Zarządzenie Nr 3/07
Zarządzenie nr 3/2007
Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
z dnia 11.06.2007 r.
w sprawie : wprowadzenia zakładowego planu kont
Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U Nr 121 poz. 591 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020) zarządzam co następuje:
§ 1
Jednostka zobowiązana jest prowadzić rachunkowość zgodnie z planem kont i zasadami funkcjonowania tych kont określonymi w załączniku nr 1 dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego i w załączeniu nr 2 dla jednostki budżetowej do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153 poz. 1752).
§ 2
Ustala się wykazy kont obowiązujące w jednostce:
1. Wykaz kont obejmujący konta bilansowe i pozabilansowe– załącznik nr 1
2. Wykaz kont analitycznych do niektórych kont syntetycznych – załącznik nr 2
§ 3
1. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
2. O zakwalifikowaniu do pozostałych środków trwałych decyduje wartość nie przekraczająca kwoty ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych i większe niż 500 zł oraz okres użytkowania przekraczający jeden rok.
§ 4
Komórka księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową środków trwałych (011) oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pracownik ds. gospodarczych Urzędu Miejskiego w Choroszczy prowadzi książkę inwentarzową pozostałych środków trwałych ( 013). O zakwalifikowaniu do ewidencji środków trwałych decydują przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych.
§ 5
1. Zapasy magazynowe materiałów wycenia się według rzeczywistych cen zakupu.
2. Kosztami związanymi z zakupem materiałów obciąża się właściwe rodzajowo koszty okresu sprawozdawczego, w którym zostały one poniesione.
3. Rozchód materiałów wycenia się po cenach tych materiałów, które zostały nabyte najwcześniej.
4. W zakresie gospodarki zapasami materiałowymi prowadzi się ewidencję analityczną:
a) Wartościową, wartościowo – ilościową w komórce księgowości,
b) Ilościową w magazynie przez pracownika materialnie odpowiedzialnego za stan magazynu
5. Materiały zakupione do bieżącego użytku, nie objęte gospodarką magazynową księgowane są bezpośrednio w koszty.
Pozostałość materiałów ( nie dotyczy materiałów biurowych ) podlega zinwentaryzowaniu na ostatni dzień roku obrotowego i wykazuje się jako saldo konta 310.
§ 6
Koszty działalności podstawowej jednostki ujmuje się na kontach zespołu 4 „Koszty wg rodzaju i ich rozliczenia”.
§ 7
Księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera przez księgowość Urzędu Miejskiego w Choroszczy. Oprogramowanie Księgowość Budżetowa z planowaniem, którego autorem jest firma INFO-SYSTEM TADEUSZ i ROMAN GROSZEK, zakupiono w Centrum Informatyki ZETO S.A. w Białymstoku. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach stanowi załącznik nr 3. Licencja na korzystanie z w/ w oprogramowania stanowi załącznik Nr 4 i pozostaje do wglądu w księgowości Urzędu Miejskiego w Choroszczy.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i ma zastosowanie również do zaszłości od 1 stycznia 2007 r.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3 /2007
Kierownika Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
z dnia 11.06.2007 r.
Wykaz kont dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
KONTA BILANSOWE
ZESPÓŁ 0 – Majątek trwały
011 – Środki trwałe
013 – Przedmioty nietrwałe
020 – Wartości niematerialne i prawne
071 – Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 – Umorzenie pozostałych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych
080 - Inwestycje
ZESPÓŁ 1 – Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 – Kasa
130 – Rachunek bieżący jednostki budżetowej
139 – Inne rachunki bankowe
140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne
ZESPÓŁ 2 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych
225 Rozrachunki z budżetami
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki
ZESPÓŁ 3 – Materiały i towary
ZESPÓŁ 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
400 – Koszty według rodzajów
401 - Amortyzacja
ZESPÓŁ 7 – Przychody i koszty ich uzyskania
750 – Przychody i koszty finansowe
760 – Pozostałe przychody i koszty
761 – Pokrycie amortyzacji
ZESPÓŁ 8 – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 – Fundusz jednostki
840 – Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
860 – Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
KONTA POZABILANSOWE
998 – Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 – Zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 3/2007
Kierownika Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
z dnia 11.06.2007 r.
