Zarządzenie Nr 3/07

Zarządzenie nr 3/2007

Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

z dnia 11.06.2007 r.

w sprawie : wprowadzenia zakładowego planu kont

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U Nr 121 poz. 591 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020) zarządzam co następuje:

§ 1

Jednostka zobowiązana jest prowadzić rachunkowość zgodnie z planem kont i zasadami funkcjonowania tych kont określonymi w załączniku nr 1 dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego i w załączeniu nr 2 dla jednostki budżetowej do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153 poz. 1752).

§ 2

Ustala się wykazy kont obowiązujące w jednostce:

1. Wykaz kont obejmujący konta bilansowe i pozabilansowe– załącznik nr 1

2. Wykaz kont analitycznych do niektórych kont syntetycznych – załącznik nr 2

§ 3

1. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. O zakwalifikowaniu do pozostałych środków trwałych decyduje wartość nie przekraczająca kwoty ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych i większe niż 500 zł oraz okres użytkowania przekraczający jeden rok.

§ 4

Komórka księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową środków trwałych (011) oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pracownik ds. gospodarczych Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową pozostałych środków trwałych ( 013). O zakwalifikowaniu do ewidencji środków trwałych decydują przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych.

§ 5

1. Zapasy magazynowe materiałów wycenia się według rzeczywistych cen zakupu.

2. Kosztami związanymi z zakupem materiałów obciąża się właściwe rodzajowo koszty okresu sprawozdawczego, w którym zostały one poniesione.

3. Rozchód materiałów wycenia się po cenach tych materiałów, które zostały nabyte najwcześniej.

4. W zakresie gospodarki zapasami materiałowymi prowadzi się ewidencję analityczną:

a) Wartościową, wartościowo – ilościową w komórce księgowości,

b) Ilościową w magazynie przez pracownika materialnie odpowiedzialnego za stan magazynu

5. Materiały zakupione do bieżącego użytku, nie objęte gospodarką magazynową księgowane są bezpośrednio w koszty.

Pozostałość materiałów ( nie dotyczy materiałów biurowych ) podlega zinwentaryzowaniu na ostatni dzień roku obrotowego i wykazuje się jako saldo konta 310.

§ 6

Koszty działalności podstawowej jednostki ujmuje się na kontach zespołu 4 „Koszty wg rodzaju i ich rozliczenia”.

§ 7

Księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera przez księgowość Urzędu Miejskiego w Choroszczy. Oprogramowanie Księgowość Budżetowa z planowaniem, którego autorem jest firma INFO-SYSTEM TADEUSZ i ROMAN GROSZEK, zakupiono w Centrum Informatyki ZETO S.A. w Białymstoku. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach stanowi załącznik nr 3. Licencja na korzystanie z w/ w oprogramowania stanowi załącznik Nr 4 i pozostaje do wglądu w księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy.

§ 8

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i ma zastosowanie również do zaszłości od 1 stycznia 2007 r.

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3 /2007

Kierownika Miejsko-Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

z dnia 11.06.2007 r.

Wykaz kont dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

KONTA BILANSOWE

ZESPÓŁ 0 – Majątek trwały

011 – Środki trwałe

013 – Przedmioty nietrwałe

020 – Wartości niematerialne i prawne

071 – Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

072 – Umorzenie pozostałych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych

080 - Inwestycje

ZESPÓŁ 1 – Środki pieniężne i rachunki bankowe

101 – Kasa

130 – Rachunek bieżący jednostki budżetowej

139 – Inne rachunki bankowe

140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne

ZESPÓŁ 2 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

221 Należności z tytułu dochodów budżetowych

222 Rozliczenie dochodów budżetowych

223 Rozliczenie wydatków budżetowych

225 Rozrachunki z budżetami

229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami

240 Pozostałe rozrachunki

ZESPÓŁ 3 – Materiały i towary

310 – Materiały

ZESPÓŁ 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie

400 – Koszty według rodzajów

401 - Amortyzacja

ZESPÓŁ 7 – Przychody i koszty ich uzyskania

750 – Przychody i koszty finansowe

760 – Pozostałe przychody i koszty

761 – Pokrycie amortyzacji

ZESPÓŁ 8 – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 – Fundusz jednostki

840 – Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów

860 – Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy

KONTA POZABILANSOWE

998 – Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

999 – Zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 3/2007

Kierownika Miejsko-Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

z dnia 11.06.2007 r.

