Sprawozdanie za rok 2011
Sprawozdanie w zakresie realizacji zadań wynikających
z Programu współpracy Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
w 2011 roku
Współpraca samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi jest jednym z istotniejszych zadań administracji samorządowej. Najważniejszą kwestią jest tu budowanie partnerstwa i wzmacnianie aktywności lokalnej, co zwiększa skuteczność diagnozowania i zaspakajania potrzeb mieszkańców Gminy Choroszcz. Współpraca opiera się na podstawowych zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz zasadzie jawności.
Gmina Choroszcz realizuje postanowienia ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz uchwały Nr II/28/2010 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 r.
Zgodnie z § 15 Programu współpracy Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2011 roku, przedstawiam sprawozdanie z realizacji tego programu.
Obszarem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi była i jest sfera dotycząca realizacji zadań publicznych, i tak:
I. w zakresie pomocy społecznej, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób
1. Po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert na wspieranie realizacji zadań Gminy z zakresu ochrony i promocji zdrowia – opieki pielęgnacyjnej, socjalnej i medycznej wybrano ofertę Stacji Opieki Caritas Archidiecezji Białostockiej w Choroszczy zawierając stosowną umowę i przeznaczając 30.000 złotych na realizację w/w zadań.
W 2011 roku 193 osoby zostało objętych opieką medyczną i pielęgnacyjną w swoich domach lub w Stacji przez 2 dyplomowane pielęgniarki, zrealizowano 1 181 wizyt w domu chorego oraz udzielono w gabinecie S.O.C. 577 porad i zabiegów takich jak:
- iniekcje domięśniowe lub dożylne - 348
- pomiar ciśnienia tętniczego - 764
- pomiar zawartości cukru we krwi - 206
- pomiar poziomu cholesterolu - 113
- porady profilaktyczne i promujące zdrowie - 733
- uzgadniane konsultacji i badań - 57
- usługi socjalno-bytowe – 628
- porady zdrowotne - 996
- inne - 535
W większości podopiecznymi są osoby w bardzo podeszłym wieku. Struktura pacjentów pod względem częstotliwości wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych kształtowała się następująco:
· Pacjenci obłożnie chorzy – 10%
· Pacjenci wymagający wizyty raz w tygodniu – 20%
· Pacjenci wymagający wizyty dwa razy w miesiącu – 20%
· Pacjenci wymagający wizyty raz w miesiącu – 50%
Pod fachowa opieka medyczna i pielęgnacyjna przebywały osoby chore, niepełnosprawne i starsze będące w podeszłym wieku. Nastąpiła poprawa sprawności fizycznej, czynności dnia codziennego, samoobsługi, higieny osobistej. Wypożyczany był sprzęt rehabilitacyjny: wózki inwalidzkie, chodziki, łóżka szpitalne, materace przeciwodleżynowe, inhalatory, koncentratory tlenu, ssaki, pompy infuzyjne. Przeznaczona dotacja została wykorzystana w sposób następujący:
Kosztorys wydatków
Rodzaj kosztów i sposób ich kalkulacji |
Całość zadania |
||
koszt całkowity |
w tym z dotacji |
środków własnych Caritas |
|
Wynagrodzenie i pochodne |
24.000,00 |
22.000,00 |
2.000,00 |
koszt zakupu paliwa do samochodu |
2.824,09 |
2.200,00 |
624,09 |
eksploatacja samochodu ( ubezpieczenie, naprwy) |
1.874,31 |
1.383,92 |
490,39 |
Opłaty stałe (czynsz, telefon) |
832,68 |
832,68 |
------ |
Leki, środki opatrunkowe i drobny sprzęt medyczny |
1.244,95 |
720 |
524,95 |
Zakup środków czystości na potrzeby gabinetu i materiałów biurowych |
375,94 |
375,94 |
----- |
opłaty telekomunikacyjne |
542,87 |
542,87 |
------ |
koszt ogrzewania |
1.617,50 |
1.617,50 |
------ |
opłata za energie elektryczna |
179,74 |
179,74 |
------ |
koszt drobnych napraw w pomieszczeniach stacji |
50,00 |
50,00 |
----- |
Ubezpieczenie pielęgniarek |
97,35 |
97,35 |
----- |
koszt obsługi finansowo księgowej |
1.200 |
------ |
1.200 |
O G Ó Ł E M |
34.839,43 |
30.000 |
4.839,43 |
2. Osoby będące w trudnej sytuacji otrzymały ponadto - w ramach Europejskiego Programu Pomocy Najbardziej Potrzebujących PEAD - pomoc rzeczowa w formie żywności zgodnie z poniższą tabelą.
Tabela. Pomoc żywnościowa w ramach Europejskiego Programu Pomocy Najbardziej Potrzebującym PEAD udzielona mieszkańcom gminy Choroszcz w 2011r.
