Zarządzenie Nr 10/2003

Zarządzenie Nr 10/2003 r

Zarządzenie Nr 10/2003 r.

Burmistrza Choroszczy

z dnia 25 marca 2003 r.

w sprawie: przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 r.

Na podstawie art. 136 ust 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2003 r. Nr 15, poz. 148 tekst jednolity) oraz art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o Regionalnych Izbach Obrachunkowych (Dz. U Nr 85 poz. 428 z późniejszymi zmianami) zarządzam:

§ 1

Przyjąć:

  1. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2002 r . według którego:

  • plan dochodów po dokonanych zmianach wynosi - 13 481 754 zł,

  • wykonanie dochodów - 13 108 670 zł,

  • plan wydatków po dokonanych zmianach wynosi - 13 539 354 zł,

  • wykonanie wydatków 13 089 553 zł zgodnie z załącznikami Nr 1, 2, 3.

  1. Sprawozdanie z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie ustawami- zgodnie z załącznikiem Nr 4.

§ 2

Sprawozdanie, o którym mowa w § 1 przekazać w terminie 7 dni od daty wydania zarządzenia:

  1. Radzie Miejskiej w Choroszczy

  2. Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Burmistrz

inż. Jerzy Ułanowicz

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 10/2003

Burmistrza Choroszczy

z dnia 25.03.2003 r.

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy na 2002 rok.

W uchwalonym budżecie na 2002 r. plan dochodów wynosił 13 256 316 zł i wydatków 13 313 916 zł. W trakcie roku budżetowego uchwałami Rady Miejskiej w Choroszczy Nr XXIX/261/02 z dnia 30.04.02r., Nr XXX/264/02 z dn. 10.07.02 r., Nr XXXI/273/02 z dn. 12.09.02 r., Nr I/14/02 z dn. 22.11.02 r. Nr II/15/02 z dn. 23.12.02 r. oraz uchwałami Zarządu Miejskiego Nr 160/02 z dn. 29.05.02r., Nr 168/02 z dn. 30.09.02 r., Nr 181/02 z dn. 18.10.02 r. , Nr 183/02 z dn. 18.11.02 r. - dokonano następujących zmian:

I W zakresie dochodów:

  1. Zwiększono dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie zadań bieżących zleconych gminie z zakresu administracji rządowej w wys. 95 287 zł z przeznaczeniem na:

  • zasiłki i pomoc w naturze - 23 000 zł,

  • opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenia z pomocy społecznej - 3 600 zł,

  • sfinansowanie części wyprawki szkolnej obejmującej podręczniki szkolne - 6 450 zł i obejmującej plecak, kostium gimnastyczny oraz przybory szkolne - 7 740 zł

  • sfinansowanie kosztów przygotowania i przeprowadzenia wyborów samorządowych - 25 497 zł,

  • oświetlenie dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą - 29 000 zł.

  1. Zwiększono dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych o kwotę 294 942 zł,

w tym:

  • dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych - 36 761 zł,

  • dożywianie uczniów w szkołach - 40 847 zł,

  • na ochronę przeciwpożarową - 9 680 zł, w tym dla OSP Klepacze - 4 300 zł i OSP Choroszcz - 5 380 zł,

  • dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Choroszczy na os. Zielona Dolina - 133 000 zł,

  • sfinansowanie w ramach wdrażania reformy oświaty III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli - 64 020 zł,

  • na odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów - byłych pracowników szkół - 7 981 zł i przedszkola - 703 zł,

  • na sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w sesji letniej powołanych do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego związanego z awansem zawodowym nauczycieli - 1 500 zł,

  • na udzielenie pomocy materialnej w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z terenów wiejskich - 450 zł.

  1. Zwiększono dotację na zadania bieżące realizowane na podstawie umów między jednostkami samorządu terytorialnego o kwotę 14 360 zł z przeznaczeniem na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów 11 000 zł i na dofinansowanie gminnego planu gospodarki odpadami dla miasta i gminy Choroszcz - 3 360 zł.

  2. Otrzymano środki pieniężne z Funduszu Prewencyjnego PZU w wys. 4 000 zł na budowę remizy OSP w Choroszczy.

  3. Zmniejszono dotacje celowe w wys. 6 550 zł,

w tym:

  • na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze - 3 750 zł

  • utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej-2 000 zł

  • przeprowadzenie narodowego spisu powszechnego ludności - 800 zł

  1. Zwiększono część rekompensującą subwencji ogólnej o kwotę 179 610 zł oraz zmniejszono część podstawową i oświatową subwencji ogólnej o kwotę 40 361 zł.

  2. Zwiększono ponadplanowe dochody o kwotę 110 242 zł uzyskane z tytułu:

  • opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu - 4 172 zł

  • wpłat ludności z tytułu partycypacji w budowie wodociągów - 16 700 zł

  • opłaty eksploatacyjnej - 1 990 zł

  • opłaty za wieczyste użytkowanie - 2 680 zł

  • zwrotu wypłaconego odszkodowania za drogi - 18 700 zł

  • podatku od czynności cywilno - prawnych od osób prawnych - 6 000 zł

  • podatku od nieruchomości od osób fizycznych - 51 000 zł

  • wpłat ludności z tytułu partycypacji w budowie kanalizacji sanitarnej - 9 000 zł

  1. Zmniejszono dochody budżetowe o kwotę 426 092 zł z tytułu:

  • opłaty adiacenckiej - 10 000 zł

  • opłat z tytułu podwyższenia wartości działek - 25 000 zł

  • czynszów dzierżawnych - 26 092 zł

  • sprzedaży składników majątkowych - 130 000 zł

  • podatku dochodowego od osób fizycznych płaconego w formie karty podatkowej - 20 000 zł

  • podatku dochodowego od osób fizycznych - 200 000 zł

  • odsetek na rachunkach bankowych - 15 000 zł

II W zakresie wydatków

  1. W związku ze zwiększeniem i zmniejszeniem dotacji celowych dokonano zmian w planie wydatków zgodnie z dyspozycjami zawartymi w pismach dysponentów przyznających dotacje.

