Regulamin kontroli wewnętrznej

Regulamin kontroli wewnętrznej

REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

Przedszkole Samorządowe w Choroszczy

ROZDZIAŁ I:

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. System kontroli wewnętrznej jako integralną część zarządzania i kierowania placówką wychowania przedszkolnego tworzy i wprowadza w życie dyrektor przedszkola.

  2. Regulamin kontroli wewnętrznej stanowi zasady i unormowania wynikające ze struktury organizacji i zarządzania przedszkolem, w tym określa:

    1. formy organizacyjne, zadania i funkcje,

    2. zasady organizacji i funkcjonowania kontroli,

    3. działalność osób odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie kontroli oraz zakładu pracy.

§ 2

  1. Ilekroć w niniejszym regulaminie użyto określenia:

    1. zakład pracy (przedszkole) - należy tu rozumieć Przedszkole Samorządowe w Choroszczy,

    2. osoba kontrolująca - należy tu rozumieć pracownika na stanowisku kierowniczym, zobowiązanego do wykonania kontroli funkcjonalnej bądź pracownika, któremu przypisano zadania kontroli instytucjonalnej.

ROZDZIAŁ II:

FORMY ORGANIZACYJNE, ZADANIA I FUNKCJE KONTROLI

WEWNĘTRZNEJ

§ 3

  1. Do form organizacyjnych systemu kontroli wewnętrznej należy:

      1. samokontrola - zobowiązująca każdego pracownika do kontrolowania własnej

pracy zgodnie z przydzielonym zakresem obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności,

      1. kontrola funkcjonalna - jest sprawowana z urzędu w ramach obowiązku nadzoru przez dyrektora przedszkola (tzw. pionowa) oraz sprawowana przez pracowników na stanowiskach niekierowniczych zobowiązanych do wykonywania czynności kontrolnych wynikających z zakresu ich obowiązków (tzw. pozioma),

      2. kontrola instytucjonalna - polega na badaniu sprawności działania samokontroli i kontroli funkcjonalnej.

  1. Kontrolę funkcjonalną w przedszkolu sprawują:

      1. dyrektor przedszkola w zakresie całokształtu działalności przedszkola,

      2. główny księgowy i kasjer w zakresie kontroli finansowo - księgowej,

      3. komisja inwentaryzacyjna w zakresie działalności merytorycznej za ilość zinwentaryzowanych składników majątkowych,

      4. ognisko ZNP, „Solidarności” i społeczny inspektor pracy w zakresie i formach społecznych na mocy obowiązujących ustaw.

§ 4

  1. Do zadań kontroli wewnętrznej należy:

    1. badanie zgodności kontrolowanego postępowania pracowników z obowiązującymi uregulowaniami ich działalności,

    2. badanie oraz ocena przebiegu realizacji zadań i efektów działania:

      • wynikających z funkcji wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej placówek wychowania przedszkolnego,

      • dotyczących operacji i procesów gospodarczych,

  2. ustalenie przyczyn, skutków oraz osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości (niegospodarność, niedbalstwo, zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, mienia) i wnioskowanie lub stosowanie sankcji w stosunku do winnych,

  3. wskazywanie środków i sposobów umożliwiających likwidację stanów niepożądanych oraz zgłaszanie uwag dotyczących wadliwości i dezaktualizacji obowiązujących unormowań.

§ 5

  1. Kontrola wewnętrzna pełni niżej wymienione funkcje:

    1. sygnalizacyjną - dostarcza, dyrektorowi informacji niezbędnych do podejmowania decyzji lub korekty wcześniej podjętych oraz faktów dotyczących odchyleń od norm postępowania, które należy likwidować,

    2. instruktażowo - doradczą - wskazywanie sposobów i środków likwidacji nieprawidłowych kierunków działania,

    3. profilaktyczno - wychowawczą - polega na zapobieganiu występowania niekorzystnych zjawisk w wyniku wniosków pokontrolnych i sam fakt, że działania pracowników podlegają kontroli.

ROZDZIAŁ III:

ZASADY ORGANIZACJI I FUNKCJONOWANIA KONTROLI

§ 6

  1. System kontroli wewnętrznej w przedszkolu oparty jest na niżej wymienionych zasadach wynikających z organizacji i zarządzania:

      1. każdy pracownik bez względu na zajmowane stanowisko jest zobowiązany do rzetelnego wykonywania zadań i obowiązków służbowych określonych w zakresie czynności i wynikających z wewnętrznych unormowań oraz poleceń przełożonych,

      2. bezwzględne przestrzeganie zasad przyjętego systemu dokumentacji, ewidencji obiegu i kontroli dokumentów odzwierciedlających operacje gospodarcze dokumentów zdawczo - odbiorczych oraz zasad wystawiania dokumentów, ich akceptacji, rozliczenia i ewidencji,

      3. powierzenie składników majątkowych ściśle określonym pracownikom i potwierdzenie tego faktu ich podpisem w deklaracji o przyjęciu odpowiedzialności materialnej,

      4. sprawdzenie stanu składników majątkowych w trybie spisów z natury, inwentaryzacji i kontroli wybranych składników majątkowych.

§ 7

  1. Wszyscy pracownicy, którym przypisano sprawowanie funkcji kontrolnych zobowiązani są do bieżącego wykorzystywania informacji kontrolnych i natychmiastowego podejmowania środków zaradczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości bądź przekazania wniosków w tych sprawach do dyrektora przedszkola.

§ 8

  1. Plan kontroli wewnętrznej opracowuje dyrektor przedszkola w planie rocznym, w którym ustala zadania i zakres kontroli planowanych w formie harmonogramu hospitacji, lustracji i kontroli czynności z podziałem na nauczycieli i pracowników administracyjno - obsługowych na dany rok szkolny.

