Zarządzenie 4/2017 z 20.11.2017 r.

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

Zarządzenie Nr 4/2017

Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

z dnia 20 grudnia 2017 roku

 

 

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego

Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy.

 

Na podstawie § 13 Statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy

uchwalonego Uchwałą Nr VIII/96/2012 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia 22 lutego 2012 r. zarządzam, co następuje:

 § 1

Ustalam Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

 § 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

                         Kierownik

Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

                        w Choroszczy

               Małgorzata Klimaszewska

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr 4/2017
Kierownika
Miejsko – Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 20 grudnia 2017 roku

 

 

 

 

 

Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

  1. Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choroszczy, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej, utworzoną przez Radę Narodową Miasta
    i Gminy w Choroszczy z dnia 27 kwietnia 1990 roku w sprawie utworzenia Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy, działającą w formie jednostki budżetowej.
  2. Ośrodek wykonuje zadania własne gminy i zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zasiłków dla opiekunów, świadczenia wychowawczego oraz wspierania kobiet w ciąży i rodzin i inne, określone w przepisach szczególnych, przy uwzględnieniu Statutu Ośrodka stanowiącego załącznik do Uchwały Nr VIII/96/2012 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia 22 lutego 2012 r. w sprawie nadania Statutu Miejsko – Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej
    w Choroszczy.

 

§ 2

 

Regulamin organizacyjny Ośrodka, zwany dalej „Regulaminem” jest dokumentem określającym szczegółową organizację, zakres działania, zakres zadań, uprawnień
i obowiązków pracowników w nim zatrudnionych.

 

Rozdział II

Zakres działania Ośrodka.

 

§ 3

 

Swoje zadania Ośrodek realizuje w oparciu następujące akty prawne:

  1. ustawa o pomocy społecznej,
  2. ustawa o samorządzie gminnym,
  3. ustawa o świadczeniach rodzinnych,
  4. ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
  5. ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
  6. ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  7. ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych,
  8. ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  9. ustawa o ochronie zdrowia psychicznego,
  10. ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
  11. ustawa o cudzoziemcach,
  12. ustawa o Karcie Dużej Rodziny,
  13. ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  14. ustawa o finansach publicznych,
  15. innych ustaw i przepisów wykonawczych w zakresie pomocy społecznej.

 

§ 4

 

Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choroszczy działa na podstawie obowiązujących przepisów, Statutu, Regulaminu oraz aktów prawnych wydawanych przez Radę Miejską w Choroszczy oraz Burmistrza Choroszczy.

 

§ 5

 

Przy załatwianiu spraw Ośrodek działa zgodnie z obowiązującymi ustawami oraz stosuje się postanowienia kodeksu postępowania administracyjnego, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

 

§ 6

 

  1. Ośrodek przy realizacji zadań przetwarza dane osobowe osób i rodzin, w granicach określonych przepisami prawa.
  2. Ośrodek zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych, stosując określone przepisami prawa środki techniczne i organizacyjne.

 

§ 7

 

Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt.

 

Rozdział III

Zasady kierowania Ośrodkiem.

 

§ 8

 

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, zatrudniony przez Burmistrza Choroszczy.
  2. Kierownik Ośrodka jest pracodawcą w stosunku do pracowników Ośrodka w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
  3. Kierownik ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Ośrodka.
  4. Na czas swojej nieobecności Kierownik wyznacza swojego zastępcę.
  5. Szczegółowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania Ośrodka reguluje Kierownik w formie zarządzeń wewnętrznych.

 

Rozdział IV

Struktura organizacyjna.

 

§ 9

 

  1. Ośrodek zatrudnia pracowników do realizacji zadań określonych w Statucie Ośrodka
    i obowiązujących przepisach.
  2. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy administracji rządowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 10

 

  1. W Ośrodku wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:
  2. Kierownik Ośrodka,
  3. stanowiska pracowników socjalnych,
  4. stanowiska do realizacji świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych,
  5. stanowisko asystenta rodziny.
  6. Na podstawie Uchwały Nr XXII/214/2016 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia
    29 grudnia 2016r. w sprawie organizacji wspólnej obsługi przez Urząd Miejski
    w Choroszczy i Uchwały Nr XXVI/265/2017 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia
    31 maja 2017r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie organizacji wspólnej obsługi przez Urząd Miejski w Choroszczy, sprawy Ośrodka w zakresie obsługi prawnej, rachunkowości i sprawozdawczości, obsługi kadrowej, organizacji zamówień publicznych, obsługi funduszu socjalnego, obsługi kancelaryjnej, obsługi informatycznej, w tym ochrony danych osobowych oraz ABI, bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzi Urząd Miejski
    w Choroszczy.

§ 11

 

Do kompetencji Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy
w szczególności:

  1. kierowanie i organizacja pracy Ośrodka oraz zapewnienie warunków niezbędnych do jego funkcjonowania i realizacji powierzonych zadań,
  2. zarządzanie Ośrodkiem i reprezentowanie go na zewnątrz,
  3. składanie Radzie Miejskiej w Choroszczy corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
  4. nadzorowanie i koordynowanie pracy pracowników zatrudnionych w Ośrodku,
  5. zatrudnianie i zwalnianie pracowników, podejmowanie wszelkich decyzji kadrowych
    i prowadzenie polityki kadrowej Ośrodka,
  6. utrzymywanie bieżących kontaktów z kierownictwem organów administracji rządowej
    i samorządowej, a także z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomocą społeczną oraz ze środkami masowego przekazu,
  7. ustalanie potrzeb mieszkańców Gminy Choroszcz w zakresie pomocy społecznej, w tym dokonywanie rozpoznania, analizy i diagnozy sytuacji socjalnej ludności oraz możliwości zaspakajania jej potrzeb,
  8. nadzór nad całokształtem działalności Ośrodka, zwłaszcza gospodarką finansową oraz sprawozdawczością,
  9. przyjmowanie skarg, wniosków i interwencji, prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
  10. podpisywanie sprawozdań i pism wychodzących poza Ośrodek,
  11. wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących zasady funkcjonowania i organizacji Ośrodka,
  12. prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu działalności Ośrodka zgodnie z posiadanymi upoważnieniami,
  13. nadzór i koordynacja projektów realizowanych przez Ośrodek,
  14. wykonywanie innych czynności zleconych przez Burmistrza Choroszczy.

