Zarządzenie Nr 4/2011

w sprawie ustalenia szczegółowych zasad, częstotliwości i czasu trwania szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej dla pracowników Szkoły Podstawowej w Złotorii

ZARZĄDZENIE NR 4/2011

Dyrektora Szkoły Podstawowej w Złotorii

z dnia 21.01.2011 r.

w sprawie ustalenia szczegółowych zasad, częstotliwości i czasu trwania szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej dla pracowników Szkoły Podstawowej w Złotorii

na podstawie art. 2373 §2 Kodeksu pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (t.j. Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 ze zm.) w związku z §15 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r., Nr 180, poz. 1860 ze zm.) zarządza się, co następuje:

§1. Ustala się częstotliwość przeprowadzania szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej dla pracowników Szkoły Podstawowej w Złotorii zgodnie z harmonogramem, stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. Uwzględnia się przy tym rodzaj i warunki wykonywanych prac na danym stanowisku – załącznik Nr 2 do zarządzenia.

§2. Szkolenia przeprowadza się zgodnie z obowiązującymi przepisami i w oparciu o obowiązujące programy – załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.

§3. Odpis zaświadczenia o ukończeniu szkolenia należy wpiąć do akt osobowych pracownika.

§4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

……….………………………..……….………………. podpis pracodawcy

Uzgodniono:

z przedstawicielem zakładowych

organizacji związkowych:

…………………………………..………………………….

z przedstawicielem załogi:

………………………………...………………..…………..


Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2011

HARMONOGRAM SZKOLENIA PRACOWNIKÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZŁOTORII

Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ

Lp.

Rodzaj szkolenia

Program

Uczestnicy

Liczba godzin szkolenia

Terminy szkolenia

Podmiot przeprowadzający szkolenie

1

2

3

4

5

6

7

1

Instruktaż ogólny

1

Wszystkie osoby rozpoczynające pracę w zakładzie (nowo zatrudnieni pracownicy, studenci odbywający praktyki studenckie oraz uczniowie szkół zawodowych zatrudnieni w celu praktycznej nauki zawodu

3

Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy przez pracownika w zakładzie

Służba BHP w zakładzie lub pracodawca, który sam wykonuje zadania służby bhp bądź pracownik wyznaczony przez pracodawcę, posiadające odpowiednie uprawnienia

2

Instruktaż stanowiskowy

2

3

- zatrudnieni na stanowiskach robotniczych, na których występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych; nowo zatrudnieni, zmieniający stanowisko pracy; wykonujący prace w przypadku zmiany warunków techniczno – organizacyjnych; studenci odbywający praktyki studenckie; uczniowie odbywający praktyczną naukę zawodu, wprowadzania do stosowania substancji o działaniu szkodliwym dla zdrowia albo niebezpiecznym.

- pracownicy na stanowiskach admin.-biurow. narażonych na działanie czynników uciążliwych

8

2

Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy przez pracownika na określonym stanowisku

Osoba kierująca pracownikami (bezpośredni przełożony) lub pracodawca (posiadający ukończony kurs BHP oraz kurs z metodyki prowadzenia instruktażu)

3

Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych

4

Osoby zatrudnione na stanowiskach robotniczych

8

W okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne raz na 3 lata

Specjalistyczna firma szkoleniowa

4

Szkolenie okresowe dla pracowników administracyjno – biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych

5

Pracownicy administracyjno – biurowi, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (dla pracowników szkół i innych placówek oświatowych)

8

W okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne raz na 5 lat

Specjalistyczna firma szkoleniowa

5

Szkolenie okresowe pracodawców

6

Pracodawcy, w tym osoby kierujące przedsiębiorstwami państwowymi, spółkami, zakładami prywatnymi, urzędami, spółdzielniami

16

W okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy, kolejne raz na 5 lat

Specjalistyczna firma szkoleniowa


Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 4/2011

Klasyfikacja stanowisk pracy (zgodnie z rodzajem i warunkami wykonywanych prac) przewidzianych do odbycia szkolenia okresowego z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej

Lp.

Rodzaj grupy szkoleniowej

Stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy

1.

Pracodawcy

dyrektor, wicedyrektor

2.

Pracownicy administracyjno – biurowi narażeni na działanie czynników uciążliwych

nauczyciele (wszystkich przedmiotów przewidzianych w organizacji pracy szkoły)

3.

Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych

sprzątaczka, woźna, konserwator

Załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 4/2011

Ramowe programy szkoleń:

  1. Instruktaż ogólny
  2. Instruktaż stanowiskowy dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych (sprzątaczka, woźna, konserwator)
  3. Instruktaż stanowiskowy dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno – biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych (nauczyciele)
  4. Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
  5. Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych
  6. Szkolenie okresowe pracodawcy i osób kierujących pracownikami

1. Ramowy program instruktażu ogólnego

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

Istota bezpieczeństwa i higieny pracy

0,10

2

Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracodawcy, pracowników oraz kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych zakładu pracy i organizacji społecznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

0,10

3

Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

0,40

4

Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy

0,25

5

Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy i podstawowe środki zapobiegawcze oraz ryzyko zawodowe w związku z wykonywaną pracą (zapoznanie z oceną ryzyka zawodowego)

0,25

6

Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym

0,40

7

Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w odniesieniu do stanowiska pracy instruowanego

0,30

8

Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika – ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika

0,10

9

Profilaktyczna opieka lekarska – zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego

0,10

10

Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej w zakładzie pracy oraz postępowania w razie pożaru

0,20

11

Postępowanie w razie wypadku, w tym organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy

0,80

Razem:

3

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

2. Ramowy program instruktażu stanowiskowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin

1.

Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności:

a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem:

elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika (np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne, itp.),

elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, narzędzia, surowce i produkty, itp.),

przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy,

b) omówienie czynników środowiska pracy występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy oraz zagrożeń, jakie mogą stwarzać te czynniki, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami, a także zasad postępowania w razie wypadku lub awarii,

c) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania

2,0

2.

Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

0,5

3.

Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora

0,5

4.

Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora

4,0

5.

Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika

1,0

Razem:

8,0

3. Ramowy program instruktażu stanowiskowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1.

Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności:

a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem:

elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika (np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne, itp.),

elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, narzędzia, surowce i produkty, itp.),

przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy,

b) omówienie czynników środowiska pracy występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy oraz zagrożeń, jakie mogą stwarzać te czynniki, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami, a także zasad postępowania w razie wypadku lub awarii,

c) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania

2,0

2.

Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

-

3.

Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora

-

4.

Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora

-

5.

Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika

-

Razem:

2,0

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

4. Ramowy program szkolenia okresowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem przepisów związanych z wykonywaną pracą.

1,0

2

Zagrożenia czynnikami występującymi w procesach pracy oraz zasady i metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników – z uwzględnieniem zmian w technologii, organizacji pracy i stanowisk pracy, stosowania środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, wprowadzenia nowych urządzeń, sprzętu i narzędzi pracy.

3,0

3

Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

2,0

4

Okoliczności i przyczyny charakterystycznych dla wykonywanej pracy wypadków przy pracy oraz związana z nimi profilaktyka.

2,0

RAZEM:

8,0

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

5. Ramowy program szkolenia okresowego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych narażonych na działanie czynników uciążliwych

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem:

a) praw i obowiązków pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,

b) ochrony pracy kobiet i młodocianych,

c) wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz świadczeń z nimi związanych,

d) profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników.

2,0

2

Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników.

2,0

3

Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe.

2,0

4

Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

2,0

Razem:

8,0

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

6. Ramowy program szkolenia okresowego pracodawcy i osób kierujących pracownikami

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego (dyrektyw WE, konwencji MOP):

a) aktualne przepisy (z uwzględnieniem zmian), w tym dotyczące:

obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów i zasad bhp,

ochrony pracy kobiet i młodocianych,

profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami,

szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

organizacji nadzoru i kontroli warunków pracy,

b) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów.

3,0

2

Identyfikacja, analiza i ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami.

3,0

3

Organizacja i metody kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe; zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy.

3,0

4

Analiza okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz związana z nimi profilaktyka; omówienie przyczyn charakterystycznych wypadków przy pracy, ze szczególnym uwzględnieniem wypadków powstałych na skutek niewłaściwej organizacji pracy, oraz związanej z nimi profilaktyki.

2,0

5

Organizacja i metodyka szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
(z uwzględnieniem metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego) oraz kształtowanie bezpiecznych zachowań pracowników w procesach pracy.

2,0

6

Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

1,0

7

Skutki ekonomiczne niewłaściwych warunków pracy (np. świadczenia z tytułu warunków pracy, składka na ubezpieczenia społeczne pracowników).

1,0

8

Problemy ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska naturalnego.

1,0

Razem:

16,0

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Stępień

Wprowadzający: Dorota Stępień

Data modyfikacji: 2011-03-03

Opublikował: Ewa Łukaszewicz

Data publikacji: 2011-03-03