  2. Kontrolę bieżącą obowiązani są przeprowadzać w ramach samokontroli pracownicy zobowiązani do spełniania określonych czynności kontrolnych wynikających z charakteru pracy administracyjno - gospodarczej.

§ 9

  1. W przypadku ujawnienia nieprawidłowości przebiegu operacji gospodarczych, przedsięwzięć oraz związanych z nimi dokumentów osoba kontrolująca zobowiązana jest do podjęcia środków w celu ich likwidacji.

  2. W przypadku nadużyć, przestępstw osoba kontrolująca zobowiązana jest do:

    1. przygotowania, przy udziale radcy prawnego, pisma o ściganie przestępstwa,

    2. wyciągnięcia konsekwencji służbowych w stosunku do winnych.

ROZDZIAŁ IV:

DZIAŁALNOŚĆ OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRAWIDŁOWE

FUNKCJONOWANIE KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

§ 10

  1. Czynności kontrolne w przedszkolu pełnią:

      1. dyrektor przedszkola - jego uprawnienia to:

      • ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności wszystkim pracownikom przedszkola i sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wywiązywania się z powierzonych im obowiązków,

      • zarządzanie okresowych kontroli i zlecanie przeprowadzenia kontroli doraźnych,

      • kontrolowanie zgodności uchwał organów załogi z obowiązującymi przepisami prawa oraz sprawdzanie przebiegu i wyników realizacji podjętych uchwał.

      • Wymienieni w pkt 1 niniejszego § pracownicy zobowiązani są do właściwego wykorzystania otrzymanych sygnałów i wniosków instytucjonalnej kontroli wewnętrznej i zewnętrznej oraz do podejmowania działań usprawniających i dyscyplinujących.

      • § 11

        1. W celu ujednolicenia dokumentacji kontroli wewnętrznej ustala się w odniesieniu do pracowników:

            1. administracyjno - obsługowych:

              • zeszyt kontroli wewnętrznej, w którym odnotowuje się:

            • liczbę porządkową (lp.),

            • datę kontroli,

            • imię i nazwisko osoby kontrolowanej,

            • zakres kontroli i stwierdzone fakty oraz zalecenia i zadania terminowe do wykonania,

            • podpis osoby kontrolującej,

            • podpis osoby kontrolowanej poświadczającej znajomość treści dokonanego wpisu dotyczącego kontroli, zaleceń i zadań;

            1. nauczycieli:

              • zeszyt lustracji, hospitacji, w którym odnotowuje się uwagi (pozytywy - negatywy) oraz zalecenia dotyczące pracy wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej wg następującego schematu:

                • imię i nazwisko nauczyciela,

                • data kontroli,

                • charakter kontroli (lustracja , hospitacja, kontrola dyscypliny pracy),

                • pozytywy - negatywy, stosunek dotyczący pracy z dziećmi,

                • zalecenia i uwagi,

                • podpis dyrektora przedszkola,

                • podpis nauczyciela potwierdzającego znajomość zapisu oraz wyjaśnienia (do uwag i zastrzeżeń),

            Zeszyt lustracji i hospitacji jest dokumentem tylko do wiadomości dyrektora przedszkola.

                  • dziennik zajęć - w rozdziale hospitacje dokonywany jest wpis z dokonania kontroli (data, temat i dane osoby kontrolowanej).

            § 12

            1. W celu zapewnienia obiektywnego, rzetelnego i kompleksowego badania i przedstawiania ustaleń oraz wniosków kontroli osoba kontrolująca obowiązana jest do przestrzegania następujących zasad:

                1. zasady faktu kontrolnego - obowiązku ustalania wszystkich elementów tego faktu,

                2. zasady prawdy materialnej (obiektywnej) - obowiązek przedstawiania faktów kontrolnych w sposób obiektywny, rzetelny, zgodny z rzeczywistością,

                3. zasady kontradykteryjności - respektowania złożonych wyjaśnień kontrolowanych pracowników, zapewnienie w toku kontroli i przy formułowaniu projektu wniosku pokontrolnego wnikliwej analizy dokumentów i pisemnych argumentów przedstawionych przez kontrolowanych oraz dwustronne podpisanie protokołu lub innego dokumentu kontroli przez osobę kontrolowaną i kontrolującą,

                4. zasady bezpośredniości badań kontrolnych - obowiązek osobistego ustalania faktów kontrolnych (niepoprzestawania na wyjaśnieniach).

            § 13

            1. W przypadku ujawnienia w toku kontroli czynu noszącego znamiona przestępstwa osoba kontrolująca zabezpiecza dowody niezbędne do dalszego postępowania przez:

              1. przechowywanie w opieczętowanej i zamkniętej szafie,

              2. zamknięcie i opieczętowanie danego pomieszczenia,

              3. zabranie dowodów (za potwierdzeniem odbioru).

            2. W przypadku naruszenia dyscypliny pracy dyrektor przedszkola ma obowiązek zastosowania kar porządkowych zgodnie z Kodeksem pracy oraz potrąceń finansowych z premii lub dniówki itp. na podstawie Regulaminu premiowania.

            § 14

            1. Do spraw nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa.

            2. Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

            3. Wszelkie zmiany w regulaminie wymagają pisemnego opracowania.

            - 5 -

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Ewa Łukaszewicz

Wprowadzający: Ewa Łukaszewicz

Data modyfikacji: 2003-08-18

Opublikował: Ewa Łukaszewicz

Data publikacji: 2003-08-18