Lp. |
Nazwa artykułu spożywczego |
Otrzymano i wydano w kg./litrach |
Wartość otrzymanych artykułów spożywczych |
Ilość Osób korzystających w ciągu roku |
1. |
Chleb chrupki żytni |
184,00 |
995, 12zł. |
184 osoby |
2. |
Kasza jęczmienna z gulaszem |
1.030,00 |
2.048,60 zł. |
184 |
3. |
Kawa zbożowa instant |
147,200 |
1.378,62 zł. |
184 |
4. |
Ryż biały |
552,00 |
815, 76 zł. |
184 |
5. |
Herbatniki |
588,800 |
2.449,42 zł. |
184 |
6. |
Kasza jęczmienna z warzywami |
588,800 |
930, 41 zł. |
184 |
7. |
Makaron z gulaszem |
883,200 |
1810, 21 zł. |
184 |
8. |
Makaron muszelki |
828,00 |
1.153,26 zł. |
184 |
9. |
Makaron świderki |
368, 00 kg |
554, 89 zł. |
184 |
10. |
Mąka pszenna |
1.104,00 |
915, 49 zł. |
184 |
11. |
Mleko |
2.576,00 |
4.026,01zł. |
184 |
12. |
Musli |
368,00 |
815, 39 zł. |
184 |
13. |
Płatki kukurydziane |
552,00 |
1.057,99 zł. |
184 |
14. |
Zupa pomidorowa z makaronem |
1.324,800 |
2.011,52 zł. |
184 |
Suma |
11.095,200 kg |
20.962,70 zł. |
184 |
3. Organizowanie wypoczynku letniego
1/ w ramach współpracy z Stowarzyszeniem Pomocy Rodzinie „Droga” zorganizowano wyjazd do Jastarni na kolonie terapeutyczno – rekreacyjne dla 13 dzieci z rodzin ubogich, dysfunkcyjnych i zagrożonych patologiami. Koszt wypoczynku wyniósł 8.970 zł.
2) 19 dzieci skorzystało z wypoczynku letniego w Karasiewie i Smołdzińskim Lesie zorganizowanego przez Caritas Archidiecezji Białostockiej, Gmina dofinansowała wyjazd na łączną kwotę 4.500 zł.
Sporządziła: Jolanta Andruszkiewicz
II. w zakresie upowszechniania kultury, kultury fizycznej i sportu , krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży
Zarządzeniami Burmistrza Choroszczy: Nr 18/2011 Burmistrza Choroszczy z dnia 10.02.2011 r. w sprawie przeprowadzenia konkursu na „Wspieranie rozwoju badmintona”; Nr 50/2011 Burmistrza Choroszczy z dnia 30.06.2011 r. w sprawie przeprowadzenia konkursu na „Wspieranie rozwoju badmintona” - zostały ogłoszone konkursy na wspieranie rozwoju badmintona. Wybrano oferty Klubu ,,LUKS BADMINTON CHOROSZCZ”, zawierając stosowne umowy i przeznaczając 90 000 złotych na realizację w/w zadań.
Klub ,,LUKS BADMINTON CHOROSZCZ” zrzeszał 65 członków w tym 12 osób dorosłych. Zajęcia prowadzone były przez dwóch trenerów II klasy badmintona oraz dwóch instruktorów. Trenujący byli szkoleni w trzech podzielonych grupach zależnie od wieku, poziomu umiejętności i wyszkolenia, oraz grupa ligowa. W ramach realizacji zawartych umów:
1) Zorganizowano i przeprowadzono cykl turniejów o zasięgu woj. podlaskiego „Podlaska Liga Badmintona” dla dzieci w wieku 11-19 lat - pięć turniejów (średnio startujących zaw. - 98/ 1 turniej) oraz 6 turniejów dla dorosłych Amatorów - Seniorów
2) Zorganizowano i zrealizowano inne turnieje takie jak:
- Drużynowe Mistrzostwa Polski – Ekstraklasa – 12 meczy
- Współorganizacja Międzynarodowych Mistrzostw Polski w Białymstoku
3) Zawodnicy i zawodniczki Klubu startowali w wielu ogólnopolskich turniejach i osiągali znaczące w kraju wyniki
Przekazana dotacja została wykorzystana w sposób następujący:
Nazwa wydatku |
Kwota ogółem (zł) |
Z tego ze środków pochodzących z dotacji (zł) |
Prowadzenie drużyny w ekstraklasie badmintona w tym nagrody i wyróżnienia dla grających zawodników i trenera |
65 535,90 |
65 535,90 |
Koszty dodatkowe związane z meczami ligowymi i turniejami jak: wpisowe do Mistrzostw Polski i innych turniejów, delegacje i diety zawodników, udział w obozach treningowych, koszty obsługi turniejów, opłata startowa i klubowa na rzecz PZBadmintona |
35 498,70 |
24 464,10 |
Puchary, medale, dyplomy |
- |
- |
Zakup lub pozyskanie niezbędnego sprzętu sportowego |
6932,00 |
0,00 |
Organizacja zakwaterowania i wyżywienia, logistyka zawodów, przygotowanie hali sport. i sprzętu |
- |
- |
Razem: |
107 966,60 |
90 000,00 |
2. Upowszechnianie kultury fizycznej na terenie Gminy dokonywane było także poprzez wspieranie działalności Ludowych Zespołów Sportowych. Sfinansowano:
1) Młodzieżową Ligę Gminną w piłkę nożną
2) Turniej futsalu w piłkę nożną
3) Turniej na otwarcie sezonu w piłkę nożną
4) Puchar Ligi w piłkę nożną
W roku 2011 . na w/w zadania wydatkowano 18 226,41 zł zakupując: stroje sportowe, nagrody, medale, opłacono ubezpieczenie oraz sędziów prowadzących mecze, pokryto koszty transportu na finały gminne, powiatowe i wojewódzkie.