 

Rozdział V

Zakres zadań Ośrodka.

 

§ 12

 

Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy w szczególności:

  1. zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych rodzin i osób znajdujących się w trudnej sytuacji bytowej w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej w szczególności poprzez świadczenie usług, przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej i innymi ustawami,
  2. ustalanie prawa i wypłacanie świadczeń w zakresie i na zasadach określonych w ustawach wymienionych w § 3,
  3. analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
  4. pobudzanie aktywność społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych rodzin,
  5. praca socjalna, rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom
    i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania
    w społeczeństwie,
  6. zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z planów oraz przepisów prawa w zakresie działań ustawowych i statutowych Ośrodka,
  7. współdziałanie z Urzędem Miejskim w Choroszczy, jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi
    w celu rozwijania systemu wsparcia mieszkańców Gminy Choroszcz.

 

Rozdział VI

Zakres odpowiedzialności pracowników Ośrodka.

 

§ 13

 

Pracownicy Ośrodka mają obowiązek:

  1. pracę wykonywać sumiennie, rzetelnie, sprawnie, bezstronnie i efektywnie,
  2. stosować się do poleceń kierownika Ośrodka,
  3. przestrzegać ustalonego czasu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  4. przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
  5. podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i doskonalić umiejętności,
  6. przestrzegać obowiązujących przepisów prawa oraz uregulowań wewnętrznych, niezbędnych do właściwego wykonywania powierzonych zadań, w szczególności przy przetwarzaniu danych osobowych,
  7. zachowywać uprzejmość i życzliwość w kontaktach ze współpracownikami oraz
    w kontaktach z klientami.

 

Rozdział VII

Zakresy zadań na poszczególnych stanowiskach.

 

§ 14

 

Stanowiska pracowników socjalnych:

  1. prowadzenie pracy socjalnej z jednostką, rodziną i środowiskiem zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
  2. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
  3. przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych na potrzeby prowadzonych postępowań administracyjnych oraz wnioskowanie o adekwatne formy pomocy,
  4. udzielanie informacji, wskazówek, pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
  5. udzielanie informacji o uprawnieniach wynikających z ustawy o pomocy społecznej
    i innych ustaw,
  6. zawieranie kontraktów socjalnych z osobą ubiegającą się o pomoc określających uprawnienia i zobowiązania stron umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań do przezwyciężania trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny,
  7. współdziałanie z przedstawicielami instytucji, organizacji i placówek w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
  8. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
  9. prowadzenie właściwej, wymaganej przepisami dokumentacji środowisk objętych pomocą i realizowanych zadań,
  10. przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń z pomocy społecznej i sporządzanie list wypłat,
  11. realizacja innych zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia rodzin i osób, w tym lokalnych i rządowych programów osłonowych.

§ 15

 

Stanowiska do realizacji świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych:

  1. prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o ustaleniu
    i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ustawy i pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
  2. prognozowanie potrzeb, analizowanie wydatków i realizacja świadczeń,
  3. kontrola i weryfikacja wypłaconych świadczeń oraz wydawanie decyzji i prowadzenie postępowań windykacyjnych w przypadku nienależnie pobranych świadczeń,
  4. sporządzanie imiennych list wypłat,
  5. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym świadczeniobiorców,
  6. przygotowywanie projektów decyzji,
  7. sporządzanie sprawozdań w zakresie realizowanych świadczeń,
  8. wydawanie zaświadczeń dotyczących realizowanych zadań.

 

§ 16

Stanowisko asystenta rodziny:

  1. wspieranie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo
    – wychowawczych,
  2. opracowanie planów pracy z rodziną i dokonywanie okresowej oceny sytuacji dziecka,
  3. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną – współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
  4. monitorowanie funkcjonowania rodzin po zakończeniu pracy z rodziną,
  5. wykonywanie innych zadań przypisanych asystentowi rodziny w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

 

§ 17

 

Na podstawie przypisanych zadań w Regulaminie sporządzane są szczegółowe zakresy obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień.

 

Rozdział VIII

Organizacja obsługi interesantów.

 § 18

 

  1. Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych kodeksem postępowania administracyjnego i innych obowiązujących aktach prawnych.
  2. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy Ośrodka.
  3. Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi kierownik Ośrodka.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

 

§ 19

 

Regulamin Ośrodka obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku.

 

 

§ 20

 

W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustaw, o których mowa w statucie GOPS.

 

§ 21

 

  1. Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty podania go do wiadomości pracowników.
  2. Regulamin podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Ośrodku.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Małgorzata Klimaszewska

Data wytworzenia: 2017-12-20

Wprowadzający: Andrzej Sołowianiuk

Data modyfikacji: 2018-03-12

Opublikował: Andrzej Sołowianiuk

Data publikacji: 2018-03-12