Zarządzenie Nr 3/10

w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont

Zarządzenie nr 3/2010

Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

z dnia 23.11.2010 r.

w sprawie : wprowadzenia zakładowego planu kont

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U Nr 121 poz. 591 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861) zarządzam co następuje:

§ 1

Jednostka zobowiązana jest prowadzić rachunkowość zgodnie z planem kont i zasadami funkcjonowania tych kont określonymi w załączniku nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861)

§ 2

Ustala się wykazy kont obowiązujące w jednostce:

1. Wykaz kont syntetycznych, obejmujący konta bilansowe i pozabilansowe– załącznik nr 1

2. Wykaz kont analitycznych do niektórych kont syntetycznych – załącznik nr 2

§ 3

1. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. O zakwalifikowaniu do pozostałych środków trwałych decyduje wartość nie przekraczająca kwoty ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych i większe niż 500 zł oraz okres użytkowania przekraczający jeden rok.

§ 4

Komórka księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową środków trwałych (011) oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pracownik ds. gospodarczych Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową pozostałych środków trwałych ( 013). O zakwalifikowaniu do ewidencji środków trwałych decydują przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych.

§ 5

1. Zapasy magazynowe materiałów wycenia się według rzeczywistych cen zakupu.

2. Kosztami związanymi z zakupem materiałów obciąża się właściwe rodzajowo koszty okresu sprawozdawczego, w którym zostały >e poniesione.

3. Rozchód materiałów wycenia się po cenach tych materiałów, które zostały nabyte najwcześniej.

4. W zakresie gospodarki zapasami materiałowymi prowadzi się ewidencję analityczną:

a) Wartościową, wartościowo – ilościową w komórce księgowości,

b) Ilościową w magazynie przez pracownika materialnie odpowiedzialnego za stan magazynu

5. Materiały zakupione do bieżącego użytku, nie objęte gospodarką magazynową księgowane są bezpośrednio w koszty.

6. Pozostałość materiałów ( nie dotyczy materiałów biurowych ) podlega zinwentaryzowaniu na ostatni dzień roku obrotowego i wykazuje się jako saldo konta 310.

§ 6

Koszty działalności podstawowej jednostki ujmuje się na kontach zespołu 4 „Koszty wg rodzaju i ich rozliczenia”.

§ 7

Księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera przez księgowość Urzędu Miejskiego w Choroszczy. Oprogramowanie Księgowość Budżetowa z planowaniem, którego autorem jest firma INFO-SYSTEM TADEUSZ i ROMAN GROSZEK, zakupiono w Centrum Informatyki ZETO S.A. w Białymstoku. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach stanowi załącznik nr 3. Licencja na korzystanie z w/ w oprogramowania stanowi załącznik Nr 4 i pozostaje do wglądu w księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy.

§ 8

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01.01.2011 r.

§ 9

Traci moc zarządzenie nr 3/2007 Kierownika Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 11.06.2007 r. w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont.

Kierownik

Miejsko – Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

w Choroszczy

Stanisława Jolanta Andruszkiewicz


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3/2010

Kierownika Miejsko-Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

z dnia 23.11.2010 r.

Wykaz kont syntetycznych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

KONTA BILANSOWE

ZESPÓŁ 0 – Majątek trwały

011 Środki trwałe

013 Pozostałe środki trwałe

020 Wartości niematerialne i prawne

071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

072 Umorzenie pozostałych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych

080 Inwestycje

ZESPÓŁ 1 – Środki pieniężne i rachunki bankowe

101 Kasa

130 Rachunek bieżący jednostki

139 Inne rachunki bankowe

141 Środki pieniężne w drodze

ZESPÓŁ 2 – Rozrachunki i rozliczenia

201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

221 Należności z tytułu dochodów budżetowych

222 Rozliczenie dochodów budżetowych

223 Rozliczenie wydatków budżetowych

225 Rozrachunki z budżetami

229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami

240 Pozostałe rozrachunki

290 Odpisy aktualizujące należności

ZESPÓŁ 3 – Materiały i towary

310 Materiały

ZESPÓŁ 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie

400 Amortyzacja

401 Zużycie materiałów i energii

402 Usługi obce

403 Podatki i opłaty

404 Wynagrodzenia

405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

409 Pozostałe koszty rodzajowe

ZESPÓŁ 7 – Przychody, dochody i koszty

720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych

750 Przychody finansowe

751 Koszty finansowe

760 Pozostałe przychody operacyjne

761 Pozostałe koszty operacyjne

ZESPÓŁ 8 – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 Fundusz jednostki

