Sprawozdanie za rok 2013
Sprawozdanie w zakresie realizacji zadań wynikających
z Programu współpracy Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
w 2013 roku
Współpraca samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi jest jednym z istotniejszych zadań administracji samorządowej. Najważniejszą kwestią jest tu budowanie partnerstwa i wzmacnianie aktywności lokalnej, co zwiększa skuteczność diagnozowania i zaspakajania potrzeb mieszkańców Gminy Choroszcz. Współpraca opiera się na podstawowych zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz zasadzie jawności.
Gmina Choroszcz realizuje postanowienia ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz uchwały Nr XIII/139/12 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 r.
Zgodnie z § 15 Programu współpracy Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2013 roku, przedstawiam sprawozdanie z realizacji tego programu.
Obszarem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi była i jest sfera dotycząca realizacji zadań publicznych, i tak:
I. w zakresie pomocy społecznej, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób
1. Po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert na wspieranie realizacji zadań Gminy z zakresu ochrony i promocji zdrowia — opieki pielęgnacyjnej, socjalnej i medycznej wybrano ofertę Stacji Opieki Caritas Archidiecezji Białostockiej w Choroszczy zawierając stosowną umowę i przeznaczając 30.000 złotych na realizację w/w zadań.
W 2013 roku 140 osoby zostało objętych opieką medyczną i pielęgnacyjną w swoich domach lub w Stacji przez 2 dyplomowane pielęgniarki, zrealizowano 864 wizyt w domu chorego oraz udzielono w gabinecie S.O.C. 402 porad i zabiegów takich jak:
- iniekcje domięśniowe lub dożylne -146
- pomiar ciśnienia tętniczego - 509
- pomiar zawartości cukru we krwi - 135
- pomiar poziomu cholesterolu — 69
- opatrunki- 34
- uzgadniane konsultacji i badań - 26
- odwiedziny i porady zdrowotne - 822
- kontrola i podanie leków - 281
W większości podopiecznymi są osoby w bardzo podeszłym wieku. Pod fachową opieką medyczną i pielęgnacyjną przebywały osoby chore, niepełnosprawne i starsze będące w podeszłym wieku. Nastąpiła poprawa sprawności fizycznej, czynności dnia codziennego, samoobsługi, higieny osobistej. Wypożyczany był sprzęt rehabilitacyjny: wózki inwalidzkie, chodziki, łóżka szpitalne, materace przeciwodleżynowe, inhalatory, koncentratory tlenu, ssaki, pompy infuzyjne. Miejscowości, w których świadczone były usługi przez pielęgniarkę to: Choroszcz, Jeroniki, Łyski, Klepacze, Barszczewo, Oliszki, Ogrodniki, Sienkiewicze, Śliwno, Krupniki, Zaczerlany, Czaplino, Kruszewo, Izbiszcze, Pańki, Rogówek, Rogowo, Rogowo Majątek, Ruszczany, Gajowniki, Kościuki, Złotoria, Żółtki, Dzikie.
Wyjazdy służbowe poza teren Gminy Choroszcz to: Białystok - do biura Caritas, aptek, magazynów spożywczych, sklepy zaopatrzenia medycznego, ora różnych instytucji — Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, ponadto różne placówki służby zdrowia. Stała Współpraca z Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej poprzez wspólne wyjazdy w teren. Suma przejechanych kilometrów — 9009.
Przeznaczona dotacja została wykorzystana w sposób następujący: Kosztorys wydatków
Rodzaj kosztów i sposób ich kalkulacji |
Całość zadania w zł.