  2. Otrzymaną subwencję ogólną, część rekompensującą - 179 610 zł - przeznaczono na:

  • budowę remizy w Choroszczy - 10 000 zł

  • zwiększenie dotacji na dofinansowanie konserwacji obiektów zabytkowych ( obiekty sakralne ) - 5 000 zł

  • zwiększenie rezerwy celowej na wydatki oświetleniowe - 71 935 zł

  • bieżące utrzymanie dróg - 10 000 zł

  • budowę gimnazjum - 66 696 zł

  • bieżące wydatki oświatowe - 15 979 zł

  1. Z uwagi na zmniejszony plan dochodów dokonano zmniejszenia planu wydatków o kwotę 360 383 zł,

w tym:

  • wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w gospodarce mieszkaniowej - 32 000 zł

  • usługi pozostałe w gospodarce gruntami i nieruchomościami - 10 000 zł

  • wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki bieżące w urzędzie gminy - 71 725 zł

  • rezerwę ogólną i oświatową - 87 258 zł

  • wydatki bieżące w oświacie i wychowaniu - 147 400 zł

  • wydatki bieżące na utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej - 12 000 zł.

  1. Uzyskane dochody z tytułu wydanych pozwoleń na sprzedaż alkoholu w wys. 4 172 zł przeznaczono na przeciwdziałanie alkoholizmowi.

Budżet na koniec roku po dokonanych zmianach wyniósł:

  • dochody:

plan - 13 481 754 zł

wykonanie - 13 108 670 zł, tj.97,2 % planu

  • wydatki:

plan - 13 539 354 zł

wykonanie - 13 089 553 , tj. 96,7 % planu

DOCHODY

Dz. 010 Rolnictwo i łowiectwo

  • dochody z dzierżawy gruntów rolnych zostały opłacone w całości, a mniejsze wykonanie wiąże się z rezygnacją z dzierżawy przez jednego użytkownika

  • wpływy z usług - realizacja opłat za wydawanie świadectw miejsca pochodzenia zwierząt przebiegała zgodnie z założeniami

  • wpływy z rożnych dochodów - jest to partycypacja mieszkańców wsi w budowie wodociągów wiejskich, wykonanie jest wyższe ze względu na nieplanowane wpłaty ludności z miejscowości, w których wcześniej wybudowano wodociągi.

Dz. 020 Leśnictwo

  • są to opłaty za obwody łowieckie - wykonanie jest wyższe, ponieważ dochody te planowane były na podstawie wykonania w latach ubiegłych

Dz. 100 Górnictwo i kopalnictwo

  • wpływy z opłaty eksploatacyjnej zostały zrealizowane w 100 %

Dz. 600 Transport

  • jest to nieplanowana opłata za zajęcie pasa drogowego

Dz. 700 Gospodarka mieszkaniowa

Rozdz. 70005

  • wpływy za użytkowanie wieczyste są wyższe od planu z uwagi na dodatkowe wpłaty z tytułu zbycia prawa użytkowania wieczystego

  • wpływy z rożnych opłat:

  1. opłaty adiacenckie - planowano uzyskać 30 000 zł, zrealizowano 21 156 zł, ponieważ jest mniejsza ilość dużych podziałów działek, co jest związane ze stagnacją rynku obrotu nieruchomościami i procedury naliczania opłaty przeciągają się w wyniku zaskarżenia operatów szacunkowych do SKO,

  2. opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości - plan - 35 000 zł, wykonanie - 34 707 zł. W 2002 r. zostało zakończone ostateczną decyzją 12 postępowań wszczętych w 2001 r. na łączną kwotę 64 087 zł, z czego jedna należność - 4 394 zł została umorzona. W 2002 r. wszczęto 17 postępowań i zakończono tylko 5 ostateczną decyzją na łączną kwotę 12 324 zł. Terminy zapłaty niektórych należności przypada na 2003 r.

  • dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, realizacja 100 %, niemniej jednak wystąpiły zaległości na koniec roku w wys. 57 786 zł. Niektórzy dzierżawcy opłacają należności z miesięcznym opóźnieniem. Wszystkim dłużnikom na bieżąco wystawiane są wezwania do zapłaty. Jeden dłużnik został podany do sądu i obecnie sprawa została skierowana do komornika celem ściągnięcia należności. Jednemu dzierżawcy nie przedłużono umowy.

Za zaległości z lat ubiegłych w wys. 42 281 zł zostały przyjęte budynki na stan mienia komunalnego.

  • wpłynęła nieplanowana kwota 1 572 zł z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

  • wpływy z usług - są to opłaty eksploatacyjne za wynajęte pomieszczenia - wykonanie 95,9 %. Na koniec roku zaległości z tego tytułu wynoszą 8 818 zł. Z dzierżawcą są przeprowadzane rozmowy i wysłano wezwania do zapłaty

  • wpływy ze sprzedaży składników majątkowych zostały zrealizowane w 90 %, ze względu na brak zainteresowanych nabyciem nieruchomości.

  • wpływy z rożnych dochodów - jest to zwrot poniesionych wydatków w latach ubiegłych na wypłaty odszkodowania za przejęte grunty pod drogi

  • odsetki - są to opłacone odsetki od nieterminowych wpłat dochodów w dziale gospodarki mieszkaniowej

Rozdz. 70095

  • jest to nieplanowana refundacjawydatków z lat ubiegłych

Dz. 750 Administracja publiczna

Rozdz. 75023

  • są to rożne opłaty i dochody budżetowe ( opłaty administracyjne za czynności urzędowe, prowizja za sprzedaż znaków skarbowych, opłaty za ksero) planowane metodą szacunkową na podstawie wykonania w latach ubiegłych.

Rozdz. 75095

  • są to opłaty za wydawanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu i zostały uregulowane w całości

Dz. 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek.