810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

820 Rozliczenie wyniku finansowego

840 Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów

860 Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy

KONTA POZABILANSOWE

975 Wydatki strukturalne

998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat

Kierownik

Miejsko – Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

w Choroszczy

Stanisława Jolanta Andruszkiewicz


Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 3 /10

Kierownika Miejsko-Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

z dnia 23.11.2010 r.

WYKAZ KONT ANALITYCZNYCH DO NIEKTÓRYCH KONT SYNTETYCZNYCH MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

1. do konta syntetycznego 130 – Rachunek bieżący jednostek budżetowych

130- 1 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych

130- 2 – Rachunek bieżący wydatków budżetowych

2. do konta syntetycznego 141 – Środki pieniężne w drodze

141-1 – Środki pieniężne w drodze – podjęcia gotówki

141-2 – Środki pieniężne w drodze - pozostałe

3. do konta syntetycznego 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

201/... - rozrachunki wg kontrahentów

4. do konta syntetycznego 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych

221-1 – wpływ zaliczki alimentacyjnej na dochody

221-2 – należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika

221-2/… należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika wg kontrahentów

221-3 – wpływy z różnych usług

221- 3/… - wpływy z różnych usług wg rodzajów lub kontrahentów

221-4 – należności z tytułu funduszu alimentacyjnego od dłużników

221-4/… – należności z tytułu funduszu alimentacyjnego od dłużników wg dłużników

221-5 – należności gminy z tytułu funduszu alimentacyjnego

221-6 – należności z tytułu odsetek naliczonych od nie wpłaconych należności z tytułu funduszu alimentacyjnego

5. do konta syntetycznego 225 - Rozrachunki z budżetami

225- 1 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych pracowników

225- 2 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych – pozostałe

225- 3 – Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu funduszu alimentacyjnego

225-3 – 1 - Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu funduszu alimentacyjnego - należność główna

225-3 – 2 - Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu funduszu alimentacyjnego - odsetki

225-4 – Rozrachunki z budżetami gmin dłużnika z tytułu funduszu alimentacyjnego

225-4/… – Rozrachunki z budżetami gmin dłużnika z tytułu funduszu alimentacyjnego wg gmin

6. do konta syntetycznego 229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

229- 1 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne

229- 2 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne

229- 3 – Rozrachunki z tytułu składek na fundusz pracy

229- 4 - Rozrachunki z tytułu PZU

229- 5 - Rozrachunki z tytułu kasy zapomogowo – pożyczkowej

229- 6 - Rozrachunki z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

229- 7 – Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

7. do konta syntetycznego 234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami

234/… – rozliczenia z tytułu zaliczek wg pracowników

8. do konta syntetycznego 240-Pozostałe rozrachunki

240- 1 – Rozrachunki z tytułu świadczeń rodzinnych z lat ubiegłych

240- 2 – Rozrachunki z tytułu zaliczki alimentacyjnej należnej budżetowi państwa

240- 3 – Pozostałe rozrachunki

240- 3/… pozostałe rozrachunki wg rodzajów i kontrahentów

240-4 - Rozrachunki z tytułu zaliczki alimentacyjnej – koszty obsługi

9. do konta syntetycznego 800 – Fundusz jednostki

800- 1 - Fundusz środków obrotowych

800- 2 - Fundusz środków trwałych

800- 3 – Fundusz środków wartości niematerialnych i prawnych

10. do konta syntetycznego 975 - Wydatki strukturalne

975-2 - Społeczeństwo informacyjne

975-2-10 - Infrastruktura telekomunikacyjna (w tym sieci szerokopasmowe)

