Zarządzenie Nr 3/10
Zarządzenie nr 3/2010
Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 23.11.2010 r.
w sprawie : wprowadzenia zakładowego planu kont
Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U Nr 121 poz. 591 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861) zarządzam co następuje:
§ 1
Jednostka zobowiązana jest prowadzić rachunkowość zgodnie z planem kont i zasadami funkcjonowania tych kont określonymi w załączniku nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861)
§ 2
Ustala się wykazy kont obowiązujące w jednostce:
1. Wykaz kont syntetycznych, obejmujący konta bilansowe i pozabilansowe– załącznik nr 1
2. Wykaz kont analitycznych do niektórych kont syntetycznych – załącznik nr 2
§ 3
1. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
2. O zakwalifikowaniu do pozostałych środków trwałych decyduje wartość nie przekraczająca kwoty ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych i większe niż 500 zł oraz okres użytkowania przekraczający jeden rok.
§ 4
Komórka księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową środków trwałych (011) oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pracownik ds. gospodarczych Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową pozostałych środków trwałych ( 013). O zakwalifikowaniu do ewidencji środków trwałych decydują przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych.
§ 5
1. Zapasy magazynowe materiałów wycenia się według rzeczywistych cen zakupu.
2. Kosztami związanymi z zakupem materiałów obciąża się właściwe rodzajowo koszty okresu sprawozdawczego, w którym zostały >e poniesione.
3. Rozchód materiałów wycenia się po cenach tych materiałów, które zostały nabyte najwcześniej.
4. W zakresie gospodarki zapasami materiałowymi prowadzi się ewidencję analityczną:
a) Wartościową, wartościowo – ilościową w komórce księgowości,
b) Ilościową w magazynie przez pracownika materialnie odpowiedzialnego za stan magazynu
5. Materiały zakupione do bieżącego użytku, nie objęte gospodarką magazynową księgowane są bezpośrednio w koszty.
6. Pozostałość materiałów ( nie dotyczy materiałów biurowych ) podlega zinwentaryzowaniu na ostatni dzień roku obrotowego i wykazuje się jako saldo konta 310.
§ 6
Koszty działalności podstawowej jednostki ujmuje się na kontach zespołu 4 „Koszty wg rodzaju i ich rozliczenia”.
§ 7
Księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera przez księgowość Urzędu Miejskiego w Choroszczy. Oprogramowanie Księgowość Budżetowa z planowaniem, którego autorem jest firma INFO-SYSTEM TADEUSZ i ROMAN GROSZEK, zakupiono w Centrum Informatyki ZETO S.A. w Białymstoku. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach stanowi załącznik nr 3. Licencja na korzystanie z w/ w oprogramowania stanowi załącznik Nr 4 i pozostaje do wglądu w księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01.01.2011 r.
§ 9
Traci moc zarządzenie nr 3/2007 Kierownika Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 11.06.2007 r. w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont.
Kierownik
Miejsko – Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy
Stanisława Jolanta Andruszkiewicz
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3/2010
Kierownika Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 23.11.2010 r.
Wykaz kont syntetycznych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
KONTA BILANSOWE
ZESPÓŁ 0 – Majątek trwały
011 Środki trwałe
013 Pozostałe środki trwałe
020 Wartości niematerialne i prawne
071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 Umorzenie pozostałych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych
080 Inwestycje
ZESPÓŁ 1 – Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 Kasa
130 Rachunek bieżący jednostki
139 Inne rachunki bankowe
141 Środki pieniężne w drodze
ZESPÓŁ 2 – Rozrachunki i rozliczenia
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 Rozliczenie dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych
225 Rozrachunki z budżetami
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki
290 Odpisy aktualizujące należności
ZESPÓŁ 3 – Materiały i towary
310 Materiały
ZESPÓŁ 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
400 Amortyzacja
401 Zużycie materiałów i energii
402 Usługi obce
403 Podatki i opłaty
404 Wynagrodzenia
405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
409 Pozostałe koszty rodzajowe
ZESPÓŁ 7 – Przychody, dochody i koszty
720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 Przychody finansowe
751 Koszty finansowe
760 Pozostałe przychody operacyjne
761 Pozostałe koszty operacyjne
ZESPÓŁ 8 – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 Fundusz jednostki
810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
820 Rozliczenie wyniku finansowego
840 Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
860 Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
KONTA POZABILANSOWE
975 Wydatki strukturalne
998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
Kierownik
Miejsko – Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy
Stanisława Jolanta Andruszkiewicz
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 3 /10
Kierownika Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 23.11.2010 r.