Dochody ogółem zostały wykonane w 92,9 %. Najniższe wykonanie wystąpiło w realizacji dochodów od osób prawnych - 76,8 %,

w tym:

  • podatek od środków transportowych - 43,6 % ze względu na obniżenie w II półroczu stawek podatkowych

  • podatek od nieruchomości - część podatku była odroczona do końca roku, ale podatnik nie dotrzymał terminu płatności i powstała zaległość, na którą zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne

  • odsetki od nieterminowych wpłat podatku występują jako saldo debetowe, ponieważ należało zwrócić nienależnie wpłacone odsetki w latach ubiegłych i wypłacone odsetki od zwrotu podatku.

Wykonanie pozostałych dochodów niewiele różni się od ustalonych planów, jednak na koniec roku powstały zaległości i przedstawiają się następująco:

  1. podatki realizowane przez Urząd Miejski:

  • podatek od nieruchomości od osób prawnych - 199 857 zł

  • podatki od osób fizycznych:

  1. od nieruchomości - 141 168 zł

  2. rolny - 77 639 zł

  3. leśny - 2 880 zł

  4. od posiadanych środków transportowych - 34 767 zł

  1. Podatki realizowane przez urzędy skarbowe

  • podatek dochodowy opłacany w formie karty podatkowej - 53 688 zł

  • podatek od spadków i darowizn - 5 943 zł

  • podatek od czynności cywilno - prawnych - 167 zł

Zadłużenie w podatkach realizowanych przez Urząd Miejski w stosunku do 2001 r. wzrosło o 144 %. Wzrastające zadłużenie spowodowane jest przede wszystkim niskimi dochodami podatników. Wiele rodzin korzysta z pomocy społecznej i w stosunku do nich egzekucja jest bezskuteczna, co powoduje kumulowanie się zadłużenia przez dopisywanie co roku nowego wymiaru podatku. Występują także należności podatkowe, do których nie może być wdrożona egzekucja z powodu nieuregulowania stanu prawnego gospodarstw. Kierowanie do egzekucji zaległości utrudnia fakt nie odbierania upomnień, pomimo kilkakrotnego awizowania przez urzędy pocztowe.

W 2002 r. wystawiono 3 283 szt. upomnień na kwotę 339 127 zł oraz 439 szt. tytułów wykonawczych na łączną kwotę 34 920 zł.

W 2002 r. do Urzędu wpłynęło 141 podań od osób fizycznych i 3 od osób prawnych w sprawie umorzenia podatku. Wydano 11 decyzji odmownych, a 133 załatwiono pozytywnie i umorzono:

  • podatki ogółem od osób fizycznych - 24 327 zł

  • podatek od nieruchomości od osób prawnych - 115 862 zł.

Wpłynęło także 16 podań o odroczenie terminu płatności i 11 podań o rozłożenie na raty - podania zostały załatwione pozytywnie.

Dz. 758 Różne rozliczenia

Subwencje otrzymano zgodnie z planem.

Rozdz. 75814

  • w rozdziale tym wystąpiły dochody o wyniku ujemnym i są one realizowane przez urzędy skarbowe

  • pozostałe odsetki - jest to prowizja od środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Realizacja tych dochodów jest niska ( 53,4% ), ponieważ środki pieniężne wydawane były na bieżąco oraz w ciągu roku zmniejszono stopy procentowe.

Dz. 801 Oświata i wychowanie

Rozdz. 80101

  • dochody z najmu i dzierżawy - ogółem wykonanie 25 253 zł, w tym:

  1. za wynajęte pomieszczenia w szkołach podstawowych planowano uzyskać 5 350 zł, wykonano 5 655 zł

  2. czynsz dzierżawny za wynajem części powierzchni dachu pod zespół anten - planowano 21 100 zł, wykonano 19 598 zł. Kwota czynszu uzależniona jest od kursu wartości dolara ( zgodnie z umową )

  • pozostałe dochody to odsetki od środków na rachunkach bankowych, prowizje od podatku i składek ZUS.

Rozdz. 80113

  • dochody z dzierżawy autokaru do przewozu dzieci i zostały zrealizowane w 96 %.

Dz. 853 Opieka społeczna

  • są to nieplanowane dochody z tytułu zwrotu nadpłaconych dodatków mieszkaniowych w latach ubiegłych.

Dz. 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

Rozdz. 90095 Wpływy z rożnych dochodów

  • są to wpłaty ludności na budowę kanalizacji sanitarnej i wodociągowej i zostały zrealizowane zgodnie z założeniami

DOTACJE

Dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań zleconych zostały wykorzystane w 99,7 %. Nie wykorzystano dotacji na :

  • zasiłki i pomoc w naturze 71 zł, ponieważ 31 grudnia Dom Pomocy Społecznej zwrócił część świadczenia z powodu zgonu pensjonariusza DPS,

  • zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze w wys. 3 228 zł. Sytuacja taka wynikła z faktu niestabilnej liczby osób ubiegających się o świadczenia,

  • na sfinansowanie części wyprawki szkolnej obejmującej plecak i przybory szkolne - 1 503 zł i obejmującej plecak i przybory szkolne - 1 710 zł, a głównym powodem zwrotu był brak rodzin, które spełniałyby wymagane kryteria do otrzymania powyższej pomocy.

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na dofinansowanie własnych zadań gminy wykorzystano w 97,1 %, ponieważ otrzymane środki w kwocie 44 304 zł na sfinansowanie II i III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli wykorzystano kwotę 34 047 zł. Podwyżki płac wypłacono zgodnie z naliczeniem dla poszczególnych grup nauczycieli.

Pozostałe dotacje wykorzystano w 100 %.

WYDATKI

Z planowanej kwoty wydatków - 13 539 354 zł wykorzystano 13 089 553 zł, tj. 96,7 %, z tego:

  • wydatki bieżące:

plan - 11 257 300, tj. 83,2 % ogólnego planu wydatków

wykonanie - 10 819 059 zł, tj. 82,7 % ogólnego wykonania

  • wydatki majątkowe

plan - 2 282 054 zł, tj. 16,8 % ogólnego planu wydatków

wykonanie - 2 270 494 zł, tj. 17,3 % ogólnego wykonania

Dz. 010 Rolnictwo i łowiectwo

Rozdz. 01010

Planowane wydatki wykorzystano w 100 % na budowę kanalizacji sanitarnej na os. Aleja Niepodległości. Środki na ten cel otrzymano z budżetu państwa.