WYKAZ KONT ANALITYCZNYCH DO NIEKTÓRYCH KONT MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

1. do konta syntetycznego 130 – Rachunek bieżący jednostek budżetowych

130- 1 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych

130- 2 – Rachunek bieżący wydatków budżetowych

2. do konta syntetycznego 140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne

140-1 – Środki pieniężne w drodze – podjęcia gotówki

140-2 – Środki pieniężne w drodze - pozostałe

3. do konta syntetycznego 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

221/... - rozrachunki wg kontrahentów

4. do konta syntetycznego 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych

221-1 – wpływ zaliczki alimentacyjnej na dochody

221-2 – należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika

221-2/… należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika wg kontrahentów

221-3 – wpływy z różnych usług

221- 3/… - wpływy z różnych usług wg rodzajów lub kontrahentów

5. do konta syntetycznego 225 - Rozrachunki z budżetami

225- 1 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych pracowników

225- 2 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - pozostałe

6. do konta syntetycznego 229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

229- 1 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne

229- 2 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne

229- 3 – Rozrachunki z tytułu składek na fundusz pracy

229- 4 - Rozrachunki z tytułu PZU

229- 5 - Rozrachunki z tytułu kasy zapomogowo – pożyczkowej

229- 6 - Rozrachunki z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

229-7 – Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

7. do konta syntetycznego 234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami

234/… – rozliczenia z tytułu zaliczek wg pracowników

8. do konta syntetycznego 240-Pozostałe rozrachunki

240- 1 – Rozrachunki z tytułu świadczeń rodzinnych z lat ubiegłych

240- 2 – Rozrachunki z tytułu zaliczki alimentacyjnej należnej budżetowi państwa

240- 3 – Pozostałe rozrachunki

240- 3/… pozostałe rozrachunki wg rodzajów i kontrahentów

9. do konta syntetycznego 400 – Koszty według rodzajów

400- 1 – Koszty podatków i różnych opłat

400- 2 – Koszty wody i energii

400- 3 – Koszty usług remontowych

400- 4 – Koszty wynagrodzeń

400- 5 – Koszty pochodnych od wynagrodzeń

400- 6 – Koszty odpisów na ZFŚS

400- 7 – Koszty podróży służbowych

400- 8 – Koszty pozostałych usług

400- 9 – Koszty zakupów, zużycia materiałów

400- 10 – Pozostałe koszty rodzajowe

10. do konta syntetycznego 750 – Przychody i koszty finansowe

750- 1 – Dochody z tytułu odsetek

750- 2 – Pozostałe dochody

11. do konta syntetycznego 800 – Fundusz jednostki

800- 1 - Fundusz środków obrotowych

800- 2 - Fundusz środków trwałych

800- 3 – Fundusz środków wartości niematerialnych i prawnych

Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 3 /2007

Kierownika Miejsko-Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej

z dnia 11.06.2007 r.

Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach

Księgi rachunkowe dla budżetu gminy i jednostki budżetowej (urzędu) prowadzone są przy ujęciu komputera.

Oprogramowanie zakupiono w centrum Informatyki „ZETO” S.A. w Białymstoku, którego autorem jest firma INFOSYSTEM – Tadeusz Groszek. Licencja na korzystanie z w/w oprogramowanie w załączeniu

Główne funkcje systemu BUDŻETU to:

- zakładanie i aktualizacja planu kont syntetycznych i analitycznych

- ewidencja dokumentów księgowych wg wprowadzonych kont syntetycznych i analitycznych

- ewidencja środków rzeczowych

- wydruk sprawozdań i bilansu

Baza danych składa się z dwóch typów zbiorów:

I Zbiory podstawowe

1) KONTA – kartoteka stanów kont syntetycznych zawiera aktualny stan obrotów wszystkich kont w bilans otwarcia

2) KSIĘGA – kartoteka księgowania zawiera wszystkie obroty na kontach syntetycznych i analitycznych od początku roku

3) DOCHODY – kartoteka dochodów zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych dochodów oraz stany i obroty kontrahentów od początku roku

4) WYDATKI –kartoteka zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych wydatków oraz stany i obroty zadań i kontrahentów od początku roku

5) INWENT – kartoteka środków rzeczowych zawiera stany i zmiany zachodzące w stanie środków trwałych i wyposażenia w ciągu roku

6) MATER – kartoteka materiałowa zawiera stany i zmiany zachodzące w stanach materiałowych w ciągu roku oraz bilans otwarcia

7) Zbiory słownikowe

- SLOMAT – słownik materiałów

- SLOKTR – słownik kontrahentów

- SLOZAD – słownik zadań

8) zbiory pomocnicze

BUDŻET.DRU – zawiera dane o drukarkach i ich kody startujące. Istnieje tego zbioru daje możliwość wybory rodzaju druku przed drukowaniem przy wykorzystaniu programu.

Baza danych z dysku twardego jest kopiowana.

Dyskietki przechowywane są:

- w szafie pancernej w referacie organizacyjnym

-

Aktualizację oraz konserwację programu prowadzi ZETO S.A. w Białymstoku.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Stanisława Jolanta Andruszkiewicz

Wprowadzający: Stanisława Jolanta Andruszkiewicz

Data modyfikacji: 2007-06-11

Opublikował: Ewa Łukaszewicz

Data publikacji: 2007-06-11