975-2-11 - Technologie informacyjne i komunikacyjne - TIK

975-2-12 - Technologie informacyjne i komunikacyjne (sieci TEN-ICT)

975-2-13 - Usługi i aplikacje dla obywateli

975-2-14 - Usługi i aplikacje dla MŚP

975-2-15 - Inne działania mające na celu poprawę dostępu MŚP do TIK i ich efektywne użytkowanie

975-8 - Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich

975-8-61 - Zintegrowane projekty na rzecz rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich

975-9 Zwiększanie zdolności adaptacyjnych pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców

975-9-62 - Rozwój systemów i strategii uczenia się przez całe życie w przedsiębiorstwach; szkolenia i usługi na rzecz zwiększenia zdolności adaptacyjnych pracowników do zmian; promowanie przedsiębiorczości i innowacji

975-9-63 - Opracowywanie i upowszechnianie innowacyjnych i bardziej wydajnych form organizacji pracy

975-9-64 - Rozwój specjalistycznych usług w zakresie zatrudnienia, szkolenia i wsparcia w związku z restrukturyzacją sektorów i przedsiębiorstw, rozwój systemów przewidywania zmian w sferze zatrudnienia oraz zapotrzebowania na kwalifikacje i przyszłych wymogów w zakresie zatrudnienia i kwalifikacji

975-10 - Poprawa dostępu do zatrudnienia i jego trwałości

975-10-65 - Modernizacja i wzmacnianie instytucji rynku pracy

975-10-66 - Wdrażanie aktywnych i prewencyjnych instrumentów rynku pracy

975-10-67 - Działania na rzecz aktywnego starzenia się oraz wydłużania życia zawodowego

975-10-68 - Wsparcie na rzecz samozatrudnienia i zakładania działalności gospodarczej

975-10-69 - Działania na rzecz zwiększenia trwałego udziału kobiet w zatrudnieniu oraz ich rozwoju zawodowego w perspektywie zmniejszenia dyskryminacji ze względu na płeć na rynku pracy oraz lepszego godzenia życia zawodowego z prywatnym, a zwłaszcza większego dostępu do usług opiekuńczo-wychowawczych nad dziećmi i osobami zależnymi

975-10-70 - Działania na rzecz zwiększenia udziału migrantów w zatrudnieniu w perspektywie wzmocnienia ich integracji społecznej

975-11 - Poprawa integracji społecznej osób w niekorzystnej sytuacji życiowej

975-11-71 - Ścieżki integracji i powrotu do zatrudnienia dla osób w gorszym położeniu; zwalczanie dyskryminacji w dostępie do rynku pracy i rozwoju kariery zawodowej oraz promowanie akceptacji dla różnorodności w miejscu pracy

975-12 - Poprawa jakości kapitału ludzkiego

975-12-72 - Opracowywanie, uruchomienie i wdrożenie reform systemów kształcenia i szkolenia w celu zwiększenia zdolności do zatrudnienia, zwiększenia stopnia dostosowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy oraz systematycznego podnoszenia kwalifikacji kadry systemu oświaty w perspektywie gospodarki opartej na innowacji i wiedzy

975-12-73 - Działania na rzecz zwiększenia udziału w kształceniu i szkoleniu przez całe życie, w szczególności poprzez przedsięwzięcia na rzecz ograniczenia przedwczesnego porzucania skolaryzacji, minimalizowania dyskryminacji ze względu na płeć oraz poprawy jakości i dostępu do kształcenia i szkoleń na poziomie podstawowym, zawodowym i wyższym

975-12-74 - Rozwój potencjału ludzkiego w zakresie badań i innowacji, w szczególności poprzez studia podyplomowe i szkolenia naukowców oraz poprzez współpracę sieciową między uczelniami, ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami

975-13 - Inwestycje w infrastrukturę społeczną

975-13-75 - Infrastruktura edukacji

975-13-76 - Infrastruktura ochrony zdrowia

975-13-77 - Infrastruktura opiekuńczo-wychowawcza

975-13-78 - Infrastruktura mieszkalnictwa

975-13-79 - Pozostała infrastruktura społeczna

975-14 - Stymulowanie reform w zakresie zatrudnienia oraz integracji społecznej

975-14-80 - Promowanie partnerstw, porozumień i inicjatyw poprzez tworzenie sieci współpracy

975-15 - Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym

975-15-81 - Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów

975-16 - Rekompensata za podniesione koszty rozwoju regionów peryferyjnych

975-16-82 - Rekompensata podniesionych kosztów związanych z utrudnionym dostępem oraz rozproszeniem terytorialnym

975-16-83 - Szczególne działania na rzecz zrekompensowania podniesionych kosztów wynikających z wielkości rynku

975-16-84 - Szczególne działania na rzecz zrekompensowania podniesionych kosztów związanych z warunkami klimatycznymi i ukształtowaniem terenu

975-17 - Pomoc techniczna

975-17-85 - Przygotowanie, realizacja, monitorowanie i kontrola

975-17-86 - Ocena, badania, ekspertyzy, informacja i komunikacja

Kierownik

Miejsko – Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

w Choroszczy

Stanisława Jolanta Andruszkiewicz


Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 3/2010

Kierownika Miejsko-Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

z dnia 23.11.2010 r.

Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach

Księgi rachunkowe dla budżetu gminy i jednostki budżetowej (urzędu) prowadzone są przy ujęciu komputera.

Oprogramowanie zakupiono w centrum Informatyki „ZETO” S.A. w Białymstoku, którego autorem jest firma INFOSYSTEM – Tadeusz Groszek. Licencja na korzystanie z w/w oprogramowanie w załączeniu

Główne funkcje systemu BUDŻETU to:

- zakładanie i aktualizacja planu kont syntetycznych i analitycznych

- ewidencja dokumentów księgowych wg wprowadzonych kont syntetycznych i analitycznych

- ewidencja środków rzeczowych

- wydruk sprawozdań i bilansu

Baza danych składa się z dwóch typów zbiorów:

I Zbiory podstawowe

1) KONTA – kartoteka stanów kont syntetycznych zawiera aktualny stan obrotów wszystkich kont w bilans otwarcia

2) KSIĘGA – kartoteka księgowania zawiera wszystkie obroty na kontach syntetycznych i analitycznych od początku roku

3) DOCHODY – kartoteka dochodów zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych dochodów oraz stany i obroty kontrahentów od początku roku

4) WYDATKI –kartoteka zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych wydatków oraz stany i obroty zadań i kontrahentów od początku roku

5) INWENT – kartoteka środków rzeczowych zawiera stany i zmiany zachodzące w stanie środków trwałych i wyposażenia w ciągu roku

6) MATER – kartoteka materiałowa zawiera stany i zmiany zachodzące w stanach materiałowych w ciągu roku oraz bilans otwarcia

7) Zbiory słownikowe

- SLOMAT – słownik materiałów

- SLOKTR – słownik kontrahentów

- SLOZAD – słownik zadań

8) zbiory pomocnicze

BUDŻET.DRU – zawiera dane o drukarkach i ich kody startujące. Istnieje tego zbioru daje możliwość wybory rodzaju druku przed drukowaniem przy wykorzystaniu programu.

Baza danych z dysku twardego jest kopiowana.

Dyskietki przechowywane są:

- w szafie pancernej w referacie organizacyjnym

-

Aktualizację oraz konserwację programu prowadzi ZETO S.A. w Białymstoku.

Kierownik

Miejsko – Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

w Choroszczy

Stanisława Jolanta Andruszkiewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Kunikowska

Wprowadzający: Joanna Kunikowska

Data modyfikacji: 2010-11-23

Opublikował: Ewa Łukaszewicz

Data publikacji: 2010-11-23