Rozdz. 01030

  • środki pieniężne w wys. 5 427 zł zostały przekazane Podlaskiej Izbie Rolniczej jako 2% udziału we wpływach podatku rolnego - zgodnie z ustawą o izbach rolniczych.

Rozdz. 01095

  • wynagrodzenia agencyjno- prowizyjne za wydawanie świadectw miejsca pochodzenia zwierząt wypłacone były na bieżąco po rozliczeniu kopii wydanych świadectw

  • wydatki inwestycyjne zrealizowano w 100 %

  1. wykonano dokumentację na budowę wodociągu w Złotorii Podlesie

  2. wykonano dokumentację i zakupiono rury na budowę wodociągu w Śliwnie ( I etap ), na kwotę 50 761 zł. Roboty budowlane zostały wykonane systemem gospodarczym przez Zakład Energetyki Wodociągów i Kanalizacji w Choroszczy i wybudowano 4 902 mb sieci wodociągowej.

Dz. 600 Transport

Rozdz. 60014

  • środki pieniężne na budowę drogi powiatowej Choroszcz- Dzikie zostały przekazane w II półroczu. Wykonano przebudowę drogi na dł. 1 100 mb na ogólną wartość 656 232 zł.

Rozdz. 60016

Na utrzymanie dróg publicznych gminnych wydano 243 996 zł,

w tym:

  • na utrzymanie pracownika prowadzącego sprawy drogowe wydano 33 009 zł

  • wypłacono odszkodowanie za uszkodzony samochód w czasie przeprowadzanego remontu na drodze gminnej - 1 677 zł

  • pozostałą kwotę 209 310 zł wydano na roboty drogowe i wykonano następujące zadania:

  1. profilowanie dróg - 38 069 zł

  • drogi gruntowe i żwirowe profilowane były na bieżąco w zależności od zgłoszonych lokalnych potrzeb

  1. utrzymanie oznakowania - 3 561 zł

  • zakupiono i wymieniono 20 szt znaków, uzupełniono zabezpieczenia łańcuchowe w ulicy przy kościele w Choroszczy oraz wykonano dwa przejścia dla pieszych

  1. utrzymanie mostów i przepustów - 9 736 zł

  • wykonano remont mostu drewnianego w Krupnikach

  • wykonano przepusty w ul. Dolnej w Klepaczach oraz w Maj. Rogowo

  • zakupiono materiały na poręcze do Kol. Gaj

  1. ułożono chodniki - 65 382 zł, z tego:

  • ul. Dominikańska - 33 254 zł

  • Rynek 11- go Listopada ( dokończenie ) - 10 775 zł

  • przejście dla pieszych od ul. Akacjowej do ul. Sienkiewicza - 3 716 zł

  • w Kruszewie - 14 609 zł

  • zakupiono płytki na chodnik w Klepaczach - 2 012 zł

  • wykonano remont chodnika w ul. Białostockiej - 1 015 zł

  1. przeprowadzono remont przystanków na kwotę 7 223 zł

  • wykonano i ustawiono 4 wiaty przystankowe w Maj. Rogowo, Kol. Rogowo, Izbiszczach i Pańkach

  • odnowiono i odmalowano przystanki przy Szosie Kruszewskiej

  1. remont nawierzchni bitumicznej - 4 479 zł

  • wykonano remonty cząstkowe masą asfaltową na zimno oraz asfaltobetonową w ul. Powstania Styczniowego oraz w Łyskach i Babinie

  1. żwirowanie i ulepszenie dróg gruntowych - 69 361 zł

Utrzymanie dróg żwirowych i gruntowych polegało na likwidacji miejsc przełomowych i zapewnienie przejezdności w okresie wiosennym, żwirowaniu i uzupełnieniu ubytków w nawierzchni żwirowej oraz ulepszeniu dróg gruntowych poprzez dowiezienie żwiru i pospółki.

Wykonano m. in.:

  • żwirowanie Kol. Porosły - 1200 m

  • dojazd do Kol. Oliszki dł. 65 m

  • ulepszenie drogi Żółtki - Kol. Dzikie dł. 300m

  • ulepszenie drogi rolniczej Izbiszcze dł. 1200m

  • dojazd do Ruszczan dł. 120m

  • ulepszenie dróg rolniczych na terenie Kościuk i Kol. Rogowo dł. 800 m

  1. wykonano podkłady geodezyjne i dokumentację przebudowy ul. Białostockiej i Kościuszki - 11 499 zł.

Ponadto w ramach prac interwencyjnych wykonano remont bruku w Barszczewie oraz zatrudnieni więźniowie wycięli krzewy przy drogach: Choroszcz- Sienkiewicze - 4 km, Choroszcz - Żółtki - 1 km i Babino - 0,5 km.

Dz. 700 Gospodarka mieszkaniowa

Rozdz. 70004

Planowane wydatki wykorzystano w 92,1 % i wydano na działalność bieżącą.

