Zarządzenie 4/2017 z 20.11.2017 r.
Zarządzenie Nr 4/2017
Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 20 grudnia 2017 roku
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy.
Na podstawie § 13 Statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
uchwalonego Uchwałą Nr VIII/96/2012 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia 22 lutego 2012 r. zarządzam, co następuje:
§ 1
Ustalam Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Kierownik
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Choroszczy
Małgorzata Klimaszewska
Załącznik do Zarządzenia Nr 4/2017
Kierownika
Miejsko – Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy
z dnia 20 grudnia 2017 roku
Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choroszczy, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej, utworzoną przez Radę Narodową Miasta
i Gminy w Choroszczy z dnia 27 kwietnia 1990 roku w sprawie utworzenia Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choroszczy, działającą w formie jednostki budżetowej. - Ośrodek wykonuje zadania własne gminy i zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zasiłków dla opiekunów, świadczenia wychowawczego oraz wspierania kobiet w ciąży i rodzin i inne, określone w przepisach szczególnych, przy uwzględnieniu Statutu Ośrodka stanowiącego załącznik do Uchwały Nr VIII/96/2012 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia 22 lutego 2012 r. w sprawie nadania Statutu Miejsko – Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej
w Choroszczy.
§ 2
Regulamin organizacyjny Ośrodka, zwany dalej „Regulaminem” jest dokumentem określającym szczegółową organizację, zakres działania, zakres zadań, uprawnień
i obowiązków pracowników w nim zatrudnionych.
Rozdział II
Zakres działania Ośrodka.
§ 3
Swoje zadania Ośrodek realizuje w oparciu następujące akty prawne:
- ustawa o pomocy społecznej,
- ustawa o samorządzie gminnym,
- ustawa o świadczeniach rodzinnych,
- ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
- ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych,
- ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- ustawa o ochronie zdrowia psychicznego,
- ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- ustawa o cudzoziemcach,
- ustawa o Karcie Dużej Rodziny,
- ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- ustawa o finansach publicznych,
- innych ustaw i przepisów wykonawczych w zakresie pomocy społecznej.
§ 4
Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choroszczy działa na podstawie obowiązujących przepisów, Statutu, Regulaminu oraz aktów prawnych wydawanych przez Radę Miejską w Choroszczy oraz Burmistrza Choroszczy.
§ 5
Przy załatwianiu spraw Ośrodek działa zgodnie z obowiązującymi ustawami oraz stosuje się postanowienia kodeksu postępowania administracyjnego, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§ 6
- Ośrodek przy realizacji zadań przetwarza dane osobowe osób i rodzin, w granicach określonych przepisami prawa.
- Ośrodek zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych, stosując określone przepisami prawa środki techniczne i organizacyjne.
§ 7
Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt.
Rozdział III
Zasady kierowania Ośrodkiem.
§ 8
- Ośrodkiem kieruje Kierownik, zatrudniony przez Burmistrza Choroszczy.
- Kierownik Ośrodka jest pracodawcą w stosunku do pracowników Ośrodka w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
- Kierownik ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Ośrodka.
- Na czas swojej nieobecności Kierownik wyznacza swojego zastępcę.
- Szczegółowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania Ośrodka reguluje Kierownik w formie zarządzeń wewnętrznych.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna.
§ 9
- Ośrodek zatrudnia pracowników do realizacji zadań określonych w Statucie Ośrodka
i obowiązujących przepisach. - Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy administracji rządowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 10
- W Ośrodku wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:
- Kierownik Ośrodka,
- stanowiska pracowników socjalnych,
- stanowiska do realizacji świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych,
- stanowisko asystenta rodziny.
- Na podstawie Uchwały Nr XXII/214/2016 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia
29 grudnia 2016r. w sprawie organizacji wspólnej obsługi przez Urząd Miejski
w Choroszczy i Uchwały Nr XXVI/265/2017 Rady Miejskiej w Choroszczy z dnia
31 maja 2017r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie organizacji wspólnej obsługi przez Urząd Miejski w Choroszczy, sprawy Ośrodka w zakresie obsługi prawnej, rachunkowości i sprawozdawczości, obsługi kadrowej, organizacji zamówień publicznych, obsługi funduszu socjalnego, obsługi kancelaryjnej, obsługi informatycznej, w tym ochrony danych osobowych oraz ABI, bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzi Urząd Miejski
w Choroszczy.