WYKAZ KONT ANALITYCZNYCH DO NIEKTÓRYCH KONT SYNTETYCZNYCH MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
1. do konta syntetycznego 130 – Rachunek bieżący jednostek budżetowych
130- 1 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych
130- 2 – Rachunek bieżący wydatków budżetowych
2. do konta syntetycznego 141 – Środki pieniężne w drodze
141-1 – Środki pieniężne w drodze – podjęcia gotówki
141-2 – Środki pieniężne w drodze - pozostałe
3. do konta syntetycznego 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201/... - rozrachunki wg kontrahentów
4. do konta syntetycznego 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
221-1 – wpływ zaliczki alimentacyjnej na dochody
221-2 – należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika
221-2/… należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika wg kontrahentów
221-3 – wpływy z różnych usług
221- 3/… - wpływy z różnych usług wg rodzajów lub kontrahentów
221-4 – należności z tytułu funduszu alimentacyjnego od dłużników
221-4/… – należności z tytułu funduszu alimentacyjnego od dłużników wg dłużników
221-5 – należności gminy z tytułu funduszu alimentacyjnego
221-6 – należności z tytułu odsetek naliczonych od nie wpłaconych należności z tytułu funduszu alimentacyjnego
5. do konta syntetycznego 225 - Rozrachunki z budżetami
225- 1 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych pracowników
225- 2 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych – pozostałe
225- 3 – Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu funduszu alimentacyjnego
225-3 – 1 - Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu funduszu alimentacyjnego - należność główna
225-3 – 2 - Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu funduszu alimentacyjnego - odsetki
225-4 – Rozrachunki z budżetami gmin dłużnika z tytułu funduszu alimentacyjnego
225-4/… – Rozrachunki z budżetami gmin dłużnika z tytułu funduszu alimentacyjnego wg gmin
6. do konta syntetycznego 229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
229- 1 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne
229- 2 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne
229- 3 – Rozrachunki z tytułu składek na fundusz pracy
229- 4 - Rozrachunki z tytułu PZU
229- 5 - Rozrachunki z tytułu kasy zapomogowo – pożyczkowej
229- 6 - Rozrachunki z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
229- 7 – Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
7. do konta syntetycznego 234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
234/… – rozliczenia z tytułu zaliczek wg pracowników
8. do konta syntetycznego 240-Pozostałe rozrachunki
240- 1 – Rozrachunki z tytułu świadczeń rodzinnych z lat ubiegłych
240- 2 – Rozrachunki z tytułu zaliczki alimentacyjnej należnej budżetowi państwa
240- 3 – Pozostałe rozrachunki
240- 3/… pozostałe rozrachunki wg rodzajów i kontrahentów
240-4 - Rozrachunki z tytułu zaliczki alimentacyjnej – koszty obsługi
9. do konta syntetycznego 800 – Fundusz jednostki
800- 1 - Fundusz środków obrotowych
800- 2 - Fundusz środków trwałych
800- 3 – Fundusz środków wartości niematerialnych i prawnych
10. do konta syntetycznego 975 - Wydatki strukturalne
975-2 - Społeczeństwo informacyjne
975-2-10 - Infrastruktura telekomunikacyjna (w tym sieci szerokopasmowe)
975-2-11 - Technologie informacyjne i komunikacyjne - TIK
975-2-12 - Technologie informacyjne i komunikacyjne (sieci TEN-ICT)
975-2-13 - Usługi i aplikacje dla obywateli
975-2-14 - Usługi i aplikacje dla MŚP
975-2-15 - Inne działania mające na celu poprawę dostępu MŚP do TIK i ich efektywne użytkowanie
975-8 - Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich
975-8-61 - Zintegrowane projekty na rzecz rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich
975-9 Zwiększanie zdolności adaptacyjnych pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców
975-9-62 - Rozwój systemów i strategii uczenia się przez całe życie w przedsiębiorstwach; szkolenia i usługi na rzecz zwiększenia zdolności adaptacyjnych pracowników do zmian; promowanie przedsiębiorczości i innowacji
975-9-63 - Opracowywanie i upowszechnianie innowacyjnych i bardziej wydajnych form organizacji pracy
975-9-64 - Rozwój specjalistycznych usług w zakresie zatrudnienia, szkolenia i wsparcia w związku z restrukturyzacją sektorów i przedsiębiorstw, rozwój systemów przewidywania zmian w sferze zatrudnienia oraz zapotrzebowania na kwalifikacje i przyszłych wymogów w zakresie zatrudnienia i kwalifikacji
975-10 - Poprawa dostępu do zatrudnienia i jego trwałości
975-10-65 - Modernizacja i wzmacnianie instytucji rynku pracy
975-10-66 - Wdrażanie aktywnych i prewencyjnych instrumentów rynku pracy
975-10-67 - Działania na rzecz aktywnego starzenia się oraz wydłużania życia zawodowego
975-10-68 - Wsparcie na rzecz samozatrudnienia i zakładania działalności gospodarczej
975-10-69 - Działania na rzecz zwiększenia trwałego udziału kobiet w zatrudnieniu oraz ich rozwoju zawodowego w perspektywie zmniejszenia dyskryminacji ze względu na płeć na rynku pracy oraz lepszego godzenia życia zawodowego z prywatnym, a zwłaszcza większego dostępu do usług opiekuńczo-wychowawczych nad dziećmi i osobami zależnymi