Kwotę 280171 zł wydano na utrzymanie pracowników administracyjnych prowadzących sprawy gospodarki komunalnej, pracowników brygady remontowej, utrzymanie samochodu „ŻUK” oraz eksploatację budynku i garaży przy ul. Mickiewicza, w tym:

  • wydatki osobowe i pochodne - 245 131 zł

  • zakup odzieży roboczej - 2 340 zł

  • zakup oleju opałowego - 3 759 zł

  • zakup paliwa i części do samochodu - 7 346 zł

  • zakup narzędzi do pracy - 2 775 zł

  • pozostałe, tj. art. BHP, rozmowy telefoniczne, wywóz nieczystości, badania pracowników, środki czystości, energia elektryczna, ubezpieczenia, przeglądy samochodów, odpisy na fundusz świadczeń socjalnych - 18 820 zł

Na utrzymanie pracowników publicznych oprócz refundacji z powiatowego urzędu pracy ze środków budżetu gminy wydano 9 625 zł, w tym:

  • wynagrodzenia osobowe i pochodne - 8 130 zł

  • zakup odzieży, narzędzi, ubrań roboczych, badania lekarskie - 1 495 zł

Rozdz. 70005

  • środki pieniężne zostały wydane na szacunki nieruchomości i opłaty notarialne

  • wydatki inwestycyjne wykorzystano na zakup gruntów pod drogi gminne i odszkodowania za przejęte drogi

Rozdz. 70095

Planowane wydatki zrealizowano w 89 % i zostały wydane na:

  • zakup materiałów do remontu budynków komunalnych - 4 880 zł

Przeprowadzono remont klatki schodowej w budynku mieszkalnym przy ul. Sienkiewicza 29. Wykonano posadzkę z terakoty, ocieplono i zabudowano rury c.w., pomalowano ściany, sufity, stolarkę okienną i drzwiową oraz naprawiono drzwi wejściowe.

  • utrzymanie budynków ośrodków zdrowia

  1. zakup oleju opałowego - 18 869 zł

  2. zakup materiałów do drobnych napraw - 222 zł

  3. za energię elektryczną i wodę - 2 110 zł

  4. przegląd kotłowni olejowej - 214 zł

  5. wykonanie parkingu przy budynku w Choroszczy - 4 089 zł

  6. wywóz nieczystości i opłaty telefoniczne - 5 021 zł

  7. ubezpieczenie - 725 zł

  • oprawienie strategii gminy - 1 830 zł

  • opracowanie koncepcji gazyfikacji gminy - 8 000 zł

  • opracowanie programu ochrony środowiska - 1 500 zł

  • pozostałą kwotę 72 987 zł wydano na opłaty eksploatacyjne pozostałych budynków komunalnych

Dz. 710 Działalność usługowa

26 924 zł wydano na:

  • wykonanie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy - 17 250 zł

  • sporządzenie dodatkowego egzemplarza projektu planu w technice kolorowej - 3 050 zł

  • wycenę działek - 6 624 zł

Dz. 750 Administracja publiczna

Rozdz. 75011 i 75020

Planowane środki pieniężne wydano na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracownikom wykonującym zadania zlecone w zakresie administracji rządowej i zadania realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

Rozdz. 75022

Środki finansowe wydano na wypłatę diet radnym , ryczałtu Przewodniczącego Rady Miejskiej i Z-cy Burmistrza , diet sołtysom za udział w obradach sesji oraz wydatki rzeczowe związane z organizacją sesji, komisji i posiedzeń zarządu.

Rozdz. 75023

Wydatki zrealizowano w 97 %. Większość środków wykorzystano na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wys. 932 713 zł, tj. 85,2 % ogólnego wykonania. Pozostałe środki w wys. 307 438 zł wydano na bieżące utrzymanie urzędu.

Rozdz. 75047

Środki pieniężne w wys. 95 624 zł wydano na wypłatę prowizji inkasentom za pobór podatków oraz wydatki związane z wymiarem, poborem i egzekucją podatków i opłat.

Rozdz. 75056

Otrzymane środki pieniężne na przeprowadzenie spisu powszechnego ludności i mieszkań wykorzystano w 100 %.

Rozdz. 75095

Planowane wydatki zrealizowano w 97 % i wydano na:

1. promocję gminy,

w tym :

  • zakupiono papier firmowy i pocztówki - 90 zł

  • wyjazd młodzieżowych zespołów tanecznych z terenu gminy Choroszcz na turniej tańca - 1 172 zł

  • zakup materiału na bluzki zespołom śpiewającym „ Klepaczanki” i „Narwianki” - 892 zł

  • abonament telegazety - 2 174 zł

  • przyjęcie delegacji francuskiej - 639 zł

  • udział w targach turystycznych - 160 zł

  • utworzenie strony internetowej - 2 832 zł

  • wydanie artykułu o Choroszczy w czasopiśmie „ gospodarka i regiony Polskie” - 1 220zł

  • wydanie folderu „ Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi” - 2 500 zł

  • zorganizowanie przeglądu orkiestr dętych w Choroszczy oraz dofinansowanie promocyjnych wyjazdów Gminnej Orkiestry Dętej z Choroszczy - 5 385 zł

  • zakupy pocztówek „ Choroszcz w akwareli” - 1 999 zł

  • umieszczenie planu Choroszczy na planie Białegostoku - 702 zł

  • zorganizowanie turnieju wiedzy o Choroszczy - 1 536 zł

  • umieszczenie reklamy o Choroszczy w czasopismach - 2 281 zł

  • organizacja imprez promocyjnych : obchody 90-lecia OSP Choroszczy, nadanie imienia dla Gimnazjum, Biegu Niepodległości, Dni Krwiodawstwa, turnieju szachowego o szablę Hetmana Branickiego - 5 187 zł

2. wykonanie tablicy z napisem „ sołtys” oraz zakup fajerwerków i konserwacja magazynu OC - 430 zł

3. opłaty składek członkowskich : Stowarzyszenia Gmin Wiejskich - 1 862 zł i Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi - 7 446 zł

Dz. 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa.

Rozdz. 75101

Środki pieniężne przeznaczone na aktualizację stałego rejestru wyborców wydano na zakup szafy na akta osobowe, drukarki i niszczarki do akt.

Rozdz. 75109

Otrzymane środki finansowe na przeprowadzenie wyborów do rad gmin, powiatów i sejmiku wydano w 100 % zgodnie z przeznaczeniem.

