gazowej. W przedmiarach brak jest w.w. robót. Prosimy o wyjaśnienia, ewentualnie o uzupełnienie przedmiaru i dokumentacji.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że:

-  Wykonawca robót przed przystąpieniem do robót ziemnych winien sprawdzić aktualny przebieg i rzędne gazociągu

- Wykonawca robót drogowych i wykonawcy poszczególnych sieci zobowiązani są do pisemnego powiadomienia PSG Sp. z o.o. Zakład w Białymstoku Rejon Dystrybucji Gazu  w Białymstoku o planowanym rozpoczęciu robót,

- Roboty ziemne w obszarze strefy kontrolowanej istniejących gazociągów – szerokość 1 m – należy wykonać z należytą ostrożnością i starannością pod nadzorem przedstawiciela PSG Sp. z o.o. Zakład w Białymstoku Rejon Dystrybucji Gazu  w Białymstoku, natomiast roboty ziemne w bezpośrednim sąsiedztwie przewodów gazowych (mniej ni z 0,5 m) wykonać ręcznie. W przypadku uszkodzenia sieci gazowej koszty naprawy poniesie wykonawca robót. Nie dopuszcza się wymiany gruntu  w odległości mniejszej niż 0,5 m od sieci gazowej !

- przed wykonaniem nawierzchni utwardzonej wykonawca jest zobowiązany do:

  1. a) odtworzenia na swój koszt: naruszenia struktury gruntu w obrębie sieci gazowej
  2. b) odtworzenia na swój koszt: oznakowanie sieci gazowej

- Zabezpieczanie i przebudowa sieci gazowej podlega odbiorowi przez przedstawiciela Zakładu w Białymstoku

- W przypadku stwierdzenia przez wykonawcę kolizji (projektowanej nawierzchni lub uzbrojenia) nieobjętej opracowaniem projektu  - np. wypłacenie istniejącego gazociągu lub braku odległości minimalnej od gazociągu – wykonawca jest zobowiązany do powiadomienia PSG Sp. z o.o. Zakład w Białymstoku Rejon Dystrybucji Gazu  w Białymstoku o zaistniałej sytuacji w celu dokonania dodatkowych uzgodnień – rozwiązań.

 

 

  1. Prosimy o potwierdzenie, że chodniki z płyt betonowych 35x35x5 cm należy wykonać na podsypce cementowo-piaskowej grubości 5 cm, gdyż opis pozycji 75 przedmiaru wskazuje na podsypkę piaskową.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że chodniki należy wykonać na podsypce cementowo-piaskowej.

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

  1. Prosimy o potwierdzenie, że w poz. 70 przedmiaru należy wycenić ogrodzenia typ „olsztyńskiego”.

 

Odp.  Zamawiający informuje, że ogrodzenia z poz.70 przedmiaru robot powinny spełniać wymagania dla balustrad i poręczy zawarte w tzw. „czerwonej książce”, załącznik nr 4, pkt 5.2. W ramach autokorekty projektu ul. Chabrowej i 3 Maja, należy zwiększyć ilość ogrodzeń ochronnych o 40 m. Należy je ustawić w rejonie studni z osadnikami, przy skrzyżowaniu ul. Chabrowej i 3 Maja oraz w rejonie przepustu pod ul. 3 Maja. Dokładana lokalizacja zostanie ustalona w trakcie realizacji zadania. Prawidłowa ilość w pozycji 70 przedmiaru, to 140,0 mb.

Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisem rozdziału XVI do SIWZ pkt. 7 „Cenę oferty należy wyliczyć na podstawie Projektów budowlanych i wykonawczych, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (stanowiących Załączniki Nr 8 i Nr 9 do SIWZ). Zamawiający załącza przedmiary robót (stanowiące Załącznik Nr 10 do SIWZ) jako materiał informacyjny (pomocniczy) do sporządzenia szczegółowej kalkulacji cenowej oferty przez Wykonawcę. Korzystanie z przedmiarów przygotowanych przez Zamawiającego odbywa się na wyłączne ryzyko Wykonawcy.”

 

 

Jednocześnie Zamawiający informuje, iż na podstawie art. 38 ust. 6 ustawy Pzp, Zamawiający wprowadza niezbędny  dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach i przedłuża termin składania ofert z dnia 13.09.2019 r godz. 09.45  na dzień 17.09.2019  r godz. 09.45. W związku z tym  otwarcie ofert nastąpi w dniu 17.09.2019  r godz. 10.00.

 

 

Wykonawcy powinni  śledzić na bieżąco informacje zamieszczane przez Zmawiającego na stronie internetowej odnośnie postępowania o udzielenie zamówienia, którym są zainteresowani. Udzielone odpowiedzi i wprowadzone zmiany treści SIWZ są wiążące dla stron i stanowią autentyczną wykładnię postanowień SIWZ. Należy czytać SIWZ łącznie   z odpowiedziami udzielonymi przez Zamawiającego w trybie art. 38 ust. 1  ustawy Pzp i wprowadzonymi zmianami na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Pzp. Wszystkie odpowiedzi i wyjaśnienia do SIWZ oraz wprowadzone zmiany treści SIWZ ze swej istoty uzupełniają więc jej treść i Wykonawcy powinni brać pod uwagę przy sporządzaniu oferty.

 

Zastępca Burmistrza Choroszczy

Grzegorz Gabrian

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Gabrian - Zastępca Burmistrza

Data wytworzenia: 2019-09-11

Wprowadzający: Ewa Łukaszewicz

Data modyfikacji: 2019-09-11

Opublikował: Ewa Łukaszewicz

Data publikacji: 2019-09-11