WYKAZ KONT ANALITYCZNYCH DO NIEKTÓRYCH KONT MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
1. do konta syntetycznego 130 – Rachunek bieżący jednostek budżetowych
130- 1 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych
130- 2 – Rachunek bieżący wydatków budżetowych
2. do konta syntetycznego 140 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne
140-1 – Środki pieniężne w drodze – podjęcia gotówki
140-2 – Środki pieniężne w drodze - pozostałe
3. do konta syntetycznego 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221/... - rozrachunki wg kontrahentów
4. do konta syntetycznego 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
221-1 – wpływ zaliczki alimentacyjnej na dochody
221-2 – należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika
221-2/… należności zaliczki alimentacyjnej dłużnika wg kontrahentów
221-3 – wpływy z różnych usług
221- 3/… - wpływy z różnych usług wg rodzajów lub kontrahentów
5. do konta syntetycznego 225 - Rozrachunki z budżetami
225- 1 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych pracowników
225- 2 – Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - pozostałe
6. do konta syntetycznego 229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
229- 1 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne
229- 2 – Rozrachunki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne
229- 3 – Rozrachunki z tytułu składek na fundusz pracy
229- 4 - Rozrachunki z tytułu PZU
229- 5 - Rozrachunki z tytułu kasy zapomogowo – pożyczkowej
229- 6 - Rozrachunki z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
229-7 – Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
7. do konta syntetycznego 234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
234/… – rozliczenia z tytułu zaliczek wg pracowników
8. do konta syntetycznego 240-Pozostałe rozrachunki
240- 1 – Rozrachunki z tytułu świadczeń rodzinnych z lat ubiegłych
240- 2 – Rozrachunki z tytułu zaliczki alimentacyjnej należnej budżetowi państwa
240- 3 – Pozostałe rozrachunki
240- 3/… pozostałe rozrachunki wg rodzajów i kontrahentów
9. do konta syntetycznego 400 – Koszty według rodzajów
400- 1 – Koszty podatków i różnych opłat
400- 2 – Koszty wody i energii
400- 3 – Koszty usług remontowych
400- 4 – Koszty wynagrodzeń
400- 5 – Koszty pochodnych od wynagrodzeń
400- 6 – Koszty odpisów na ZFŚS
400- 7 – Koszty podróży służbowych
400- 8 – Koszty pozostałych usług
400- 9 – Koszty zakupów, zużycia materiałów
400- 10 – Pozostałe koszty rodzajowe
10. do konta syntetycznego 750 – Przychody i koszty finansowe
750- 1 – Dochody z tytułu odsetek
750- 2 – Pozostałe dochody
11. do konta syntetycznego 800 – Fundusz jednostki
800- 1 - Fundusz środków obrotowych
800- 2 - Fundusz środków trwałych
800- 3 – Fundusz środków wartości niematerialnych i prawnych
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 3 /2007
Kierownika Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
z dnia 11.06.2007 r.
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach
Księgi rachunkowe dla budżetu gminy i jednostki budżetowej (urzędu) prowadzone są przy ujęciu komputera.
Oprogramowanie zakupiono w centrum Informatyki „ZETO” S.A. w Białymstoku, którego autorem jest firma INFOSYSTEM – Tadeusz Groszek. Licencja na korzystanie z w/w oprogramowanie w załączeniu
Główne funkcje systemu BUDŻETU to:
- zakładanie i aktualizacja planu kont syntetycznych i analitycznych
- ewidencja dokumentów księgowych wg wprowadzonych kont syntetycznych i analitycznych
- ewidencja środków rzeczowych
- wydruk sprawozdań i bilansu
Baza danych składa się z dwóch typów zbiorów:
I Zbiory podstawowe
1) KONTA – kartoteka stanów kont syntetycznych zawiera aktualny stan obrotów wszystkich kont w bilans otwarcia
2) KSIĘGA – kartoteka księgowania zawiera wszystkie obroty na kontach syntetycznych i analitycznych od początku roku
3) DOCHODY – kartoteka dochodów zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych dochodów oraz stany i obroty kontrahentów od początku roku
4) WYDATKI –kartoteka zawiera wszystkie stany i obroty na kontach analitycznych wydatków oraz stany i obroty zadań i kontrahentów od początku roku
5) INWENT – kartoteka środków rzeczowych zawiera stany i zmiany zachodzące w stanie środków trwałych i wyposażenia w ciągu roku
6) MATER – kartoteka materiałowa zawiera stany i zmiany zachodzące w stanach materiałowych w ciągu roku oraz bilans otwarcia
7) Zbiory słownikowe
- SLOMAT – słownik materiałów
- SLOKTR – słownik kontrahentów
- SLOZAD – słownik zadań
8) zbiory pomocnicze
BUDŻET.DRU – zawiera dane o drukarkach i ich kody startujące. Istnieje tego zbioru daje możliwość wybory rodzaju druku przed drukowaniem przy wykorzystaniu programu.
Baza danych z dysku twardego jest kopiowana.
Dyskietki przechowywane są:
- w szafie pancernej w referacie organizacyjnym
-
Aktualizację oraz konserwację programu prowadzi ZETO S.A. w Białymstoku.
Metryka strony