Dz. 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

Rozdz. 75412

Ogółem na Ochotnicze Straże Pożarne wydano 303 691 zł ( 99,3 %). Wydatki bieżące w kwocie 216 826 zł zostały wydane na utrzymanie jednostek OSP:

  • wynagrodzenia osobowe i pochodne - 78 953 zł

  • ekwiwalent za udział w pożarach - 46 707 zł

  • zakup paliwa - 8 746 zł

  • zakup części do samochodów oraz naprawy - 3 168 zł

  • zakup sprzętu i ubrań - 3 428 zł,

w tym:

  1. radioteleton do OSP Choroszcz i Klepacze - 800 zł

  2. buty strażackie OSP Złotoria i Choroszcz - 1 100 zł

  3. węże tłoczne do OSP Klepacze i Barszczewo- 1 672 zł

  • olej opałowy do Choroszczy - 4 189 zł

  • węgiel do OSP Klepacze - 1 672 zł

  • zakupiono i wymieniono drzwi do świetlicy w Rogowie - 530 zł

  • wykonano piec CO do OSP Żółtki na kwotę 1 429 zł oraz zakupiono materiały do remontu świetlicy - 847 zł

  • materiały do remontu garaży i modernizacja CO w OSP w Choroszczy - 6 444 zł

  • pozostałe: energia elektryczna, wywóz nieczystości, art. BHP, przeglądy samochodów, badania lekarskie, podróże służbowe, prasa, umowy - zlecenia zatrudnianych konserwatorów i palaczy - 60 713 zł

Wydatki bieżące zrealizowane przez poszczególne jednostki OSP, oprócz wynagrodzeń i pochodnych, odpisów na zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i ubezpieczeń, przedstawiają się następująco:

  • OSP Choroszcz - 48 610 zł

  • OSP Klepacze - 19 731 zł

  • OSP Barszczewo - 17 739 zł

  • OSP Rogowo - 4 389 zł

  • OSP Rogówek - 1 444 zł

  • OSP Kruszewo - 8 640 zł

  • OSP Izbiszcze - 1 919 zł

  • OSP Pańki - 5 215 zł

  • OSP Złotoria - 10 105 zł

  • OSP Żółtki - 8 537 zł

Wydatki inwestycyjne wykorzystano w 99,8 % i wydano na wykończenie remizy OSP w Choroszczy:

  • roboty elektryczne: przyłączenie sieci, urządzeń i instalacji elektrycznej obiektu

  • instalacje CO, zimnej i ciepłej wody, urządzeń wodno - kanalizacyjnych

  • tynki wewnętrzne cementowo- wapienne kat. III ( 530 m2 ) i tynki zewnętrzne

  • podłoże pod posadzki ( 358 m2) oraz ułożono gres - 218 m2, glazurę - 80 m2 i terakotę -28 m2

Część prac wykonano systemem gospodarczym.

Rozdz. 75405

  • środki pieniężne zostały przekazane do Gminy Białystok na dofinansowanie dodatkowych kontroli prewencyjnych funkcjonariuszy Komisariatu Policji w Choroszczy.

Dz. 757 Obsługa długu publicznego

Środki pieniężne zostały wydane na zapłatę odsetek od zaciągniętego kredytu i pożyczek.

Dz. 801 Oświata i wychowanie

Rozdz. 80101

Wydatki zrealizowano w 95,1 % i wydano w większości na wynagrodzenia pracowników i pochodne od wynagrodzeń, zakup materiałów kancelaryjnych, ogrzewanie, wywóz nieczystości, zakup pomocy dydaktycznych. Ponadto zostały przeprowadzone remonty i dokonano ważniejszych zakupów ze środków budżetowych i pozyskanych z innych źródeł:

  1. Szkoła Podstawowa w Choroszczy

Wykonano:

  • remont wejścia do budynku szkoły ( wymiana posadzki i ułożenie gresu),

  • remont sześciu sal lekcyjnych oraz korytarzy na parterze ( szpachlowanie, malowanie ),

  • remont kapitalny pomieszczenia nr 51 , które przeznaczono na potrzeby szatni,

  • wymieniono stolarkę okienną w pięciu salach lekcyjnych w ramach środków uzyskanych z tytułu dzierżawy anteny,

  • zakup szafek ubraniowych dla uczniów.

Znaczna część prac związanych z remontem, wyposażeniem szkoły została wykonana dzięki pomocy rodziców uczniów klas 1-3 i życzliwości sponsorów oraz ze środków Rady Rodziców zakupiono pomoce dydaktyczne.

  1. Szkoła Podstawowa w Barszczewie

Większość środków pochłonęło utrzymanie bieżące budynku.

Wykonano prace remontowo - konserwacyjne:

  • pomalowano korytarze i klatkę schodową,

  • pomalowano sale lekcyjne nr 5 i 7,

  • ułożono panele podłogowe w sali nr 7,

  • naprawiono instalację elektryczną,

  • naprawiono instalację wodociągową i toalety,

  • odnowiono meble w salach do nauczania w klasach 1-3 i oddziale „0”,

  • prowadzono na bieżąco prace remontowo - konserwatorskie na placu szkolnym i boiskach.

Wszystkie roboty malarskie, układanie podłóg, remonty wykonano w czynie społecznym przez rodziców.

Zakupiono komputer, gaśnice p.poż. , dokonano przeglądu i naprawy pieca c.o.

  1. Szkoła Podstawowa w Kruszewie

W ramach posiadanego budżetu:

  • wykonano remont instalacji centralnego ogrzewania, remont kotłowni oraz wymieniono piec c.o. na nowy o większej mocy,

  • wykonano modernizację instalacji elektrycznej - likwidując dwa liczniki energii elektrycznej,

  • wymieniono drzwi wejściowe do szkoły,

  • zakupiono materiały do bieżących remontów sal i korytarzy szkolnych.

Większość prac remontowych i konserwacyjnych wykonano w ramach prac społecznych oraz przez konserwatora.

Ze środków pozyskanych od sponsorów zakupiono 5 komputerów i drukarkę, wykonano remont łazienki na pierwszym piętrze, wykonano 9 tablic informacyjnych w ramach projektu „ Ze szkoły na zerwany most”.