|
||
koszt całkowity zł. |
w tym z dotacji zł. |
środków własnych
Caritas |
|
Wynagrodzenie i pochodne |
24.200,00 |
24.200,00 |
0 |
Koszt eksploatacji samochodu : zakup paliwa, ubezpieczenie, koszt napraw itp.) |
4.819,20 |
3.300,00 |
1.519,20 |
Zakup artykułów medycznych -leki, środki opatrunkowe i drobny sprzęt medyczny |
752,72 |
200,00 |
552,72 |
Zakup środków czystości na potrzeby gabinetu i materiałów biurowych |
214,76 |
0 |
214,76 |
opłaty telekomunikacyjne |
823,17 |
0 |
823,17 |
koszt utrzymania Stacji Opieki ( czynsz, energia, śmiecie itp.,) |
2.348,20 |
2.300,00 |
48,20 |
Ubezpieczenie pielęgniarek |
252,79 |
0 |
252,79 |
koszt obsługi finansowo księgowej |
400,00 |
0 |
400,00 |
inne koszty związane z realizacją zadania |
0 |
0 |
0 |
O G Ó Ł E M |
33.810,84 |
30.000,00 |
3.810,84 |
2. Osoby będące w trudnej sytuacji otrzymały ponadto w ramach Europejskiego Programu Pomocy Najbardziej Potrzebujących PEAD - pomoc rzeczowa w formie żywności zgodnie z poniższą tabelą.
Tabela. Pomoc żywnościowa w ramach Europejskiego Programu Pomocy Najbardziej Potrzebującym PEAD udzielona mieszkańcom gminy Choroszcz w 2013r.
Lp. |
Nazwa artykułu spożywczego |
Otrzymano i wydano w kg./litrach |
Wartość otrzymanych artykułów spożywczych |
Ilość Osób korzystających w ciągu roku |
1. |
Ser żółty |
434,400 |
6.248,80 |
362 |
2. |
Serki topione |
362,000 |
3.382,89 |
262 |
3. |
Ryż biały
|
1 448,000 |
3.673,49 |
362 |
4. |
Herbatniki
|
941,200 |
5.599,72 |
362 |
5. |
Kasza gryczana |
1 448,00 |
4.165,89 |
362 |
6. |
Cukier biały |
1.448,00 |
5.261,58 |
362 |
7. |
Olej rzepakowy
|
724,000 |
3.254,60 |
362 |
8. |
Makaron świderki
|
2 172,00 |
4.867,30 |
362 |
9. |
Mąka pszenna
|
1.064,00 |
2.161,14 |
362 |
10. |
Mleko
|
7 240 000 |
414.139,54 |
362 |
11. |
Mielonka wieprzowa
|
1 158,400 |
7.163,99 |
362 |
12. |
Płatki kukurydziane
|
1 810,000 |
6.062,59 |
362 |
13. |
Groszek z marchewką
|
1 882,400 |
5.163,80 |
362 |
14. |
Klopsiki w sosie pomidorowym
|
2 769,300 |
8.166,84 |
362 |
15. |
Koncentrat pomidorowy
|
463,360 |
2.458,35 |
362 |
16. |
Dżem truskawkowy
|
1 976,520 |
8.374,12 |
362 |
|
Suma
|
27.725,580 |
90.144,65 |
362 |
3. Organizowanie wypoczynku letniego
1/ w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Pomocy Rodzinie „Droga” zorganizowano wypoczynek letni dla 10-ga dzieci i młodzieży z najbardziej potrzebujących rodzin- z rodzin patologicznych, głównie z problemem alkoholowym, skrajnie ubogich, wielodzietnych, głęboko dysfunkcyjnych ( z zaburzoną funkcją opiekuńczo- wychowawczą wynikająca z nieporadności życiowej lub uzależnieniami rodziców) w nadmorskiej miejscowości Jastarnia położonej na Półwyspie Helskim. Koszt wypoczynku został pokryty przez Urząd Miejski w Choroszczy w wysokości 5.900 zł. z środków przeznaczonych na profilaktykę.
2) 10 dzieci skorzystało z wypoczynku letniego w Augustowie zorganizowanego przez Caritas Archidiecezji Białostockiej, Gmina dofinansowała wyjazd na łączną kwotę 2.500,00 zł. tj. na każde dziecko w wysokości po 250 zł.