W rozgrywkach brało udział 10 zespołów (ok. 150 zawodników)z LZS: Izbiszcze, Rajkom, Choroszcz, Łyski, Zaczerlany, Choroszcz, Klepacze, Pańki, Złotoria, Żółtki i Lambada Choroszcz.
Ponadto sfinansowano:
1) Turniej szachowy o Szablę Hetmana Branickiego – 43,04 zł.
2) IV Zawody Strzeleckie – 380,00 zł.
Sporządziła: Izabela Rogowska
III. w zakresie współpracy pozafinansowej
1. Łącznie ze współpracą finansową Gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, prowadzona jest także współpraca pozafinansową polegającą przede wszystkim na:
1. bezpłatnym udostępnianiu pomieszczeń będących własnością Gminy zarówno na działalność statutową organizacji, jak też na rożnego rodzaju okolicznościowe spotkania i występy artystyczne (Stowarzyszenie Honorowych Dawców Krwi Oddział w Choroszczy, Koło Emerytów, Rencistów i Inwalidów Nr 15, Związek Sybiraków Koło Nr 15 w Choroszczy, Klub Abstynenta ”Wolność” w Choroszczy,, Fundacja Spe Salvi – streetworkerzy, Towarzystwo Przyjaciół Choroszczy, KS „Narew”, Stowarzyszenie Aktywizacji Mieszkańców Wsi „4R”)
2. wyposażeniu zajmowanych pomieszczeń przez Stowarzyszenia
3. bezpłatnym wynajmie transportu
4. pomocy w udzielaniu konsultacji prawnych
5. powielaniu dokumentów
6. zamieszczania informacji na stronie internetowej Gminy, a także w prasie lokalnej.
2. Wzajemne informowanie się o kierunkach realizowanych działań.
Na stronie internetowej www.choroszcz.pl i w Biuletynie Informacji Publicznej na bieżąco umieszczano informacje o aktualnościach z życia Gminy oraz podejmowanych decyzjach (uchwały, zarządzenia). Niektóre informacje dotyczyły działań realizowanych przez organizacje pozarządowe.
Przekazano organizacjom informacje o następujących propozycjach:
1) Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi o możliwości udziału w seminarium organizacji pozarządowych z powiatu białostockiego nt „Partnerstwo lokalne: współpraca organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego”,
2) Fundacji Wspomagania Wsi o kolejnym naborze na bezpłatne warsztaty pt „Planowanie i realizacja projektów społecznych i partnerstw”,
W Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Zamierzenia, programy oraz ich realizacja - Program współpracy gminy Choroszcz z organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego stworzono tzw. mapę aktywności organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy CHOROSZCZ, która powstała na podstawie informacji uzyskanych z ankiet otrzymanych od organizacji pozarządowych. Mapa aktywności organizacji pozarządowych jest otwarta dla wszystkich organizacji i będzie aktualizowana na bieżąco. Opracowanie i istnienie niniejszej „Mapy aktywności” ma pomagać w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, społeczeństwa zaangażowanego w życie publiczne; ma być także bodźcem dla samych organizacji do zacieśnienia współpracy między sobą i z pozostałymi partnerami społecznymi: samorządem, przedsiębiorcami, wolontariuszami. „Mapa aktywności” ma być też źródłem wiedzy dla mieszkańców o funkcjonujących organizacjach pozarządowych na terenie Gminy CHOROSZCZ.
Aby dana organizacja została ujęta w „mapie” lub też aby umożliwić zmianę danych o organizacji wypisanej już w „mapę aktywności” należy wypełnić „ankietę identyfikacyjną”.
3. Konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności organizacji.
1) Konsultacje projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wprowadzenia Regulaminu lodowiska „Biały Orlik”, boiska uniwersalnego i boiska do piłki nożnej „Moje Boisko – Orlik 2012” wraz z pomieszczeniami zaplecza sanitarno – szatniowego – 20-28.12.2011 r.
2) Konsultacje rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2012 – 11-21.10.2011 r.
3) Konsultacje projektu uchwały w sprawie Regulaminu korzystania ze Stadionu Miejskiego w Choroszczy -3-10.06.2011 r.
4) Konsultacje projektu uchwały w sprawie Regulaminu lodowiska „Biały Orlik”, boiska uniwersalnego i boiska do piłki nożnej „Moje Boisko – Orlik 2012” wraz z pomieszczeniami zaplecza sanitarno - szatniowego – 3-10.06.2011 r.
Sporządziła: Ewa Łukaszewicz
Metryka strony