975-10-70 - Działania na rzecz zwiększenia udziału migrantów w zatrudnieniu w perspektywie wzmocnienia ich integracji społecznej
975-11 - Poprawa integracji społecznej osób w niekorzystnej sytuacji życiowej
975-11-71 - Ścieżki integracji i powrotu do zatrudnienia dla osób w gorszym położeniu; zwalczanie dyskryminacji w dostępie do rynku pracy i rozwoju kariery zawodowej oraz promowanie akceptacji dla różnorodności w miejscu pracy
975-12 - Poprawa jakości kapitału ludzkiego
975-12-72 - Opracowywanie, uruchomienie i wdrożenie reform systemów kształcenia i szkolenia w celu zwiększenia zdolności do zatrudnienia, zwiększenia stopnia dostosowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy oraz systematycznego podnoszenia kwalifikacji kadry systemu oświaty w perspektywie gospodarki opartej na innowacji i wiedzy
975-12-73 - Działania na rzecz zwiększenia udziału w kształceniu i szkoleniu przez całe życie, w szczególności poprzez przedsięwzięcia na rzecz ograniczenia przedwczesnego porzucania skolaryzacji, minimalizowania dyskryminacji ze względu na płeć oraz poprawy jakości i dostępu do kształcenia i szkoleń na poziomie podstawowym, zawodowym i wyższym
975-12-74 - Rozwój potencjału ludzkiego w zakresie badań i innowacji, w szczególności poprzez studia podyplomowe i szkolenia naukowców oraz poprzez współpracę sieciową między uczelniami, ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami
975-13 - Inwestycje w infrastrukturę społeczną
975-13-75 - Infrastruktura edukacji
975-13-76 - Infrastruktura ochrony zdrowia
975-13-77 - Infrastruktura opiekuńczo-wychowawcza
975-13-78 - Infrastruktura mieszkalnictwa
975-13-79 - Pozostała infrastruktura społeczna
975-14 - Stymulowanie reform w zakresie zatrudnienia oraz integracji społecznej
975-14-80 - Promowanie partnerstw, porozumień i inicjatyw poprzez tworzenie sieci współpracy
975-15 - Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym
975-15-81 - Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów
975-16 - Rekompensata za podniesione koszty rozwoju regionów peryferyjnych
975-16-82 - Rekompensata podniesionych kosztów związanych z utrudnionym dostępem oraz rozproszeniem terytorialnym
975-16-83 - Szczególne działania na rzecz zrekompensowania podniesionych kosztów wynikających z wielkości rynku
975-16-84 - Szczególne działania na rzecz zrekompensowania podniesionych kosztów związanych z warunkami klimatycznymi i ukształtowaniem terenu
975-17 - Pomoc techniczna
975-17-85 - Przygotowanie, realizacja, monitorowanie i kontrola
975-17-86 - Ocena, badania, ekspertyzy, informacja i komunikacja
Kierownik
Miejsko – Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy
Stanisława Jolanta Andruszkiewicz
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 3/2010
Kierownika Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 23.11.2010 r.
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach
Księgi rachunkowe dla budżetu gminy i jednostki budżetowej (urzędu) prowadzone są przy ujęciu komputera.
Oprogramowanie zakupiono w centrum Informatyki „ZETO” S.A. w Białymstoku, którego autorem jest firma INFOSYSTEM – Tadeusz Groszek. Licencja na korzystanie z w/w oprogramowanie w załączeniu
Główne funkcje systemu BUDŻETU to:
- zakładanie i aktualizacja planu kont syntetycznych i analitycznych
- ewidencja dokumentów księgowych wg wprowadzonych kont syntetycznych i analitycznych
- ewidencja środków rzeczowych
- wydruk sprawozdań i bilansu
Baza danych składa się z dwóch typów zbiorów:
I Zbiory podstawowe
1) KONTA – kartoteka stanów kont syntetycznych zawiera aktualny stan obrotów wszystkich kont w bilans otwarcia
2) KSIĘGA – kartoteka księgowania zawiera wszystkie obroty na kontach syntetycznych i analitycznych od początku roku
3) DOCHODY – kartoteka dochodów zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych dochodów oraz stany i obroty kontrahentów od początku roku
4) WYDATKI –kartoteka zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych wydatków oraz stany i obroty zadań i kontrahentów od początku roku
5) INWENT – kartoteka środków rzeczowych zawiera stany i zmiany zachodzące w stanie środków trwałych i wyposażenia w ciągu roku
6) MATER – kartoteka materiałowa zawiera stany i zmiany zachodzące w stanach materiałowych w ciągu roku oraz bilans otwarcia
7) Zbiory słownikowe
- SLOMAT – słownik materiałów
- SLOKTR – słownik kontrahentów
- SLOZAD – słownik zadań
8) zbiory pomocnicze
BUDŻET.DRU – zawiera dane o drukarkach i ich kody startujące. Istnieje tego zbioru daje możliwość wybory rodzaju druku przed drukowaniem przy wykorzystaniu programu.
Baza danych z dysku twardego jest kopiowana.
Dyskietki przechowywane są:
- w szafie pancernej w referacie organizacyjnym
-
Aktualizację oraz konserwację programu prowadzi ZETO S.A. w Białymstoku.
Kierownik
Miejsko – Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy
Stanisława Jolanta Andruszkiewicz
Metryka strony