  1. Szkoła Podstawowa w Rogowie

Większość środków pochłonęło bieżące utrzymanie budynków szkolnych:

  • zakupiono materiały do bieżących napraw i remontów szkoły,

  • zakupiono i wymieniono piec c.o.

  • odbudowano schody do budynku nr 2 szkoły.

Wykonano tynki wewnętrzne i posadzki w pomieszczeniu szkolnym, prace remontowe i konserwacyjne wykonano w ramach prac społecznych.

W ramach środków pozabudżetowych zakupiono i zainstalowano termoregulatory, wymieniono drzwi zewnętrzne w szkole, w ramach programu „Kompleksowe zagospodarowanie terenu wokół szkoły zharmonizowane z Parkiem Wiejskim” oraz z programu Zielone Płuca Polski „ Narew” zakupiono materiały biurowe oraz sprzęt audiowizualny.

  1. Szkoła Podstawowa w Złotorii

Ze środków budżetowych zostały poniesione wydatki na bieżące utrzymanie szkoły oraz materiały do bieżących remontów, napraw i konserwacji, zakupiono i wymieniono 6 okien, 2 szt. drzwi i rury do naprawy kanalizacji.

Ze środków Komitetu Rodzicielskiego, dotacji od sponsorów poniesiono wydatki na zakup środków czystości, materiałów kancelaryjnych, książek do biblioteki szkolnej, gier do świetlicy szkolnej oraz drobnego sprzętu sportowego, wykonano remont łazienki, remont podłogi w sali lekcyjnej.

Wszystkie remonty zostały wykonane w czynie społecznym przez rodziców.

Rozdz. 80104

W prowadzonych oddziałach przedszkolnych klas „0” środki budżetowe wydatkowano na płace i składki.

Rozdz. 80110

Publiczne Gimnazjum w Choroszczy

Większość środków przeznaczono na bieżące utrzymanie szkoły:

  • zakupiono i zainstalowano system nagłośnieniowy radiowęzła szkolnego,

  • zakupiono meble i żaluzje do kancelarii i pokoju nauczycielskiego

Ze środków Rady Rodziców zakupiono pomoce dydaktyczne do nauki języka angielskiego, nagrody książkowe i rzeczowe dla uczniów.

Ze składek uczniów pozyskiwane są środki na zakup materiałów kancelaryjnych.

W ramach środków uzyskanych od sponsorów rozbudowano system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, w ramach darowizn pozyskano firany i zasłony, w ramach programu Sokrates wydatkowano na opracowanie i wydanie materiałów promocyjnych - pocztówki i foldery.

Wydatki inwestycyjne zrealizowano w wys.1 318 439 zł, tj. 99,8 %, w tym opłacono faktury za roboty wykonane w 2001 r. w wys. 407 547,57 zł. Roboty III etapu budowy gimnazjum rozpoczęto w styczniu i wykonano:

  • tynki wewnętrzne,

  • podłogi i posadzki,

  • ślusarkę okienną i drzwiową,

  • instalacje: c.o., do klap dymowych, oświetleniową i odgromową,

  • instalację alarmową i monitoring,

  • kanalizację deszczową.

Druga część budynku Gimnazjum została oddana do użytkowania we wrześniu 2002 r.

Rozdz. 80113

Środki budżetowe wydatkowano na opłatę faktur za dowóz dzieci do szkół oraz na zwrot za bilety dzieci dojeżdżających do szkół autobusami komunikacji miejskiej, płace dla kierowcy autobusu szkolnego oraz zakup paliwa, przeglądy i konserwacje bieżące autobusu.

Rozdz. 80114

W Zespole Obsługi Szkół środki budżetowe wydatkowano na :

  • wynagrodzenia i pochodne

  • zakup podstawowych materiałów biurowych,

  • szkolenie pracowników

Rozdz. 80120 Licea ogólnokształcące

Środki budżetowe wydatkowano na płace nauczycieli i pochodne ( składki ZUS ).

Rozdz. 80195

  • na sport wydano 5 000 zł na opłacenie dodatkowych godzin wychowania fizycznego, które odbywały się po 2 godz. tygodniowo

  • otrzymana dotacja - 22 981 zł - została przekazana na odpisy funduszu socjalnego byłym pracownikom szkół, nauczycielom i rencistom szkół gminy Choroszcz. Z funduszu socjalnego finansowane są dopłaty do wczasów turystycznych, wypłacane są zapomogi i pożyczki na remonty mieszkań.

  • otrzymana dotacja - 1 500 zł - przeznaczona została na sfinansowanie prac komisji egzaminacyjnych na nauczycieli mianowanych. Zapłacono za udział ekspertów w pracach komisji egzaminacyjnych.

Dz. 851 Ochrona zdrowia

Rozdz. 85154

Planowane wydatki na przeciwdziałanie alkoholizmowi zrealizowano w 98,7 % i wydano na:

  • wypoczynek letni dzieci:

  1. kolonie wypoczynkowo - terapeutyczne (Jastarnia-16 osób) - 8 800 zł

  2. wyjazd dzieci do Wilna (49 osób) - 2 387 zł

  • szkolenia:

  1. uzależnienia nikotynowo - alkoholowe - 240 zł

  2. kursorekolekcje trzeźwościowe ( Zakroczym - 45 osób ) - 6 139 zł

  3. programy profilaktyczne;

  • „ Życie moje” - 600 zł

  • „ Człowiek cienia” - 450 zł

  • „ Domowy detektyw” - szkolenie nauczycieli, materiały dydaktyczne - 4 679 zł

  • „ Zachowaj trzeźwy umysł” - 1 220 zł

  1. specjalizacja I stopnia członka komisji RPA - 2 050 zł

  2. studium terapii pedagogicznej - 950 zł

  • festyny:

  1. „Trzeźwo, zdrowo i sportowo” - 1 509 zł

  2. „ Dziękuję - nie piję, nie palę, nie biorę” - 2 589 zł

  • wspomaganie działalności:

  1. Klubu Abstynenta - 2 827 zł

  2. sportowej na terenach wiejskich - 2 709 zł

  3. dofinansowanie monitoringu w Gimnazjum Publicznym w Choroszczy - 7 184 zł

  4. zakup zestawu komputerowego Komisariatowi Policji w Choroszczy - 3 947 zł

  • umowy - zlecenia:

  1. świetlice socjoterapeutyczne - 35 323 zł

  2. punkt informacyjno - konsultacyjny - 4 940 zł

  3. pełnomocnik Zarządu Miejskiego ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych - 8 900 zł

  • działalność informacyjna i administracyjna:

  1. prenumerata prasy o tematyce trzeźwościowej - 766 zł

  2. zakup zestawu komputerowego - 6381 zł

  3. artykuły papiernicze, tusz, toner - 1 530 zł

  4. badanie psychiatryczne na okoliczność czy uczestnik postępowania uzależniony jest od alkoholu - 1 293 zł

  5. posiedzenie komisji RPA , delegacje, nagrody członkom komisji - 4 264 zł

Dz. 853 Opieka społeczna

Rozdz. 85313

  • kwota 56 600 zł stanowi wydatek w zakresie składek na ubezpieczenia zdrowotne stałych podopiecznych. W tym zakresie wystąpiły braki w wys. 2 243 zł.

Rozdz. 85314

Otrzymaną dotację na zasiłki i pomoc w naturze wykorzystano w kwocie 1 450 929 zł, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z przeznaczeniem na świadczenia obligatoryjne. Wszystkie świadczenia były wypłacane zgodnie z ustalonymi terminami w następujących formach pomocy:

  • zasiłki stałe z tytułu konieczności sprawowania opieki nad chorym dzieckiem wymagającym stałej pielęgnacji - udzielono 92 świadczeń na kwotę 38 000 zł

  • zasiłki okresowe gwarantowane wypłacono dla 6 osób, które utraciły prawo do zasiłku dla bezrobotnych i samotnie wychowują dzieci - udzielono 72 świadczeń na kwotę 27 226 zł

  • rentę socjalną wypłacono 209 osobom i na tę formę pomocy wydatkowano największą część otrzymanych środków, tj. kwotę 885 240 zł

  • objęto pomocą 40 kobiet w formie zasiłku okresowego macierzyńskiego udzielając 190 świadczeń na kwotę 42 089 zł oraz wypłacono na rzecz 40 dzieci jednakowe zasiłki pieniężne wydatkując kwotę 7 944 zł

  • zasiłki okresowe przyznano 175 osobom na kwotę 132 904 zł

  • kwotę 16 400 wydano na ubezpieczenia społeczne dla osób korzystających ze stałych form pomocy

Ze środków budżetu gminy wydano 44 750 zł na pomoc w formie zasiłków celowych jednorazowych będących koniecznością zabezpieczenia podstawowych potrzeb.

Rozdz. 85315

Dotacja celowa na dofinansowanie wypłaty dodatków mieszkaniowych została wykorzystana w całości . Otrzymana kwota dotacji w stosunku do wypłaconych dodatków była za niska o 47 587 zł. Ogółem wypłacono 1 593 dodatków na kwotę 154 610 zł, z tego:

  • z budżetu gminy: 96 683 zł

  • z budżetu państwa - 57 927 zł ( złożono zapotrzebowanie na kwotę 105 514 zł )

Brakującą kwotę dofinansowania pokryto z budżetu gminy.

Rozdz. 85316

Otrzymane środki pieniężne na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne wykorzystano w 96,1 % . Z zasiłków pielęgnacyjnych skorzystały 63 osoby, udzielono im 362 świadczeń na kwotę 74 860 zł. Zasiłki rodzinne w wys. 4 162 zł wypłacono 90 dzieciom. Ogółem wydano 79 022 zł. W stosunku do planowanych środków nie wykorzystano kwoty 3 228 zł, z uwagi na niestabilną liczbę osób ubiegających się o te świadczenia.

Rozdz. 85319

Otrzymaną dotację w wys. 102 000 zł wydano na utrzymanie Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W celu zapewnienia niezbędnych potrzeb związanych z funkcjonowaniem w/w Ośrodka wydano też środki pieniężne z budżetu gminy w wys. 38 562 zł.

Rozdz. 85395

Na dożywianie dzieci wydano ogółem 86 550 zł, z tego kwotę 60 550 zł z otrzymanej dotacji i 26 000 zł ze środków własnych. Ogółem z dożywiania skorzystało 321 dzieci. Ponadto kwotę 7 820 zł przeznaczono na wydatki związane z wyposażeniem punktów wydawania posiłków w Szkole Podstawowej w Kruszewie i Rogowie.

Otrzymano też dotację 7 740 zł z przeznaczeniem na program rządowy „ Wyprawka szkolna „ - wykorzystano kwotę 6 030 zł. Pomoc tę otrzymało 67 dzieci.

Dz. 854 Edukacyjna opieka wychowawcza.

Rozdz. 85401

Planowane wydatki na świetlice szkolne wykorzystano na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń.

Rozdz. 85404

  • dotację na utrzymanie Przedszkola Samorządowego w Choroszczy przekazano w 100 %

Rozdz. 85415

Otrzymaną kwotę 450 zł przeznaczono na jednorazowe stypendia uczniom mającym średnią ocen „ 5 ”. Stypendia wypłacono w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z terenów wiejskich.

Dz. 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Rozdz. 90001

Wydatki bieżące w kwocie 6 022 zł wydano na wykonanie odwodnienia ul. Białostockiej. Wydatki inwestycyjne zrealizowano w 99 % i wydano na:

  1. budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej na os. Al. Niepodległości - 308 316 zł. Wybudowano sieć kanalizacji sanitarnej z rur PCV

    Metryka strony

    Udostępniający: Urząd Miejski w Choroszczy

    Wytwarzający/odpowiadający: Ewa Łukaszewicz

    Wprowadzający: Ewa Łukaszewicz

    Data modyfikacji: 2003-06-14

    Opublikował: Ewa Łukaszewicz

    Data publikacji: 2003-06-14