Sporządziła: Jolanta Andruszkiewicz
II. w zakresie upowszechniania kultury, kultury fizycznej i sportu , krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży
Upowszechnianie kultury fizycznej na terenie Gminy dokonywane było poprzez wspieranie działalności Ludowych Zespołów Sportowych i Ludowego Uczniowskiego Klubu Sportowego Badminton Choroszcz. Sfinansowano następujące rozgrywki:
1) Turniej Futsalu w piłkę nożną
2) Turniej Otwarcia Sezonu w piłkę nożną
3) Mistrzostwo Ligi w piłkę nożną
4) Jesienny Puchar Ligi w piłkę nożną
5) Turniej Oldbojów w piłkę nożną
6) Zimowy Turniej Podlaskiej Ligi Badmintona o Puchar Burmistrza Choroszczy
7) Wiosenny Turniej Podlaskiej Ligi Badmintona o Puchar Burmistrza Choroszczy
8) Mistrzostwa Polski Juniorów Młodszych i Młodzików Młodszych
9) II Międzynarodowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Burmistrza Choroszczy
W roku 2013 na w/w zadania wydatkowano 46 820,87 zł zakupując: stroje sportowe, nagrody, medale, opłacono ubezpieczenie oraz sędziów prowadzących mecze, pokryto koszty transportu na finały powiatowe i wojewódzkie.
W rozgrywkach brało udział 10 zespołów (ponad 150 zawodników): Izbiszcze, Rajkom Choroszcz, LZS Choroszcz, Opmar Łyski-Złotoria, Lambada Choroszcz, Narew Żółtki, Barszczewo, Piorun Pańki, Zaczerlany i KS Klepacze.
Ponadto sfinansowano:
1) Turniej Szachowy o Szablę Hetmana Branickiego — 300,04 zł
2) II Międzynarodowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Burmistrza Choroszczy — 250,00 zł.
Sporządziła: Izabela Oniszczuk
III. w zakresie współpracy pozafinansowej
1. Łącznie ze współpracą finansową Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, prowadzona jest także współpraca pozafinansowa polegająca przede wszystkim na:
1. bezpłatnym udostępnianiu pomieszczeń będących własnością Gminy zarówno na działalność statutową organizacji, jak też na różnego rodzaju okolicznościowe spotkania i występy artystyczne (Stowarzyszenie Honorowych Dawców Krwi Oddział w Choroszczy, Koło Emerytów, Rencistów i Inwalidów Nr 15, Związek Sybiraków Koło Nr 15 w Choroszczy, Klub Abstynenta ”Wolność” w Choroszczy, Towarzystwo Przyjaciół Choroszczy, KS „Narew”)
2. wyposażeniu zajmowanych pomieszczeń przez Stowarzyszenia
3. bezpłatnym wynajmie transportu
4. powielaniu dokumentów
5. zamieszczaniu informacji na stronie internetowej Gminy, a także w prasie lokalnej.
2. Wzajemne informowanie się o kierunkach realizowanych działań.
Na stronie internetowej www.choroszcz.pl i w Biuletynie Informacji Publicznej na bieżąco umieszczano informacje o aktualnościach z życia Gminy oraz podejmowanych decyzjach (uchwały, zarządzenia). Niektóre informacje dotyczyły działań realizowanych przez organizacje pozarządowe.
Przekazano organizacjom informacje o następujących propozycjach:
1) Ośrodka Wspierania Organizacji Pozarządowych - uczestnictwa w Szkole Koordynatorów Projektów,
2) Stowarzyszenia Europartner AKIE — uczestnictwa w II Podlaskich Targach Ekonomii Społecznej,
3) Wojewody Podlaskiego — o IV-tej edycji konkursu Inicjatywa Społeczna Roku.
3. Konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności organizacji.
1) projektów uchwał dotyczących gospodarki odpadami na terenie gminy Choroszcz:
a) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Choroszcz;
b) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli zamieszkałych nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę;
c) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia niższej stawki opłaty w przypadku odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny;
d) w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości oraz terminu i miejsca składania deklaracji;
e) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Stowarzyszenie Forum Inicjatyw Gminnych proponuje aby § 2 uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli zamieszkałych nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę otrzymał następujące brzmienie:
„§ 2. W zamian za uiszczoną opłatę odpady komunalne odbierane są od właścicieli z nieruchomości zamieszkałych z częstotliwością:
2) z nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi położonymi w obrębie miasta Choroszcz oraz w miejscowościach …………..………..….:
- odpady komunalne zmieszane — 2 razy w miesiącu,
- odpady zebrane w sposób selektywny — 2 razy w miesiącu,
- odpady wielkogabarytowe — 4 razy w roku;”
Z uwagi na zmianę stanowiska firmy ASTWA - Rada Miejska w Choroszczy odstąpiła od wprowadzenia zmian w częstotliwości wywozu odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy Choroszcz — uwag do uchwał nie rozpatrywano.
Stowarzyszenie Forum Inicjatyw Gminnych proponuje aby § 15 ust. 1 pkt 1 uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choroszcz
otrzymał następujące brzmienie:
„§ 15.1. Odpady komunalne odbierane są nie rzadziej niż:
1) w zabudowie jednorodzinnej oraz z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne:
- zmieszane odpady komunalne - 2 razy w miesiącu,
- odpady zebrane selektywnie - 1 raz na 4 tygodnie;”
Propozycje powyższe, które zostały przedstawione na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej w Choroszczy oraz na XVI Sesji w dniu 26.03.2013 r., nie zostały przyjęte.
2) rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2014;
W wyznaczonym terminie wpłynęła jedna uwaga do konsultowanego projektu uchwały:
Uwaga Stowarzyszenia Forum Inicjatyw Gminnych została przyjęta, a n/w propozycje zapisu w Programie współpracy zostały przedstawione na Komisjach i XXI Sesji Rady Miejskiej w Choroszczy:
„§ 22. 1. Burmistrz Choroszczy powołuje zarządzeniem komisje konkursowe i wybiera przedstawicieli organizacji i innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur kierując się przy tym posiadaną przez nich specjalistyczną wiedzą w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.
2. Komunikat zapraszający organizacje do zgłaszania kandydatur na członka komisji konkursowej ogłasza Burmistrz Choroszczy po zakończeniu naboru ofert w otwartym konkursie.
3. Komunikat zamieszczany jest w sposób wymieniony w § 21 na okres nie krótszy niż 7 dni.
4. Jeżeli organizacje w przeciągu 7 dni nie wskażą swoich przedstawicieli, komisja konkursowa może działać bez przedstawicieli organizacji.”
3) projektu uchwały w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizacje zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej
Stowarzyszenie Forum Inicjatyw Gminnych proponuje aby poniższe paragrafy otrzymały następujące brzmienie:
„§ 3.1. Wniosek o realizację zadania inwestycyjnego może obejmować w szczególności budowę, rozbudowę, modernizację lub remont dróg, chodników kanalizacji, sieci wodociągowej oraz świetlic wiejskich i remiz strażackich. § 3. 3. Wartość inicjatywy objętej wnioskiem powinna być wyższa niż 10 tyś, zł brutto.
§ 4. ust.4 Udział Inicjatora w kosztach inicjatywy inwestycyjnej musi być większy niż 10% całkowitych kosztów przedsięwzięcia.
§ 6. W celu rozpoczęcia postępowania wynikającego z inicjatywy lokalnej, podmiot zainteresowany składa wniosek o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej do Burmistrza Choroszczy w terminie do końca III kwartału roku poprzedzającego rok budżetowy.”
W załączniku nr 2 do uchwały tabela szczegółowe kryteria oceny wniosków:
Udział finansowy wnioskodawcy w realizacji zadania:
od 10% do 20% wartości zadania oraz od 21% do 30% wartości zadania
Zaangażowanie środków budżetowych: do 30 000 oraz 30 001 - 70 000
Propozycje powyższe, które zostały przedstawione na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej w Choroszczy oraz na XVI Sesji w dniu 26.03.2013 r., nie zostały przyjęte.
Sporządziła: Ewa Łukaszewicz
Metryka strony