§ 11
Do kompetencji Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy
w szczególności:
- kierowanie i organizacja pracy Ośrodka oraz zapewnienie warunków niezbędnych do jego funkcjonowania i realizacji powierzonych zadań,
- zarządzanie Ośrodkiem i reprezentowanie go na zewnątrz,
- składanie Radzie Miejskiej w Choroszczy corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- nadzorowanie i koordynowanie pracy pracowników zatrudnionych w Ośrodku,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników, podejmowanie wszelkich decyzji kadrowych
i prowadzenie polityki kadrowej Ośrodka, - utrzymywanie bieżących kontaktów z kierownictwem organów administracji rządowej
i samorządowej, a także z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomocą społeczną oraz ze środkami masowego przekazu, - ustalanie potrzeb mieszkańców Gminy Choroszcz w zakresie pomocy społecznej, w tym dokonywanie rozpoznania, analizy i diagnozy sytuacji socjalnej ludności oraz możliwości zaspakajania jej potrzeb,
- nadzór nad całokształtem działalności Ośrodka, zwłaszcza gospodarką finansową oraz sprawozdawczością,
- przyjmowanie skarg, wniosków i interwencji, prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- podpisywanie sprawozdań i pism wychodzących poza Ośrodek,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących zasady funkcjonowania i organizacji Ośrodka,
- prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu działalności Ośrodka zgodnie z posiadanymi upoważnieniami,
- nadzór i koordynacja projektów realizowanych przez Ośrodek,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Burmistrza Choroszczy.
Rozdział V
Zakres zadań Ośrodka.
§ 12
Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy w szczególności:
- zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych rodzin i osób znajdujących się w trudnej sytuacji bytowej w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej w szczególności poprzez świadczenie usług, przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej i innymi ustawami,
- ustalanie prawa i wypłacanie świadczeń w zakresie i na zasadach określonych w ustawach wymienionych w § 3,
- analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
- pobudzanie aktywność społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych rodzin,
- praca socjalna, rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom
i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania
w społeczeństwie, - zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z planów oraz przepisów prawa w zakresie działań ustawowych i statutowych Ośrodka,
- współdziałanie z Urzędem Miejskim w Choroszczy, jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi
w celu rozwijania systemu wsparcia mieszkańców Gminy Choroszcz.
Rozdział VI
Zakres odpowiedzialności pracowników Ośrodka.
§ 13
Pracownicy Ośrodka mają obowiązek:
- pracę wykonywać sumiennie, rzetelnie, sprawnie, bezstronnie i efektywnie,
- stosować się do poleceń kierownika Ośrodka,
- przestrzegać ustalonego czasu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
- podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i doskonalić umiejętności,
- przestrzegać obowiązujących przepisów prawa oraz uregulowań wewnętrznych, niezbędnych do właściwego wykonywania powierzonych zadań, w szczególności przy przetwarzaniu danych osobowych,
- zachowywać uprzejmość i życzliwość w kontaktach ze współpracownikami oraz
w kontaktach z klientami.
Rozdział VII
Zakresy zadań na poszczególnych stanowiskach.
§ 14
Stanowiska pracowników socjalnych:
- prowadzenie pracy socjalnej z jednostką, rodziną i środowiskiem zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
- przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych na potrzeby prowadzonych postępowań administracyjnych oraz wnioskowanie o adekwatne formy pomocy,
- udzielanie informacji, wskazówek, pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
- udzielanie informacji o uprawnieniach wynikających z ustawy o pomocy społecznej
i innych ustaw, - zawieranie kontraktów socjalnych z osobą ubiegającą się o pomoc określających uprawnienia i zobowiązania stron umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań do przezwyciężania trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny,
- współdziałanie z przedstawicielami instytucji, organizacji i placówek w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- prowadzenie właściwej, wymaganej przepisami dokumentacji środowisk objętych pomocą i realizowanych zadań,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń z pomocy społecznej i sporządzanie list wypłat,
- realizacja innych zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia rodzin i osób, w tym lokalnych i rządowych programów osłonowych.
§ 15
Stanowiska do realizacji świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych:
- prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o ustaleniu
i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ustawy i pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”, - prognozowanie potrzeb, analizowanie wydatków i realizacja świadczeń,
- kontrola i weryfikacja wypłaconych świadczeń oraz wydawanie decyzji i prowadzenie postępowań windykacyjnych w przypadku nienależnie pobranych świadczeń,
- sporządzanie imiennych list wypłat,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym świadczeniobiorców,
- przygotowywanie projektów decyzji,
- sporządzanie sprawozdań w zakresie realizowanych świadczeń,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących realizowanych zadań.
§ 16
Stanowisko asystenta rodziny:
- wspieranie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo
– wychowawczych, - opracowanie planów pracy z rodziną i dokonywanie okresowej oceny sytuacji dziecka,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną – współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- monitorowanie funkcjonowania rodzin po zakończeniu pracy z rodziną,
- wykonywanie innych zadań przypisanych asystentowi rodziny w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
§ 17
Na podstawie przypisanych zadań w Regulaminie sporządzane są szczegółowe zakresy obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień.
Rozdział VIII
Organizacja obsługi interesantów.
§ 18
- Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych kodeksem postępowania administracyjnego i innych obowiązujących aktach prawnych.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy Ośrodka.
- Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi kierownik Ośrodka.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 19
Regulamin Ośrodka obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku.
§ 20
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustaw, o których mowa w statucie GOPS.
§ 21
- Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty podania go do wiadomości pracowników.
- Regulamin podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Ośrodku.
Metryka strony